EPN-V2

ERGO3100 Ergoterapi innen allmennhelse og arbeidshelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Primary Health Care and Occupational Health
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Dette emnet er todelt og belyser tverrprofesjonelle og tverretatlige samarbeidsformer innen helsefremmende, forebyggende og re/habiliterende arbeid på system-, gruppe- og individnivå.

    Innholdet i ERGO3100(a) omhandler ergoterapeuters rolle og ansvarsområder i kommunehelsetjenesten og hvordan ergoterapeuter kan bidra til å fremme borgernes muligheter for aktivitet og deltakelse. Brukergruppen er bredt sammensatt og inkluderer mennesker med ulike forutsetninger i alle aldre. Fokus rettes også mot prioritering av tjenester og utvikling av alternative tilbud for å møte utfordringer innenfor kommunehelsetjenesten.

    Innholdet i ERGO3100(b) er knyttet til arbeidshelse på individ-, gruppe- og systemnivå. Fokus er på helsefremmende arbeidsmiljøfaktorer, arbeidstakeres mestring av arbeidsaktivitet og deltakelse på arbeidsplassen.

    De to delene har én felles eksamen.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått andre studieår.

  • Læringsutbytte

    ERGO3100(a) Ergoterapi og allmennhelse/Occupational Therapy and Primary Health Care

    Denne delen er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

    • Habiliterende arbeid (2 stp.).
    • Rehabiliterende arbeid (2 stp.).
    • Helsefremmende og forbyggende arbeid (0,5 stp.).
    • Ide, teori og erfaringsgrunnlag (2 stp.).
    • Sosiologi og sosialantropologi (1,5 stp.).
    • Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid (1 stp.).
    • Stats og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk (1 stp.).

    Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap i aktivitetsvitenskap og aktivitetsteori
    • har bred kunnskap om folkehelse, helsefremmede, forebyggende og re/habiliterende arbeid i kommunehelsetjenesten knyttet til ergoterapifaglige oppgaver
    • har bred kunnskap om ulike perspektiver på brukermedvirkning og medborgerskap, medvirkningsformer og medvirkningspolitikk
    • har innsikt i lovverk og offentlige føringer knyttet til kommunehelsetjenesten som fokuserer på aktivitet og deltakelse
    • har kunnskap om og kan drøfte velferdsstatens organisering, forvaltningssystemer og institusjoner knyttet til ergoterapifaglige oppgaver i kommunehelsetjenesten, inkludert konkurranseutsetting og behov for frivillig arbeid
    • kan gjøre rede for kvalitetssikring og utvikling av tjenestetilbud
    • har kunnskap om tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid på ulike nivåer

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • drøfte og kritisk reflektere over tiltak som fremmer aktivitet og deltakelse i hverdagslivets ulike arenaer
    • reflektere over ergoterapeutrollen i kommunehelsetjenesten inklusiv rollen som veileder, rådgiver og innovatør
    • kritisk reflektere over ulike former for brukermedvirkning
    • begrunne og drøfte helsefremmende, forebyggende, re/habiliterende arbeid i kommunehelsetjenesten på gruppe og systemnivå
    • begrunne og kritisk reflektere over ergoterapeutiske metoder innenfor velferdsteknologi, hjelpemiddelformidling, boligtilpasning og tilrettelegging av omgivelser inkludert universell utforming

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over ergoterapifaglig yrkesutøvelse innen kommunehelsetjenestens ulike arenaer
    • argumentere for innovasjon og utvikling av praksis innen kommunehelsetjenesten
    • vise innsikt i kontinuitet og koordinering av tjenestetilbud mellom ulike nivåer og samt samhandling mellom profesjoner, interessegrupper og frivillige
    • dokumentere og formidle kunnskapsbasert praksis innen allmennhelse både skriftlig og muntlig

    ERGO3100(b) - Ergoterapi og arbeidshelse/Occupational Therapy in Occupational Health

    Denne delen av emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

    • Helsefremmende og forebyggende arbeid (2,5 stp.).
    • Sosiologi og sosialantropologi (0,5 stp.).
    • Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid (2 stp.).

    Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan drøfte arbeidets betydning for menneskelig aktivitet og deltakelse i et individuelt, kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
    • har bred kunnskap om teorier og modeller knyttet til helsefremmende og forebyggende arbeid innen arbeidshelse
    • har innsikt i lovverk som gjelder for arbeid og arbeidshelse
    • kan redegjøre for nyere forskning innen arbeidshelse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende og drøfte teori, modeller og metoder for kartlegging og intervensjon på individ, gruppe- og systemnivå
    • reflektere kritisk over ergoterapifaglige oppgaver og metoder innenfor arbeidshelse
    • vise ferdighet i veiledning, rådgiving og undervisning innenfor arbeidslivet i forhold til enkeltpersoner og grupper
    • drøfte tiltak på individ, gruppe- og systemnivå med fokus på integrering, mestring og deltakelse i arbeid
    • dokumentere kunnskapsbasert praksis innen arbeidshelse

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere over etiske dilemmaer innen arbeidshelse
    • utviser adferd som verdsetter og respekterer aktører i arbeidslivet
    • kan initiere samarbeid og koordinering mellom ulike aktører i arbeidslivet
    • kjenner til innovasjonsarbeid i arbeidslivet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består av forelesninger og seminarer hvor studentene blir aktivt involvert gjennom fremlegg av oppgaver, diskusjon og refleksjon. Gruppearbeid med veiledning og ferdighetstrening inngår også. Studentene skriver mappeoppgaver i gruppe og individuelt, og de skal både ut i kommunehelsetjenesten og i lokalmiljøet for å hente grunnlag for enkelte av oppgavene.

    I ERGO3100(b) gjennomfører studentene et prosjekt i en bedrift. Studentene skaffer selv avtale med bedriften.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, ferdighetstrening, seminarer, veiledning og obligatorisk gruppearbeid.

  • Vurdering og eksamen

    For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

    Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 35 minutter.

    Tidspunkt: 5. semester

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.