EPN-V2

ERGOB2000 Rehabilitering, habilitering og behandling, del 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation, Habilitation and Intervention, Part 1
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ergoterapeutens intervensjoner i rehabilitering, habilitering og behandling tar utgangspunkt i begrensninger mennesker opplever i aktivitet og deltakelse. Begrensningene kan skyldes individuelle faktorer som sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse, eller faktorer på systemnivå som utestengelse, marginalisering eller andre sosiale forhold. Begrepet ‘funksjonshemming’ brukes vanligvis i Norge om gapet mellom en persons forutsetninger og omgivelsenes krav. Ergoterapeuter bidrar til å minske dette gapet, blant annet ved å trene og veilede personer, tilpasse og gradere aktiviteter og tilrettelegge omgivelsene. I emnet anvendes eksempler på ergoterapi rettet mot barn, unge, voksne og eldre.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare ergoterapeuters tilnærming, teori, modeller, arbeidsoppgaver og prosesser innen rehabilitering, habilitering og behandling
  • kan beskrive de mest utbredte psykiske lidelser og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse
  • kan beskrive de mest utbredte diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse
  • kan beskrive utviklingssforstyrrelser, samtidige sykdommer og aldersrelaterte sykdommer, og forklare konsekvenser for aktivitet og deltakelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise initiativ og ferdigheter i terapeutisk kommunikasjon
  • kan kartlegge og vurdere fysiske og kognitive funksjoner samt motoriske-, prosess-, kommunikasjons- og interaksjonsferdigheter for å sette mål og begrunne valg av intervensjon
  • kan anvende aktivitetsanalyse, aktivitetsbaserte redskaper og terapeutisk bruk av aktivitet målrettet i kartlegging, vurdering og intervensjon
  • kan anvende en klientsentrert og systematisk arbeidsprosessmodell i kartlegging og intervensjon
  • kan tilrettelegge og anvende kreative og ekspressive aktiviteter for individer og grupper
  • kan planlegge og tilrettelegge for at personer med funksjonsnedsettelser kan delta i meningsfulle og verdsatte aktiviteter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere, diskutere og reflektere over valg av intervensjon, både skriftlig og i undervisning av medstudenter
  • kan identifisere og reflektere over etiske dilemmaer i arbeidet for personer med utfordringer i aktivitet og deltakelse

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se programplanen

Vurdering og eksamen

Se programplanen

Hjelpemidler ved eksamen

Se programplanen

Vurderingsuttrykk

Se programplanen

Sensorordning

Se programplanen