Studieinfo emne ERGO3100 2020 HØST
ERGO3100 Ergoterapi innen allmennhelse og arbeidshelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Primary Health Care and Occupational Health
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet er todelt og belyser tverrprofesjonelle og tverretatlige samarbeidsformer innen helsefremmende, forebyggende og re/habiliterende arbeid på system-, gruppe- og individnivå.
Innholdet i ERGO3100(a) omhandler ergoterapeuters rolle og ansvarsområder i kommunehelsetjenesten og hvordan ergoterapeuter kan bidra til å fremme borgernes muligheter for aktivitet og deltakelse. Brukergruppen er bredt sammensatt og inkluderer mennesker med ulike forutsetninger i alle aldre. Fokus rettes også mot prioritering av tjenester og utvikling av alternative tilbud for å møte utfordringer innenfor kommunehelsetjenesten.
Innholdet i ERGO3100(b) er knyttet til arbeidshelse på individ-, gruppe- og systemnivå. Fokus er på helsefremmende arbeidsmiljøfaktorer, arbeidstakeres mestring av arbeidsaktivitet og deltakelse på arbeidsplassen.
De to delene har én felles eksamen.
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår.
Læringsutbytte
ERGO3100(a) Ergoterapi og allmennhelse/Occupational Therapy and Primary Health Care
Denne delen er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
- Habiliterende arbeid (2 stp.).
- Rehabiliterende arbeid (2 stp.).
- Helsefremmende og forbyggende arbeid (0,5 stp.).
- Ide, teori og erfaringsgrunnlag (2 stp.).
- Sosiologi og sosialantropologi (1,5 stp.).
- Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid (1 stp.).
- Stats og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk (1 stp.).
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap i aktivitetsvitenskap og aktivitetsteori
- har bred kunnskap om folkehelse, helsefremmede, forebyggende og re/habiliterende arbeid i kommunehelsetjenesten knyttet til ergoterapifaglige oppgaver
- har bred kunnskap om ulike perspektiver på brukermedvirkning og medborgerskap, medvirkningsformer og medvirkningspolitikk
- har innsikt i lovverk og offentlige føringer knyttet til kommunehelsetjenesten som fokuserer på aktivitet og deltakelse
- har kunnskap om og kan drøfte velferdsstatens organisering, forvaltningssystemer og institusjoner knyttet til ergoterapifaglige oppgaver i kommunehelsetjenesten, inkludert konkurranseutsetting og behov for frivillig arbeid
- kan gjøre rede for kvalitetssikring og utvikling av tjenestetilbud
- har kunnskap om tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid på ulike nivåer
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte og kritisk reflektere over tiltak som fremmer aktivitet og deltakelse i hverdagslivets ulike arenaer
- reflektere over ergoterapeutrollen i kommunehelsetjenesten inklusiv rollen som veileder, rådgiver og innovatør
- kritisk reflektere over ulike former for brukermedvirkning
- begrunne og drøfte helsefremmende, forebyggende, re/habiliterende arbeid i kommunehelsetjenesten på gruppe og systemnivå
- begrunne og kritisk reflektere over ergoterapeutiske metoder innenfor velferdsteknologi, hjelpemiddelformidling, boligtilpasning og tilrettelegging av omgivelser inkludert universell utforming
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over ergoterapifaglig yrkesutøvelse innen kommunehelsetjenestens ulike arenaer
- argumentere for innovasjon og utvikling av praksis innen kommunehelsetjenesten
- vise innsikt i kontinuitet og koordinering av tjenestetilbud mellom ulike nivåer og samt samhandling mellom profesjoner, interessegrupper og frivillige
- dokumentere og formidle kunnskapsbasert praksis innen allmennhelse både skriftlig og muntlig
ERGO3100(b) - Ergoterapi og arbeidshelse/Occupational Therapy in Occupational Health
Denne delen av emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
- Helsefremmende og forebyggende arbeid (2,5 stp.).
- Sosiologi og sosialantropologi (0,5 stp.).
- Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid (2 stp.).
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte arbeidets betydning for menneskelig aktivitet og deltakelse i et individuelt, kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
- har bred kunnskap om teorier og modeller knyttet til helsefremmende og forebyggende arbeid innen arbeidshelse
- har innsikt i lovverk som gjelder for arbeid og arbeidshelse
- kan redegjøre for nyere forskning innen arbeidshelse
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende og drøfte teori, modeller og metoder for kartlegging og intervensjon på individ, gruppe- og systemnivå
- reflektere kritisk over ergoterapifaglige oppgaver og metoder innenfor arbeidshelse
- vise ferdighet i veiledning, rådgiving og undervisning innenfor arbeidslivet i forhold til enkeltpersoner og grupper
- drøfte tiltak på individ, gruppe- og systemnivå med fokus på integrering, mestring og deltakelse i arbeid
- dokumentere kunnskapsbasert praksis innen arbeidshelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over etiske dilemmaer innen arbeidshelse
- utviser adferd som verdsetter og respekterer aktører i arbeidslivet
- kan initiere samarbeid og koordinering mellom ulike aktører i arbeidslivet
- kjenner til innovasjonsarbeid i arbeidslivet
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger og seminarer hvor studentene blir aktivt involvert gjennom fremlegg av oppgaver, diskusjon og refleksjon. Gruppearbeid med veiledning og ferdighetstrening inngår også. Studentene skriver mappeoppgaver i gruppe og individuelt, og de skal både ut i kommunehelsetjenesten og i lokalmiljøet for å hente grunnlag for enkelte av oppgavene.
I ERGO3100(b) gjennomfører studentene et prosjekt i en bedrift. Studentene skaffer selv avtale med bedriften.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, ferdighetstrening, seminarer, veiledning og obligatorisk gruppearbeid.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 35 minutter.
Tidspunkt: 5. semester
Hjelpemidler ved eksamen
Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.