Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB3000 Global helse, ledelse og innovasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Global Health, Leadership and Innovation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I et globalisert samfunn i en verden i stadig endring trenger ergoterapeuter kompetanse på å tenke nytt og utvikle faget i tråd med samfunnets behov. Ergoterapeuter skal rustes for å jobbe med menneskers helse og mulighet for deltakelse, både lokalt og globalt. Å kunne jobbe systematisk og selvstendig med prosjekter er viktig for ergoterapeuter, og i dette emnet vil kompetanse innen ledelse og veiledning også være i fokus. Emnet inkluderer tema om helsefremmende arbeidsplasser og hvordan ergoterapeuter kan bruke sin kompetanse for å fremme gode arbeidsmiljø, både for seg selv og andre.
I tillegg skal studentene delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1300.
INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» (1,5 studiepoeng)
INTER1300 «Tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge» utgjør den tredje modulen i universitetets undervisningsopplegg INTERACT.
INTER1300 handler om å få økt bevissthet og kunnskap om hvordan man som framtidig profesjonsutøver kan samarbeide med andre profesjoner om og med barn, unge og deres foresatte. Utfordringer og muligheter i et slikt samarbeid inngår i denne modulen. Eksempler fra studentens praksisperioder vil være en sentral del av dette. I denne modulen vil det være et særlig fokus på barn og unge med utfordringer.
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne og INTER1300* har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi knyttet til folkehelse, helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan forklare hvordan nasjonale og globale helse- og miljøutfordringer påvirker retten til aktivitet og deltakelse
- kan gjøre rede for innovasjon, entreprenørskap og bærekraft innen ergoterapi for å møte framtidens utfordringer
- kan gjøre rede for ledelse av ergoterapi som innebærer planlegging, koordinering og budsjettering av tjenesten
- kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
- kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*
Ferdigheter
Studenten
- kan demonstrere kunnskap om ergonomi og tilrettelegging av helsefremmende arbeidsplasser
- kan reflektere over sammenheng mellom helse, oppvekst, utdanning, arbeid og levekår for å bidra til utvikling av god folkehelse og arbeidsinkludering for både enkeltpersoner og grupper
- kan anvende verktøy for innovasjon og entreprenørskap relatert til global helse, og formidle resultater til et publikum
- kan anvende veiledende, ressursorienterte og myndiggjørende strategier som fremmer aktivitet og deltakelse
- kan organisere veiledning og ta ansvar for ledelse i møte med studenter og andre samarbeidspartnere
- kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
- kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer og argumentere for likeverdige tjenester, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan bidra til tjenesteinnovasjon, systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser
- kan samarbeide med frivillige, personer og organisasjoner, og andre relevante aktører
- har en forståelse av grunnlaget for og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*
Arbeids- og undervisningsformer
This programme description was prepared by OsloMet pursuant to the National Curriculum Regulations for Engineering Education, adopted by the Ministry of Education on 18 Mai 2018.
The Norwegian Qualifications Framework for Higher Education, which was adopted by the Ministry of Education and Research on 20 March 2009, provides an overview of the overall learning outcomes defined in terms of the knowledge, skills and general competence candidates are expected to have achieved after completing the education. The learning outcomes described in the programme description have been prepared in accordance with the National Curriculum Regulations and the Qualifications Framework.
The Bachelor’s Degree Programme in Mechanical Engineering has two programme option:
- Construction and Design
- Mechatronics
The study programme is based on a sound foundation comprising relevant mathematics and other natural science and social science courses, and it provides a good basis for different positions in both the private and public sector. Mechanical engineers work in the workshop industry, process industry, engineering companies and consultancy firms, for manufacturers and suppliers of equipment, in shipping companies and oil companies.
The students will acquire good knowledge of basic engineering subjects to create a sound platform for developing their own knowledge and skills over the course of an interesting and creative career.
Through collaboration with the industry, the mechanical engineering programme seeks to stay at the forefront of developments with regard to the use of computer-based methods and tools. Among other things, 3D modelling and rapid prototyping are actively used in teaching. Together with an industry-oriented composition of courses, this will enable our graduate engineers to solve the tasks expected of a modern-day mechanical engineer.
Continuous efforts are made to ensure the programme is up to date. The tuition is research-based and is revised annually to be able to meet the industry’s expectations of a newly graduated engineer.
Mechanical Engineering is a three-year, full-time programme, and candidates who complete the programme will be awarded the degree Bachelor of Mechanical Engineering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The programme is aimed at applicants who have a background in natural science and wish to take higher education in an engineering field. Applicants without a natural science background can apply for admission to OsloMet's introductory course to qualify for the engineering programmes. See OsloMet’s website: www.oslomet.no/
Vurdering og eksamen
PPU i design, kunst og håndverk retter seg mot kunstnere, designere og arkitekter som ønsker å kvalifisere seg for undervisningsarbeid i både grunnskole og videregående skole, samt andre undervisningsarenaer som kulturskole, folkehøgskole, museer, gallerier og andre institusjoner.
Hjelpemidler ved eksamen
The Higher Education Entrance Qualification/prior learning and work experience and Mathematics R1+R2 and Physics 1. An introductory course or qualifications from a technical college under previous systems are sufficient to meet the qualification requirements. Applicants with qualifications from a technical college pursuant to the Act relating to Tertiary Vocational Education (2003) only need to take Mathematics R1+R2 and Physics 1.
Reference is made to the Regulations concerning Admission to Higher Education,https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-01-06-13
Vurderingsuttrykk
After completing and passing the three-year bachelor’s degree programme in Mechanical Engineering, the candidate is expected to have achieved the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The candidate:
- has basic knowledge of construction and/or production, materials and knowledge of overall system and product development. The candidate has knowledge that contributes to relevant specialisation, breadth or depth in the field.
- has basic knowledge of mathematics, natural science and relevant social science and economics subjects and how they are integrated in system and product development, construction and production
- has knowledge of the history and development of mechanical engineering and the role of engineers in society
- has knowledge of the consequences of developing and using technology
- is familiar with research and development work, relevant methodology and work methods in the field
- is capable of updating their knowledge in the field by collecting information and through contact with professional environments and practical work
Skills
The candidate:
- is capable of applying knowledge of mathematics, physics, chemistry and technology subjects to formulate, specify, plan and solve technical problems in a well-founded and systematic way
- masters development methodology, and knows how to use modelling/simulation programs and how to realise solutions and systems
- is capable of identifying, planning and implementing projects, experiments and simulations, and of analysing, interpreting and using acquired data, both independently and in teams
- is capable of finding, assessing and utilising technical expertise in a critical manner in the field of mechanical engineering, and of presenting such knowledge so that it sheds light on an issue, both orally and in writing
- is capable of contributing to fresh thinking, innovation, quality management and entrepreneurship through the development and realisation of sustainable products, systems and/or solutions that benefit society
General competence
The candidate:
- has insight into the environmental, health-related, social and financial impacts of products and solutions in the discipline and can apply ethical and lifecycle perspectives
- is capable of communicating engineering knowledge to different target groups both orally and in writing, and has the ability to illustrate the importance and impacts of technology
- is capable of reflecting on their own professional practice, including in teams and interdisciplinary contexts, and is able to adapt the practice to the work situation
- is capable of contributing to the development of good practice by participating in professional discussions in the field of mechanical engineering and by sharing knowledge and experience with others
Sensorordning
Kunnskap
Kandidaten:
- har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap om relevante trinn
- har bred kunnskap om og forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
- har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljøer
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag-og utdanningspolitikse spørsmål
- kan med stor grad av selvstendighet viderutvikle egen kompetanse og bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, samt samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Læringsutbyttet er i tråd med forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771