EPN-V2

FAGLO6100 Peer Observation of Teaching and Management of competence development in Driving schools Course description

Course name in Norwegian
Kollegaveiledning og ledelse av kompetanseutvikling i trafikkskoler
Study programme
Professional management of Driving School
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Det blir nytta graderte karakterar. Sjå forklaringar om graderte karakterar i den generelle delen.

Required preliminary courses

Det blir nytta intern og ekstern sensor. Ekstern sensor tar stikkprøver av eksamenssvara sensurert av intern sensor. Samsensur gir grunnlag for karaktersettinga for alle studentar.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i en organisasjon
  • har forståelse for strategisk ledelse av en organisasjon og hva som fremmer og hemmer et godt arbeidsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser individuelt og i gruppe
  • kan støtte og utfordre kolleger i sin profesjonsutvikling og arbeid som trafikklærer
  • kan sikre kvalitet, lede og utvikle trafikkskolens samlede kompetanse

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen i et mangfoldig samfunn
  • kan anvende relevante forskningsresultater i sitt arbeid som kvalitetsutvikler og veileder

Content

Sentrale temaer i studiet:

  • Trafikkskolen som en lærende organisasjon
  • Rollen som veileder, relasjonsbygger og prosessleder
  • Kollegaveiledning individuelt og i grupper
  • Evaluering, videreutvikling og kvalitetssikring av undervisningsplaner
  • Etikk i veiledningssituasjoner
  • Kjønn- og mangfoldsperspektiv i trafikkopplæring

Teaching and learning methods

Formålet med emnet er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og læreridentitet i fagskolen. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.

Course requirements

Gjennomført og bestått Praktisk pedagogikk for fagskolen 1

Assessment

Individuell eksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jfr arbeidskrav, i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte med spesiell vekt på ledelse av kompetanseutvikling. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.

Permitted exam materials and equipment

-

Grading scale

Studiet er samlings- og nettbasert og krever at studentene er aktive deltakere på samlinger og i yrkespedagogisk praksis, samt at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i læringsfellesskapet.

Se nærmere beskrivelse av arbeids- og undervisningsformer i programplandelen

Examiners

Support material is permitted for the written part.