Programplaner og emneplaner - Student
ERGOPRA3 Placement - Occupational Therapy in Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis - ergoterapifaglig yrkesutøvelse
- Study programme
-
Bachelor's Degree in Occupational Therapy
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i ergoterapifaglig utøvelse på en selvstendig og begrunnet måte. Fokus er på systematisk, brukerrettet og kunnskapsbasert praksis som fremmer helse, aktivitet og deltakelse på individ-, gruppe- og systemnivå. Praksisstedene er innenfor helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende virksomhet. Anvendelse og utvikling av handlings- og kommunikasjonskompetanse i reelle yrkessituasjoner på en deltakende og forpliktende måte vektlegges. Praksisplassene vil i hovedsak være innen kommunehelsetjenesten, men plasser innen statlig og privat virksomhet kan også være aktuelle.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
- Habiliterende arbeid (3 stp.).
- Rehabiliterende arbeid (6 stp.).
- Helsefremmende og forebyggende arbeid (4 stp.).
- Behandlende arbeid (1 stp.).
- Etikk (1 stp.).
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for brukermedvirkning og klientsentrert tilnærming i ergoterapi
- gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
- gjøre rede for aktuelle lover og rammebetingelser
- søke, vurdere og diskutere relevante forskningsartikler og faglitteratur
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende klientsentrert tilnærming innen helsefremmende, forebyggende, behandlende og re-/habiliterende arbeid
- formulere mål med utgangspunkt i menneskers ønsker om og rett til aktivitet og samfunnsdeltakelse
- arbeide kunnskapsbasert og selvstendig i utredning, intervensjon, dokumentasjon og evaluering på individ, gruppe og/eller systemnivå
- anvende ressursorienterte, myndiggjørende og problemløsende arbeidsmodeller for å fremme helse, aktivitet og deltakelse
- identifisere etiske dilemmaer og foreta selvstendige valg
Generell kompetanse
Studenten kan
- ta ansvar, ta initiativ, vise samarbeidsevne, selvstendighet, omstillingsevne og møte brukere, samarbeidspartnere og andre med empati og respekt
- drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
- initiere og bidra til tverrprofesjonelt og sektorielt samarbeid inklusiv formidling av ergoterapifaglig kompetanse
- drøfte ulike faglige tilnærminger i tverrprofesjonelle team for å utvikle god praksis
Teaching and learning methods
Emnet består av ti uker praksis. Praksisstedene er innenfor offentlige og private virksomheter i Norge eller i utlandet. Studentene skal arbeide med tre skriftlige oppgaver underveis i praksisperioden som inngår i eksamen. Veiledning og klinisk resonnering står sentralt i praksis for å styrke studentens læringsprosess og integrere teori og praksis.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, praksis og praksisseminarer.
Assessment
Praksis
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.
Vurderingsform: Midtveisvurdering og sluttvurdering.
Tidspunkt: 6. semester.
Krav om tilstedeværelse i praksis (90 prosent).
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i nært samarbeid med kontaktlærer fra høgskolen.
Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av høgskolen.
Eksamen
For å fremstille seg til eksamen må praksisperioden være bestått.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell mappe med tre skriftlige oppgaver, maksimum 1200 ord per oppgave. Én av oppgavene i mappen trekkes ut til sensur.
Tidspunkt: 6. semester.
Grading scale
Praksis
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.
Eksamen
Gradert skala A-F.
Examiners
Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. En intern sensor vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.