EPN-V2

ERGOB3900 Professional Development and Methods - Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Fagutvikling og metode - bacheloroppgaven
Study programme
Bachelor's Programme in Occupational Therapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

In their third year, students will work on a bachelor thesis. The work on the bachelor thesis provides the students with experience of systematic project work over time, where professional development and the development of new knowledge in common is key. Philosophy of science and research methodology knowledge and skills are recurrent topics in the work on the bachelor’s thesis.

In part one, which starts at the beginning of the autumn semester, focus will be on how to plan project work. The student will start by working in-depth with a topic that forms the basis for their bachelor thesis. This takes place by applying for a research or development project available at OsloMet or other partner institutions. Students will be assigned a supervisor who follows the development of the project outline.

In part two, which concludes the programme, focus will be on completing the project and writing the bachelor’s thesis.

The bachelor’s thesis must be related to a research and development work in occupational therapy and occupational science.

Required preliminary courses

Passed first and second year of the programme or equivalent.

Learning outcomes

Emnet vektlegger forståelse av økonomi gjennom teori og praktiske øvinger. Det legges også vekt på ulike aspekter ved rollen som matematikklærer, samt fokus på yrkesretting og relevans i arbeidet med temaene i emnet.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap i matematikken elevene arbeider med i 1P-Y og 1T-Y - Vg1 i yrkesfaglige program, med hovedvekt på økonomi
  • har kunnskap om matematikkvansker og vanlige misoppfatninger i økonomi
  • har kunnskap om grunnleggende ferdigheter i økonomi
  • har bred kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i økonomi, i ulike yrkesfaglige program
  • har bred kunnskap om innholdet i aktuelle grunnlagsdokumenter
  • kjenner til og har bred kunnskap om aktuelle og relevante digitale læringsressurser som egner seg til bruk i arbeidet med økonomi

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på Vg1 i yrkesfaglige program, med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper og anvendelse av kunnskaper om matematikkdidaktikk
  • kan tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med matematikkvansker, og for elever med stort læringspotensial
  • kan gjennomføre formativt og summativt vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
  • kan anvende digitale læremidler og læringsressurser som omhandler økonomi, herunder undervisningsprogrammer, verktøyprogrammer, og nettressurser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert, tilpasset og yrkesrettet opplæring for å sikre alle elevers læringsutbytte
  • behersker begreper og uttrykksformer i økonomi, og kan kommunisere dette skriftlig og muntlig
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter i økonomi
  • kan yrkesrette undervisning som omhandler økonomi, samt samarbeide med yrkesfaglærere om regning som grunnleggende ferdighet i programfagene
  • kjenner til og kan anvende arbeidsmåter som fremmer motivasjon og opplevelse av relevans hos elevene

Course requirements

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Assessment

Arbeidskrav 1

Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler økonomi, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om økonomi.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet omhandler helhetlig planlegging av emnet økonomi i faget matematikk 1P-Y. Planen skal utarbeides med fokus på å sikre alle elevers læringsutbytte, og valgene skal begrunnes i et medfølgende notat. Bruk av digitale verktøy skal inngå i plan og arbeid. Notatet skal gjennomføres individuelt og omfanget på er 1250 ord +/- 10 %. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med helhetlig planlegging i emnet økonomi, med overføringsverdi til andre temaer.

Permitted exam materials and equipment

Individuell digital muntlig eksamen, varighet: 25-30 min.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.