EPN-V2

ERGOBPRA2 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupational Therapy Practice Placement, Part 2
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I denne praksisperioden jobber studentene videre med terapeutisk bruk av aktivitet i reelle situasjoner. Studentene arbeider systematisk for at brukere skal kunne utvikle eller vedlikeholde ferdigheter, aktivitetsvaner og aktivitetsroller. Gjennom arbeidsprosessen skal studentene samtidig resonnere klinisk over eget arbeid. Praksis kan foregå på alle arenaer hvor det arbeider ergoterapeuter.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første studieår eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive aktuelle brukergrupper, problemstillinger og ergoterapeutiske metoder ved praksisstedet
    • kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering på ulike nivåer
    • kan beskrive aktuelle samarbeidspartneres oppgaver
    • kan gjøre rede for hvordan aktivitetsanalyse brukes gjennomgående i en ergoterapeutisk arbeidsprosess

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke kartleggingsmetoder knyttet til aktivitet, ferdighets- og funksjonsvurderinger som er aktuelle på praksisstedet
    • kan anvende og formidle systematisk aktivitetsanalyse gjennom en ergoterapeutisk arbeidsprosess
    • kan med veiledning igangsette relevant intervensjon på bakgrunn av blant annet gjennomført systematisk aktivitetsanalyse
    • kan anvende aktiviteter metodisk for å fremme aktivitetsutførelse og begrunne dette gjennom klinisk resonnering
    • kan vurdere og justere egen terapeutisk kompetanse i møte med brukere, eller henvise videre ved behov
    • kan anvende brukeres og pårørendes erfaringskompetanse i tråd med kunnskapsbasert praksis
    • kan systematisk søke etter og formidle vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse ved praksisstedet
    • kan anvende relevant teori og forskning, og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis

    Generell kompetanse

    Studenten

    • viser gode kommunikasjonsferdigheter og kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
    • kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse skriftlig og muntlig i de former og prosedyrer som er relevant for praksisstedet
    • kan identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer
    • kan ta ansvar, vise initiativ og samarbeidskompetanse i praksis
    • kan planlegge og samarbeide tverrfaglig innenfor praksisstedets rammer
    • kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kan følge praksisstedets prosedyrer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praksisperioden er normalt på 12 uker, og starter med forberedelser på utdanningen. Videre er praksisukene organisert slik at studentene er 30 timer i praksis. Studentene har en veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen.

    Studentene får i tillegg gruppeveiledning i praksis. Veiledningsgruppene ledes i fellesskap av en faglærer fra utdanningen og en ergoterapeut fra praksisfeltet. Målet for gruppeveiledningen er å knytte teori og praksis sammen gjennom refleksjon og klinisk resonnering. Tema i veiledningsgruppene tar utgangspunkt i utvalgte læringsutbytter for emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende må være godkjent:

    • samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet

    Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.

    For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått.

  • Sensorordning

    Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.