Programplaner og emneplaner - Student
ERGOB1200 Inkludering, tilhørighet og samfunnsdeltakelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Inclusion, Belonging and Social Participation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle mennesker har rett til et aktivt hverdagsliv og å delta i samfunnet. Det er en del av samfunnsansvaret til ergoterapeuten å fremme denne retten. Dersom mennesker av ulike årsaker ikke får muligheten til å leve et aktivt og meningsfullt liv med sosial tilknytning, kan dette ha negativ påvirkning på helsen. I dette emnet jobber studentene med et prosjekt som tar sikte på å utvikle en idé til et aktivitetsbasert tiltak for å fremme inkludering og tilhørighet for en sårbar eller utsatt gruppe i samfunnet.
I tillegg skal studentene delta i det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100.
INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» (1,5 studiepoeng)
INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» inngår i undervisningsopplegget Interprofessional Interaction With Children and Youth (INTERACT), som går på tvers av profesjonsutdanningene ved OsloMet, og der målet er å øke kvaliteten i profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unge. Gjennom INTERACT får studentene tilgang til økt forskningsbasert kunnskap om barn og unges hverdag, samtidig som de får trening i å samhandle med studenter fra andre utdanninger. Slik legger INTERACT grunnlaget for bedre samordning av samfunnets tjenester rettet mot barn og unge og deres foresatte. INTER1100 «Den samme ungen - ulike arenaer» utgjør den første modulen i undervisningsrekken INTERACT.
INTER1100 gir en felles faglig plattform for alle involverte studenter. Den handler om å få bevissthet og kunnskap om egen og andres profesjonsutdanninger som retter seg mot barn og unges oppvekst.
Forkunnskapskrav
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can:
- apply the no-slip condition
- classify flows and describe laminar and turbulent flows
- calculate hydrostatic pressure in liquids and corresponding forces on surfaces and buoyancy
- explain different methods of pressure measurement
- visualize a flow field
- use the continuity equation (conservation of mass)
- use Bernoulli's equation, equation for conservation of mechanical energy
- calculate forces associated with flow systems
- analyze flow in pipes, channels, networks. Calculate energy and pressure losses
- measure flow rates and quantities (mass flow, volume flow)
- calculate resistance forces (tensile forces) by external flow (flow along surfaces and around bodies)
- calculate conditions associated with turbomachinery such as pumps and fans
Skills
The student can:
- perform necessary calculations for engineering analysis of fluid engineering problems in practical constructions, including piping systems in buildings and in the rest of nature
- calculate pressure drop through a pipe or duct system and then calculate the required pump or fan power
- calculate forces acting between a fluid at rest and a wall, in order to dimension suspension
- calculate forces acting between a fluid flow and the pipe wall, in order to dimension suspension
- calculate how long it takes to empty a tank
- dimension a simple network of pipes/ducts (e.g. radiator system)
- measure flow rates and volume and mass flow
- calculate flow resistance for solid bodies moving relative to a fluid
- choose the right size of pump in a pipe system
General competence
The student can:
- contribute to the development of new technology based on an understanding of mathematical modeling and the solution of physical problems
- solve coupled problems related to both fluid mechanics, heat and mass transport and thermodynamics
- assess whether calculation results are reasonable and the validity of the mathematical model
Læringsutbytte
Lectures, class discussions, exercises and laboratory exercises in groups.
Arbeids- og undervisningsformer
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
- 6 of 8 submissions
- 3 lab assignments in groups
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
- individuelt refleksjonsnotat som beskriver gruppeprosessen og eget bidrag i denne, inntil 350 ord
Arbeidskrav knyttet til INTER 1100:
- innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Vurdering og eksamen
Skriftlig prosjektplan i gruppe på 4-6 studenter, inntil 1500 ord
Ny eksamen: Ved ikke bestått ordinær eksamen har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon av besvarelsen én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
All printed and written aids, as well as a calculator.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F.
Sensorordning
One internal examiner. External examiners are used regularly.