Programplaner og emneplaner - Student
FAGLO6100 Peer Observation of Teaching and Management of competence development in Driving schools Course description
- Course name in Norwegian
- Kollegaveiledning og ledelse av kompetanseutvikling i trafikkskoler
- Study programme
-
Professional management of Driving School
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Det blir nytta graderte karakterar. Sjå forklaringar om graderte karakterar i den generelle delen.
Required preliminary courses
Det blir nytta intern og ekstern sensor. Ekstern sensor tar stikkprøver av eksamenssvara sensurert av intern sensor. Samsensur gir grunnlag for karaktersettinga for alle studentar.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i en organisasjon
- har forståelse for strategisk ledelse av en organisasjon og hva som fremmer og hemmer et godt arbeidsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser individuelt og i gruppe
- kan støtte og utfordre kolleger i sin profesjonsutvikling og arbeid som trafikklærer
- kan sikre kvalitet, lede og utvikle trafikkskolens samlede kompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen i et mangfoldig samfunn
- kan anvende relevante forskningsresultater i sitt arbeid som kvalitetsutvikler og veileder
Content
Sentrale temaer i studiet:
- Trafikkskolen som en lærende organisasjon
- Rollen som veileder, relasjonsbygger og prosessleder
- Kollegaveiledning individuelt og i grupper
- Evaluering, videreutvikling og kvalitetssikring av undervisningsplaner
- Etikk i veiledningssituasjoner
- Kjønn- og mangfoldsperspektiv i trafikkopplæring
Teaching and learning methods
Formålet med emnet er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og læreridentitet i fagskolen. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
Course requirements
Gjennomført og bestått Praktisk pedagogikk for fagskolen 1
Assessment
Individuell eksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jfr arbeidskrav, i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte med spesiell vekt på ledelse av kompetanseutvikling. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.
Permitted exam materials and equipment
-
Grading scale
Studiet er samlings- og nettbasert og krever at studentene er aktive deltakere på samlinger og i yrkespedagogisk praksis, samt at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i læringsfellesskapet.
Se nærmere beskrivelse av arbeids- og undervisningsformer i programplandelen
Examiners
Support material is permitted for the written part.