EPN-V2

FARB1050 Folkehelse og helseforvaltning Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health and Health Management
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Undervises normalt på engelsk. Kan gjennomføres på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.

Fellesemnet er utarbeidet for alle bachelorutdanningene ved fakultetet for helsevitenskap som inngår i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS).

Emnet omfatter folkehelse og helseforvaltning. Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår. Helseforvaltning vektlegger internasjonale føringer og forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, inkludert bærekraftmålene.

Emnet skal bidra til en grunnleggende profesjonsfaglig forståelse av helsevesenets organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
  • kan beskrive det epidemologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
  • kan beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten
  • kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse
  • kan beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
  • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal fordype seg i et forskningsarbeid med utgangspunkt i en valgt farmasifaglig problemstilling. Studentene får praktisk erfaring med forskning og utvikler ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode. I arbeidet med bacheloroppgaven fokuseres det på valgt problemstilling samt analyse og diskusjon av egne forskningsresultater, men også vurdering av egne resultater opp mot publikasjoner innen fagfeltet

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Fagspesifikt valgt område 13 studiepoeng
  • Vitenskapelig metode 2 studiepoeng

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått andre studieår.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om forskningsarbeid innen et utvalgt farmasifaglig område
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale vitenskapelige metoder og ulike forskningsdesign
  • kjenner til styrker og svakheter ved forskningsmetode i eget prosjekt
  • kjenner til forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt

Ferdigheter

Studenten kan

  • kan nyttiggjøre seg forskningsbasert kunnskap og planlegge og gjennomføre et metodisk og faglig prosjekt i samarbeid med andre, i tråd med faglige krav til gjennomføring av oppgaven
  • kan fremskaffe relevant fagstoff og integrere dette med egen faglig kunnskap i eget prosjektarbeid
  • kan beskrive, analysere og diskutere oppgavens tema og problemstilling opp mot annen publisert vitenskap
  • kan foreta selvstendige kildesøk og bruke referanser og kildehenvisning på en enhetlig og korrekt måte
  • har evne til muntlig og skriftlig faglig/vitenskapelig refleksjon og selvstendig vurdering av egen bacheloroppgave
  • kan drøfte, vurdere og argumentere for egne meninger gjennom opposisjon- og respondentskap

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kan kombinere faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i et skriftlig arbeid

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer og fellessamlinger.

Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning». Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden ved universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Studentene får forslag til oppgaver fra faglærere og velger oppgave ut fra interessefelt. Bacheloroppgaven skrives i grupper på 3-6 studenter og gjennomføres som veiledet gruppearbeid. Veileder skal godkjenne prosjektplanen. Det gis tilbud om inntil 12 veiledningstimer per oppgave. Dersom oppgaven inkluderer labøvelser gis det noe mer veiledning for å sikre aktiviteten på lab.

Internasjonalisering

Det legges til rette for at studenter kan ta bacheloroppgaven ved en samarbeidsinstitusjon i utlandet. Undervisningen i FARMA3900 vil foregå dels på norsk og dels på engelsk, og kan tilbys på engelsk i sin helhet for internasjonale studenter ved behov. Studentene kan velge om de vil skrive sin bacheloroppgave på engelsk eller norsk. Studenter som reiser ut må skrive oppgaven på engelsk dersom utvekslingsoppholdet er utenfor Skandinavia.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i oppstartsuken for bacheloroppgaven
  • minimum 80 % tilstedeværelse på avsluttende seminarer med muntlig fremlegg

Sensorordning

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform:

1) Skriftlig oppgave i gruppe på 3-6 studenter. For grupper på 3-4 studenter skal oppgavens omfang være på ca. 10000 ord (+/- 10 %), for grupper på 5-6 studenter ca. 12000 ord (+/- 10 %). Oppgaven kan skrives på engelsk eller norsk

2);Individuell muntlig høring inntil 30 min. Høringen kan gjennomføres på engelsk eller norsk.

Den skriftlige oppgaven må være vurdert til A-E for at studenten kan fremstille seg til muntlig høring. Den skriftlige oppgaven gis en midlertidig karakter.;Endelig karakter settes etter muntlig høring. Hele karakterskalaen kan benyttes når endelig karakter settes.

Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen av eksamen.

Emneoverlapp

BIOB1050 Folkehelse og helseforvaltning, ERGOB1050 Folkehelse og helseforvaltning, FARB1050 Folkehelse og helseforvaltning, FYB1050 Folkehelse og helseforvaltning, RAB1050 Folkehelse og helseforvaltning, ORI1050 Folkehelse og helseforvaltning, PMED1050 Folkehelse og helseforvaltning, SYKK1050 Folkehelse og helseforvaltning, SYKP1050 Folkehelse og helseforvaltning, TAB1050 Folkehelse og helseforvaltning og VERB1050 Folkehelse og helseforvaltning er 100 % overlappende.