EPN-V2

ERGOBPRA3 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupational Therapy Practice Placement, Part 3
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ergoterapeuter jobber på en rekke ulike arenaer. I denne praksisperioden tilbys et bredt utvalg av praksisplasser hvor det tilrettelegges for at studentene i størst mulig grad kan velge å fordype seg i et område de har særlig interesse for.

Det er mulig å søke om å ha praksis på nye og innovative arenaer hvor ergoterapeuter ikke nødvendigvis jobber allerede. Det kan også være aktuelt med prosjektpraksis og mulighet for å knytte praksis til arbeid med bacheloroppgaven.

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • drøfte de teoretiske og praktiske prinsippene for bruk av ultralydveiledet injeksjonsterapi i klinisk praksis
  • tolke ultralydbilder for å vurdere effekten av ulike injeksjonsteknikker og optimalisere pasientbehandlingen
  • vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for bruk av ultralydveiledede injeksjoner, samt diskutere etiske aspekter knyttet til bruken
  • kritisk vurdere forskningslitteraturen om ultralydveiledet injeksjonsterapi for å informere evidensbasert praksis
  • gjøre rede for tekniske utfordringer ved ultralydveiledning og hvordan disse kan overkommes i praktisk bruk
  • drøfte patologiske tilstander som egner seg for ultralydveiledet injeksjonsbehandling
  • analysere hvilke anatomiske strukturer som er best egnet for diagnostiske injeksjoner.
  • beskrive og tolke funksjonell anatomi og de viktigste anatomiske strukturene for ultralydveiledet injeksjonsbehandling på over- og underekstremiteter
  • vurdere virkninger og bivirkninger av de vanligste legemidlene som brukes i injeksjonsbehandling og forklare nødprosedyrer.

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere anatomiske strukturer på ultralydbilder, identifisere korrekte injeksjonssteder og minimere risiko ved ultralydveiledete injeksjoner
  • anvende relevant lovgivning og etikk med hensyn til injeksjonsbehandling
  • anvende korrekte hygieneteknikker og aseptiske metoder
  • anvende prosedyrer for pasientforberedelse før injeksjonsbehandling
  • gjennomføre dokumentasjon av injeksjonsprosedyrer i henhold til gjeldende standarder
  • utføre nødprosedyrer og gi adekvat førstehjelp ved komplikasjoner under injeksjonsbehandling.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • implementere klinisk undersøkelse som sikrer et godt grunnlag for å påvise tilstander som egner seg for ultralydsveiledet injeksjonsbehandling, inkludert diagnostisk utredning og smertebehandling
  • drøfte og anvende etiske og lovmessige aspekter ved injeksjonsbehandling
  • kritisk vurdere og analysere ultralydbilder for å kunne utføre presis injeksjonsveiledning
  • integrere evidensbasert kunnskap i beslutningsprosesser og klinisk praksis for å sikre høy kvalitet i pasientbehandling
  • tolke og anvende forskningsbasert kunnskap for videreutvikling og forbedring av praksis innen ultralydveiledet injeksjonsterapi

Arbeids- og undervisningsformer

Samlingene gjennomføres fysisk på universitetet, hvor studentene kan delta i praktisk rettet undervisning og ferdighetstrening, med fokus på utvikling av tekniske ferdigheter og klinisk forståelse.

Mellom samlingene forventes det at studentene arbeider med fagstoffet på egen hånd og samarbeider med medstudenter gjennom nettbaserte diskusjoner. Studentene skal også benytte digitale læringsressurser som forberedelse til de praktiske øvelsene. Studiet inkluderer forelesningsdager, selvstudie, praktisk læring og øvelser.

Selvstudier

Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter via universitetets digitale læringsplattformer. Dette kan inkludere oppgaveløsning, lesing av pensumlitteratur, bruk av e-læringsressurser, og deltakelse i diskusjonsforum. Selvstudium fremmer selvstendig aktivitet og refleksjon.

Forelesninger

Forelesninger brukes til å belyse hovedelementer, begreper og prinsipper, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksis, og formidle sentrale problemstillinger.

Digitale læringsressurser

Studentene ser videoopptak av prosedyrer og bruker digitale verktøy for å øve på anatomisk plassering og teknikk.

Praktisk læring og øvelser

I emnet inngår arbeid med kliniske casestudier og praktiske øvelser, hvor studentene gjennomfører ultralydveiledede injeksjoner med saltvann på hverandre, (ekstremitetsledd), under veiledning. I kliniske casestudier inngår analyser av relevante pasientscenarier for å trene på klinisk beslutningstaking og anvendelse av injeksjonsteknikker i realistiske situasjoner.

Etter de praktiske øvelsene skal studentene reflektere over egne ferdigheter og motta personlig veiledning og tilbakemelding fra instruktører.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav er alle former for arbeid, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent.

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % deltagelse på samlinger og presentasjoner
  • minimum 10 godkjente saltvanninjeksjoner

Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse på samlinger og presentasjoner oppfylles. Dersom studenten ikke oppfyller tilstedeværelseskravet, må studenten normalt følge undervisning og avlegge eksamen med neste kull. Dette vil innebære en forsinkelse i studentens studieløp. I særlige tilfeller kan utdanningen vurdere dispensasjon gjennom kompensatoriske krav. En eventuell søknad om dispensasjon må fremsettes skriftlig til utdanningen.

Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, må være godkjent før ny og utsatt eksamen. Dersom annen gangs vurdering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.

Vurdering og eksamen

Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i Lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen, inntil 20 minutter.

Den samme vurderingsformen benyttes ved ny og utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

To sensorer vurderer besvarelsene.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.