Programplaner og emneplaner - Student
ERGOBPRA1 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Occupational Therapy Practice Placement, Part 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
- har kunnskap om menneskerettigheter og etikk og kan knytte dette til aktuell praksisplass og praksisplassens posisjon i samfunnet lokalt og globalt
- kan velge og gjøre rede for egnede strategier for veiledning og ledelse i møte med brukere, kolleger og andre samarbeidspartnere
- kan reflektere over hvordan aktivitetsanalyse kan anvendes innovativt i utvikling av tjenester
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre systematisk aktivitetsanalyse på individ-, gruppe- og/eller systemnivå, og utvikle tiltak for å muliggjøre deltakelse
- kan arbeide kunnskapsbasert og selvstendig med arbeidsoppgaver som er aktuelle på praksisstedet, som for eksempel kartlegging, vurdering, intervensjon og evaluering på individ-, gruppe- og/eller systemnivå
- kan anvende terapeutisk og etisk kompetanse selvstendig i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- kan søke og vurdere vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse
- kan benytte klinisk resonnering for å utvikle egen profesjonalitet
- kan lede grupper eller møter med brukere eller kolleger
- kan identifisere behov for utvikling eller ny kunnskap i ergoterapi knyttet til praksisstedet, og bidra faglig med formidling av kunnskap i forhold til dette
Generell kompetanse
Studenten
- kan ta ansvar, vise initiativ og samarbeidsevne, fleksibilitet og selvstendighet
- kan drøfte og kritisk reflektere over etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
- kan ta initiativ og bidra til tverrprofesjonelt samarbeid og formidle ergoterapifaglig kompetanse i dette samarbeidet
- kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse skriftlig og muntlig i de former og prosedyrer som er relevant for praksisstedet
- kan vurdere og forebygge risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge dette opp systematisk
Forkunnskapskrav
Praksisperioden går normalt over 12 uker og starter med forberedelser på utdanningen. Praksisukene er videre organisert slik at studentene er 30 timer i praksis og resterende er studietid. Studentene har en veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen. For de som søker seg til prosjektpraksis kan veileder ha annen faglig bakgrunn enn ergoterapi. I slike tilfeller tilbys tettere oppfølging fra kontaktlærer.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering i det norske helse- og velferdssystemet
- kan beskrive kartlegging, tiltak og evaluering med utgangspunkt i en ergoterapeutisk arbeidsprosessmodell
- kan forklare aktivitetsanalyse som en del av en ergoterapeutisk arbeidsprosess
- kan beskrive kasus fra praksis ved hjelp av ergoterapeutiske modeller/teorier
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre terapeutisk bruk av aktivitet etter veiledning, og kan resonnere klinisk over dette arbeidet
- kan benytte et redskap for å gjennomføre og dokumentere systematisk aktivitetsanalyse i møte med brukere
- kan søke opp og formidle faglitteratur som er relevant for problemstillinger ved praksisstedet
- kan systematisk kartlegge brukerens aktivitetshistorie, ressurser og utfordringer i aktivitetsdeltakelse
- kan utføre livreddende førstehjelp
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
- tar initiativ og viser ansvar for egen læring
- kan finne og henvise til lovverk som er relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
- opptrer respektfullt og i tråd med ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende må være godkjent:
- samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet
Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.
For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.
Vurdering og eksamen
Ikke relevant.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått - ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Midt- og sluttvurdering av praksis gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Sensorordning
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.