EPN-V2

ERGOBPRA1 Ergoterapeutisk profesjonsutøvelse, del 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupational Therapy Practice Placement, Part 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Gjennom systematisk arbeid og terapeutisk bruk av aktivitet bidrar ergoterapeuter til å muliggjøre aktivitet og deltakelse. Praksis utgjør en tredjedel av studiet og er en svært viktig del av ergoterapeututdanningen. I denne første lengre praksisperioden får den enkelte student egen erfaring fra ett praksissted, samtidig som studentkullet samlet får innblikk i variert ergoterapeutisk yrkesutøvelse, ettersom praksisplassene kan være på alle arenaer der det jobber ergoterapeuter.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskap;

    Studenten;

    • kan beskrive ergoterapiens plassering innenfor praksisstedets rammer og organisering i det norske helse- og velferdssystemet
    • kan beskrive kartlegging, tiltak og evaluering med utgangspunkt i en ergoterapeutisk arbeidsprosessmodell
    • kan forklare aktivitetsanalyse som en del av en ergoterapeutisk arbeidsprosess
    • kan beskrive kasus fra praksis ved hjelp av ergoterapeutiske modeller/teorier

    Ferdigheter;

    Studenten;

    • kan planlegge og gjennomføre terapeutisk bruk av aktivitet etter veiledning, og kan resonnere klinisk over dette arbeidet
    • kan benytte et redskap for å gjennomføre og dokumentere systematisk aktivitetsanalyse i møte med brukere
    • kan søke opp og formidle faglitteratur som er relevant for problemstillinger ved praksisstedet
    • kan systematisk kartlegge brukerens aktivitetshistorie, ressurser og utfordringer i aktivitetsdeltakelse
    • kan utføre livreddende førstehjelp

    Generell kompetanse;;

    Studenten;

    • kan tilpasse sin kommunikasjon i møte med brukere og andre samarbeidspartnere
    • tar initiativ og viser ansvar for egen læring;
    • kan finne og henvise til lovverk som er relevant for ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
    • kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
    • opptrer respektfullt og i tråd med ergoterapeutenes yrkesetiske retningslinjer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Praksisperioden går over ti uker og starter med en ukes forberedelser på utdanningen. Praksisukene er videre organisert slik at studentene er tre dager i praksis og en dag på utdanningen. Studentene har en ergoterapeut som veileder på praksisstedet og en kontaktlærer ved utdanningen, og følger normalt arbeidstiden på praksisstedet. I forberedelsene og samlingene på utdanningen vil det være ferdighetstrening, kasusbasert undervisning, forelesninger, gruppeseminarer og workshop med digital historiefortelling.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende må være godkjent:

    • gjennomført kurs i førstehjelp
    • samarbeidsavtale med konkretisering av læringsutbyttet

    Det er i tillegg krav om tilstedeværelse i praksisstudier, se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, samarbeidsavtalen med konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort i løpet av praksisperioden.

    For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). Se «vurdering av praksis» i programplanens hoveddel for mer informasjon.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått.

  • Sensorordning

    Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitet.