EPN-V2

ERGO3900 Bacheloroppgave i ergoterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Assignment
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven skal være et forsknings- og utviklingsarbeid innen ergoterapi og aktivitetsvitenskap. Vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske kunnskaper og ferdigheter er gjennomgående temaer i arbeidet med bacheloroppgaven.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Idé, teori og erfaringsgrunnlag (3 stp.).
  • Vitenskapsteori og forskningsmetode (3 stp.).
  • Forskning og utvikling innen ergoterapi (6 stp.).
  • Helsefremmende og forbyggende arbeid (1 stp.).
  • Rehabiliterende arbeid (1 stp.).
  • Etikk (1 stp.).

Forkunnskapskrav

Bestått andre studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetode
  • bred kunnskap om nyere forskning innen bacheloroppgavens ergoterapifaglige tema

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide en problemstilling og prosjektplan
  • utarbeide abstrakt og bacheloroppgave basert på tradisjoner innen forskningsformidling
  • anvende en relevant vitenskapelig metode og gjennomføre datainnsamling og analyse
  • innhente, anvende og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur fra nasjonalt og internasjonalt FoU-arbeid innen valgt tema
  • diskutere, vurdere og reflektere over resultater og det som har påvirket resultatenes pålitelighet og gyldighet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre relevante prosjekter med komplekse oppgaver som strekker seg over tid og som bidrar til utvikling av teori og/eller praksis i samarbeid med andre
  • kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål og retningslinjer
  • skriftlig formidle, diskutere og presentere resultater fra eget prosjekt

Arbeids- og undervisningsformer

Bacheloroppgaven skal være et selvstendig faglig arbeid og skrives i grupper på to studenter. Den kan være et frittstående arbeid eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående forskningsprosjekt knyttet til interne eller eksterne miljøer. Studentene får tildelt veileder som følger gruppene i hele prosessen. Veiledningen er organisert med rundbords-veiledning der flere grupper jobber sammen, samt ordinær gruppeveiledning. Det gis inntil 5 timer veiledning per gruppe.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, seminarer og veiledning.

Vurdering og eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

· has advanced knowledge of relevant degradation mechanisms for steel and concrete and consequences for the service life and load-bearing capacity of structures.

· has in-depth knowledge of strategies, methods and calculation models used to achieve the prescribed service life (working life) of reinforced concrete structures.

· has in-depth knowledge of the structural consequences of reinforcement corrosion on the load-bearing capacity of concrete structures.

· is capable of assessing various measures to extend the service life and of using various calculation methods and models to estimate the remaining service life and capacity of existing concrete structures.

Skills:

The student is capable of:

· designing structures that fullfill the Eurocode requirements for durability and service life.

· carrying out service life predictions for concrete structures in marine environments.

· assessing the condition of and estimating the remaining service life and capacity of a relevant concrete structure.

· proposing measures to extend the service life of and repair methods for a relevant concrete structure

· carrying out capacity control of a damaged concrete structure or component.

General competence:

The student is capable of:

· acquiring new knowledge in the field and communicating it orally and in writing.

· understanding and analysing scientific publications on the topic of durability and service life of concrete structures.

· applying theories in practice based on scientifically justified choices of relevant solutions.

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Type of assessment:

1) Oral exam, individual or in group, weighted 40 %

2) Project report, prepared by groups of 2-3 students, approx. 20-25 pages, including a presentation - weighted 60 %.

All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) in order for the student to pass the course. Students must be awarded an E or better on their project report to be allowed to take the oral exam.

Assessment part : 1) and 2) cannot be appealed.

Sensorordning

Assessment part: 1) all aids, 2) all aids.