Studieinfo emne FAGLO6100 2021 HØST
FAGLO6100 Kollegaveiledning og ledelse av kompetanseutvikling i trafikkskoler Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Peer Observation of Teaching and Management of competence development in Driving schools
- Studieprogram
-
Faglig leder av trafikkskole
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om faglig leders ansvar for å utvikle og kvalitetssikre den faglige virksomheten i en trafikkskole. Kollegaveiledning står sentralt, likeledes planlegging, gjennomføring og evaluering av trafikkskolens undervisningsplaner. I tillegg har faglig leder et ansvar for å sikre at medarbeiderstaben har den nødvendige fagkunnskapen for å være en god trafikklærer.
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i en organisasjon
- har forståelse for strategisk ledelse av en organisasjon og hva som fremmer og hemmer et godt arbeidsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledningsprosesser individuelt og i gruppe
- kan støtte og utfordre kolleger i sin profesjonsutvikling og arbeid som trafikklærer
- kan sikre kvalitet, lede og utvikle trafikkskolens samlede kompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen i et mangfoldig samfunn
- kan anvende relevante forskningsresultater i sitt arbeid som kvalitetsutvikler og veileder
Innhold
Sentrale temaer i studiet:
- Trafikkskolen som en lærende organisasjon
- Rollen som veileder, relasjonsbygger og prosessleder
- Kollegaveiledning individuelt og i grupper
- Evaluering, videreutvikling og kvalitetssikring av undervisningsplaner
- Etikk i veiledningssituasjoner
- Kjønn- og mangfoldsperspektiv i trafikkopplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Kollegaveiledning:
- Studentene skal individuelt gjennomføre to veiledninger av trafikklærere. Hver veiledning skal dokumenteres med et 3 til 4 minutters videoopptak fra veiledning.
- Studentene skal reflektere over de to veiledningssituasjonene og dokumentere dette i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3 til 4 minutter, samlet for de to veiledningene. Individuell oppgave.
2 Utviklingsarbeid
Studentene skal i grupper på 2 til 4 evaluere og videreutvikle en undervisningsplan på egen eller annen egnet trafikkskole. Erfaringer og oppdagelser fra utviklingsarbeidet skal dokumenteres i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 5 til 8 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav om tilstedeværelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær utover 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Individuell eksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet, jfr arbeidskrav, i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte med spesiell vekt på ledelse av kompetanseutvikling. Besvarelsen leveres som en digital presentasjon, for eksempel video på 5 til 8 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av den digitale presentasjonen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.