EPN-V2

FAGF6100 Reportage Texts Course description

Course name in Norwegian
Reportasjetekster
Study programme
Non-Fiction Prose, One-year programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet tar for seg reportasjen som litterær og journalistisk sjanger, og som element i større prosaarbeider.

Required preliminary courses

ingen info

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • kjenner reportasjen som en skildrende teksttype preget av forfatterens personlige nærvær, i spennet mellom sakprosaens faktakrav og skjønnlitteraturens formidlingsteknikker.
  • kjenner reportasjetradisjonens historie, i Norge og internasjonalt.
  • kjenner den faglige og etiske diskusjonen rundt reportasjen, herunder reportasje over kulturgrensene.

Ferdigheter

Studenten

  • kan hente inn og bedømme informasjon til bruk i reportasjesammenheng.
  • behersker et bredt spekter av metoder og tilnærminger, som observasjon, skildring og intervju.
  • behersker reportasjens skriveteknikker og komposisjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i faglige, etiske og teoretiske spørsmål rundt reportasjeskriving.
  • kan skrive reportasjearbeider for avis, tidsskrift og bok, og kan også bruke reportasjeteknikker i skriftlige arbeider som ikke i sin helhet er reportasjer.
  • kan vurdere andre reportasjearbeider og delta i faglige diskusjoner, herunder bidra til utvikling av god praksis.

Teaching and learning methods

Undervisningen går over tre samlinger i Oslo. Under samlingene vil det være både forelesninger og gruppearbeid. Alle studentene legger fram egenproduserte tekster til diskusjon i grupper og deltar aktivt i diskusjonen av andres tekster. Mellom samlingene blir det gitt én veiledning, enten pr. e-post, telefon eller ved personlig frammøte.

Gjennom semesteret jobber studenten med tre skriftlige hjemmearbeider, som skal inngå i en mappe.

Det er obligatorisk å levere inn tekster og delta på samlingene. Fravær ved sykdom må dokumenteres. Fravær fra en samling grunnet sykdom kan kompenseres ved en egen skriftlig oppgave. Studenten kan ikke få gå opp til eksamen hvis han/hun er fraværende fra mer enn én samling.

Course requirements

ingen info

Assessment

Mappe. Den består av tre skriftlige hjemmearbeider:

  • To av arbeidene er reportasjer. En av reportasjene skal skrives som om den inngikk i et større arbeid, for eksempel en reportasjebok, og studenten skal redegjøre for hvilke andre komponenter som må med.
  • Det tredje arbeidet er et større refleksjonsnotat som tar sitt utgangspunkt i arbeidet med de to reportasjene og relevante deler av pensum.

Alle tre enkeltbesvarelser må være bestått for at emnet skal være bestått

Kandidater som ikke består hele eller deler av eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Hele eksamen må tas på nytt

Grading scale

Vurderingsuttrykket er bestått/ ikke bestått.

Examiners

Mappen bedømmes av intern sensor. En femtedel av mappene vurderes også av ekstern sensor, som i tillegg evaluerer sensuren. Ekstern sensor deltar i arbeidet med fastsetting av kriterier for vurderingen.