Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB2000 Rehabilitering, habilitering og behandling, del 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Rehabilitation, Habilitation and Intervention, Part 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ergoterapeutens intervensjoner i rehabilitering, habilitering og behandling tar utgangspunkt i begrensninger mennesker opplever i aktivitet og deltakelse. Begrensningene kan skyldes individuelle faktorer som sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse, eller faktorer på systemnivå som utestengelse, marginalisering eller andre sosiale forhold. Begrepet ‘funksjonshemming’ brukes vanligvis i Norge om gapet mellom en persons forutsetninger og omgivelsenes krav. Ergoterapeuter bidrar til å minske dette gapet, blant annet ved å trene og veilede personer, tilpasse og gradere aktiviteter og tilrettelegge omgivelsene. I emnet anvendes eksempler på ergoterapi rettet mot barn, unge, voksne og eldre.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare ergoterapeuters tilnærming, teori, modeller, arbeidsoppgaver og prosesser innen rehabilitering, habilitering og behandling
- kan beskrive de mest utbredte psykiske lidelser og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse
- kan beskrive de mest utbredte diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse
- kan beskrive utviklingssforstyrrelser, samtidige sykdommer og aldersrelaterte sykdommer, og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse
Ferdigheter
Studenten
- kan vise initiativ og ferdigheter i terapeutisk kommunikasjon
- kan kartlegge og vurdere fysiske og kognitive funksjoner samt motoriske-, prosess-, kommunikasjons- og interaksjonsferdigheter for å sette mål og begrunne valg av intervensjon
- kan anvende aktivitetsanalyse, aktivitetsbaserte redskaper og terapeutisk bruk av aktivitet målrettet i kartlegging, vurdering og intervensjon
- kan anvende en klientsentrert og systematisk arbeidsprosessmodell i kartlegging og intervensjon
- kan tilrettelegge og anvende kreative og ekspressive aktiviteter for individer og grupper
- kan planlegge og tilrettelegge for at personer med funksjonsnedsettelser kan delta i meningsfulle og verdsatte aktiviteter
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere, diskutere og reflektere over valg av intervensjon, både skriftlig og i undervisning av medstudenter
- kan identifisere og reflektere over etiske dilemmaer i arbeidet for personer med utfordringer i aktivitet og deltakelse
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se programplanen
Vurdering og eksamen
Se programplanen
Hjelpemidler ved eksamen
Se programplanen
Vurderingsuttrykk
Se programplanen
Sensorordning
Se programplanen