Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB2100 Tilgjengelighet, tilrettelegging og teknologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Accessibility, Adaption and Technology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Tilgjengelige omgivelser er en viktig forutsetning for aktivitet og deltakelse. Ergoterapeuter kan jobbe på systemnivå med universell utforming, eller på individ- og gruppenivå med tilrettelegging av omgivelser og bruk av hjelpemidler som helsefremmende eller kompenserende tiltak. Teknologi utgjør en vesentlig del av dagens hjelpemidler til brukere med både fysiske, kognitive, psykiske og sosiale utfordringer. Teknologi kan også brukes som del av opptrening av ferdigheter og funksjoner i en rehabiliteringsprosess. Digital kompetanse i utvikling, bruk og sikkerhet er viktig i et digitalisert samfunn.
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive universell utforming og tilrettelegging av omgivelsene
- kan forklare hvordan teknologi og hjelpemidler kan fremme personers aktivitet og deltakelse
- kan beskrive tilrettelegging av ulike arenaer som hjem, skole og arbeidsplass, og forklare sammenhenger mellom funksjonsnedsettelse, funksjonshemming og deltakelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende aktuell kunnskap om tilrettelegging av bymiljø for å fremme selvstendighet, helse og livskvalitet
- kan anvende aktuelt lovverk, forskning og brukererfaring for å begrunne hvordan utforming av omgivelser påvirker aktivitet og deltakelse
- kan begrunne og formidle behov for fysiske og kognitive hjelpemidler og tilrettelegging av ulike arenaer som hjem, skole og arbeidsplass
- kan veilede personer i utprøving, tilpassing, trening og oppfølging i bruk av hjelpemidler og velferdsteknologi
- kan reflektere over fordeler og utfordringer ved bruken av velferdsteknologi
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter og samarbeide med andre om utvikling av velferdsteknologi og bruken av denne
- kan anvende aktivitetsanalyse og tilrettelegge fysiske omgivelser for å fremme inkludering, mestring og deltakelse i lek, læring, arbeid og rekreasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer omfatter ferdighetstrening, seminarer, forelesninger, arbeid og veiledning i prosjektgrupper og feltstudier i Oslo. Studentene jobber individuelt med tre mappeoppgaver som skal vurderes til eksamen.
Feltstudier
Feltstudiene tar utgangspunkt i en arena i det offentlige rom i Oslo by. Studentene jobber med tilgjengelighet, tilrettelegging og tekniske hjelpemidler rettet mot en aktuell brukergruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten skal med noe veiledning ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det for ventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.
Studenten skal primært ha praksisstudier ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for praksisstudier kan være:
- overvåkingsavdelinger
- intermediæravdelinger
- postoperativ avdeling
- prehospitale tjenester/ambulansetjenesten
- akuttpsykiatrisk avdeling
- legevakt
Praksisstudiene skal tilrettelegges slik at studenten etter gjennomført studium har fått erfaring med og utviklet handlingskompetanse i akuttsykepleie i forhold til alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner.
Vurdering og eksamen
Aktuelle arbeidsmåter er:
- undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
- spesiell vekt på øvelser i å gi veiledning med refleksjon over egen gjennomføring
- gi og motta veiledning individuelt
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
- skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
- bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr
Studentene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre praktisk veiledning av medstudenter for å erfare veiledning og reflektere over egne erfaringer, videreutvikle sin kompetanse som veileder og implementere veiledning
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være vurder til godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Gjennomføre veiledning av medstudent i en til en konfigurasjon. Dette utføres for at studenten skal kunne dokumentere praktisk kompetanse. Omfang: om lag 25 minutter
- Overforstående sekvens gjennomføres med minst en medstudent som observatør. Studentene skal observere veiledningen, ta notater og gi tilbakemelding.
- Veiledningen (jf. første kulepunkt) dokumenteres skriftlig av hver enkelt student med 1400 ord og/eller med video: Gjennomføring og refleksjon over øvelsen. Observatørens notater og tilbakemelding legges til grunn for vurderingen av gjennomføringen.
Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.
Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.
Krav om tilstedeværelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fravær ut over 20 % kan kompenseres etter avtale med faglærer.
Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav og tilstedeværelse i programplanen
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- kan drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
- kan drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve akuttsykepleie
- kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan analysere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom og skade i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan analysere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
- kan drøfte kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
- kan drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglige etiske problemstillinger
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelserkan gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
- kan identifisere tegn, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
- kan analysere pasientens ressurser, problemer og behov
- kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av akuttsykepleie
- kan bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i akuttmottak
- kan analysere risikofaktorer til akuttbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
- kan bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme pasientmedvirkning og tilpassede tjenester
- kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
- kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- administrere relevant monitoreringsutstyr
- yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
- identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
- administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
- administrere og evaluere sedasjon til pasienten
- bruke og kontrollere medisinsk utstyr og digitale verktøy, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
- sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
- utføre triage av pasienter i akuttmottaket
- utøve klinisk ledelse
- kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift i akuttmottaket
- kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
- kan selvstendig planlegge, administrere, lede og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan anvende helsepedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivning
- kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
- kan bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebyge utbrenthet
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i akuttsykepleie og bidrar til pasientsikkerhet
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan prioritere og gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta akuttpasienten og pårørende
- kan dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om akuttpasienten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandling av akuttpasienten
- kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer til samhandling
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høyre krav til kvalitet og omstilling
- kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Sensorordning
For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:
- Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
- Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
- Undervisning/veiledning til pasient.
- Undervisning/veiledning til medstudenter.
- AHLR - simulering.
-
Deltakelse i:
- Simulering
- Refleksjonsgrupper