EPN-V2

ERGOB1000 Aktivitet og deltakelse i hverdagslivet Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupation and Participation in Everyday Life
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Ergoterapi tar utgangspunkt i at aktivitet og deltakelse i hverdagslivet har stor betydning for menneskers helse og livskvalitet. Teori som belyser sammenhengen mellom mennesket, aktivitet og omgivelser blir introdusert. Dette emnet tar utgangspunkt i aktivitetsvitenskap, aktivitetsanalyse og omgivelsenes betydning. Emnet inkluderer et arbeidskrav som er felles for alle ergoterapeututdanninger i Norge knyttet til aktivitetsanalyse.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forklare hensikten med aktivitetsanalyse i ergoterapi
    • kan forklare aktivitetsform og hvordan form påvirkes av omgivelser
    • kan beskrive ergoterapifagets utvikling og betydning i samfunnet
    • kan gjøre rede for ergoterapeutiske modeller som belyser sammenhengen mellom menneske, aktivitet og omgivelser
    • kan forklare hvordan hverdagslivets aktiviteter, roller og kultur påvirker helse og aktivitetsidentitet
    • kan forklare sammenhengen mellom levevaner, aktivitetsbalanse, helse og livskvalitet
    • kan forklare prinsipper for god kommunikasjon og betydningen av kommunikasjon i ergoterapeutisk yrkesutøvelse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utføre analyse av aktivitetsform i valgt kontekst med et redskap for aktivitetsanalyse
    • kan anvende analyse av aktivitetsform for å identifisere faktorer som fremmer og hemmer aktivitetsutførelse
    • kan drøfte materielle, fysiske, sosiale og kulturelle omgivelsers betydning for aktivitet og deltakelse og anvende prinsippene for universell utforming
    • kan anvende litteratursøk og korrekt kildehenvisning i skriftlig formidling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • er prosess- og målorientert i samarbeid om gruppeoppgaver
    • kan anvende en kreativ designprosess i ergoterapirelaterte oppgaver
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter ferdighetstrening i aktivitetsanalyse, prosjektarbeid om universell utforming, forelesninger og seminarer med kasusbasert undervisning og kreativ design. Emnet omfatter også en kort introduksjonspraksis på tre dager hos ergoterapeut. Studentene arbeider både individuelt og i gruppe.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 80 prosent tilstedeværelse i timeplanfestet undervisning
    • presentasjon av analyse av en aktivitetsform i gruppe på 4-7 studenter
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig oppgave som utarbeides i emneperioden, maksimum 2000 ord. Oppgaveteksten vil være tilgjengelig for studentene ved emnets oppstart.

    Ny eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaven som har fått F (ikke bestått) én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.