EPN-V2

ERGOPRA3 Placement - Occupational Therapy in Practice Course description

Course name in Norwegian
Praksis - ergoterapifaglig yrkesutøvelse
Study programme
Bachelor's Degree in Occupational Therapy
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

I dette emnet skal kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i ergoterapifaglig utøvelse på en selvstendig og begrunnet måte. Fokus er på systematisk, brukerrettet og kunnskapsbasert praksis som fremmer helse, aktivitet og deltakelse på individ-, gruppe- og systemnivå. Praksisstedene er innenfor helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende virksomhet. Anvendelse og utvikling av handlings- og kommunikasjonskompetanse i reelle yrkessituasjoner på en deltakende og forpliktende måte vektlegges. Praksisplassene vil i hovedsak være innen kommunehelsetjenesten, men plasser innen statlig og privat virksomhet kan også være aktuelle.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Habiliterende arbeid (3 stp.).
  • Rehabiliterende arbeid (6 stp.).
  • Helsefremmende og forebyggende arbeid (4 stp.).
  • Behandlende arbeid (1 stp.).
  • Etikk (1 stp.).

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for brukermedvirkning og klientsentrert tilnærming i ergoterapi
  • gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
  • gjøre rede for aktuelle lover og rammebetingelser
  • søke, vurdere og diskutere relevante forskningsartikler og faglitteratur

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende klientsentrert tilnærming innen helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende arbeid
  • formulere mål med utgangspunkt i menneskers ønsker om og rett til aktivitet og samfunnsdeltakelse
  • arbeide kunnskapsbasert og selvstendig i utredning, intervensjon, dokumentasjon og evaluering på individ, gruppe og/eller systemnivå
  • anvende ressursorienterte, myndiggjørende og problemløsende arbeidsmodeller for å fremme helse, aktivitet og deltakelse
  • identifisere etiske dilemmaer og foreta selvstendige valg

Generell kompetanse

Studenten kan

  • ta ansvar, ta initiativ, vise samarbeidsevne, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
  • drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
  • initiere og bidra til tverrprofesjonelt og sektorielt samarbeid inklusiv formidling av ergoterapifaglig kompetanse
  • drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis

Teaching and learning methods

Emnet består av ti uker praksis. Praksisstedene er innenfor offentlige og private virksomheter i Norge eller i utlandet. Studentene skal arbeide med tre skriftlige oppgaver underveis i praksisperioden som inngår i eksamen. Veiledning og klinisk resonnering står sentralt i praksis for å styrke studentens læringsprosess og integrere teori og praksis.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, praksis og praksisseminarer.

Assessment

Praksis

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Midtveisvurdering og sluttvurdering.

Tidspunkt: 6. semester.

Krav om tilstedeværelse i praksis (90 prosent).

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i nært samarbeid med kontaktlærer fra høgskolen.

Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av høgskolen.

Eksamen

For å fremstille seg til eksamen må praksisperioden være bestått.

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell mappe med tre skriftlige oppgaver, maksimum 1200 ord per oppgave. Én av oppgavene i mappen trekkes ut til sensur.

Tidspunkt: 6. semester.

Grading scale

Praksis

Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.

Eksamen

Gradert skala A-F.

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. En intern sensor vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.