EPN-V2

ERGO2100 Eldres helse, aktivitet og deltakelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Occupation, Health and Older People
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler fysiske, psykiske, kognitive og sosiale aspekter ved aldring. Aldringsprosesser blir sett i et samfunnsperspektiv hvor samspillet mellom aldring og samfunnets holdninger til eldre belyses. I emnet inngår hvordan ergoterapeuter jobber med friske eldre og eldre med sammensatte problemstillinger knyttet til at helseproblemer øker med alderen. Ergoterapifaglig arbeid med systematisk kartlegging og intervensjon innen helsefremmende og rehabiliterende arbeid vektlegges for å fremme aktivitet og deltakelse.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Idé, teori og erfaringsgrunnlag (2 stp.).
  • Forskning og utvikling innen ergoterapi (1 stp.).
  • Helsefremmende og forebyggende arbeid (1 stp.).
  • Rehabiliterende arbeid (3 stp.).
  • Sykdom og funksjonshemming (3 stp.).
  • Sosiologi og sosialantropologi (2 stp.).
  • Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid (1 stp.).
  • Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk (1 stp.).
  • Etikk (1 stp.).

Forkunnskapskrav

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes

classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can analyze and critically assess the scientific work of others
  • can choose and apply relevant methods of data collection for research or scientific inquiry.

Skills

The student

  • can apply the ethical and technical principles that govern scientific research and publication, including international citation and reference standards
  • can demonstrate that they can conduct a supervised research project in accordance with research ethics guidelines and regulations, and guidelines from relevant governmental bodies (i.e. The Norwegian Data Protection Authority, relevant Norwegian Research Ethics Committees and so on)
  • can write a thesis according to criteria determined by the university
  • can critically assess the results of his own work
  • can critically assess various sources of information

Competence

The student

  • can participate and promote the development of learning in complex systems
  • can justify their professional behavior with reference to ethical guidelines, general ethical considerations and their own assessment of the situation
  • can analyze and critically assess various sources of information with relevance for the thesis.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aldringsteorier og eldre mennesker i samfunnet
  • har kunnskap om aldersrelaterte sykdommer
  • kan gjøre rede for aldringsprosesser og konsekvenser for aktivitet og deltakelse
  • har kunnskap om velferdsteknologi og tilrettelegging av aktivitet og situasjoner for å fremme aktivitet og deltakelse
  • har innsikt i tverrprofesjonelt samarbeid i arbeidet med eldre mennesker
  • kan beskrive nasjonale helse- og sosialpolitiske føringer relatert til eldre mennesker
  • kan beskrive relevante offentlige og private tjenester for eldre mennesker
  • kan finne frem til og drøfte relevant forskning

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte sammensatte medisinske tilstander og funksjonshemninger og deres konsekvenser for
  • aktivitet og deltakelse
  • drøfte faktorer som påvirker eldre menneskers aktivitet og deltakelse i samfunnet
  • bruke konseptuelle modeller for å utforme kartleggings- og intervensjonsstrategier i arbeidet med eldre mennesker med sammensatte utfordringer knyttet til aktivitet og deltakelse
  • velge ut, demonstrere og diskutere aktuelle kartleggingsverktøy
  • planlegge og gjennomføre intervju med eldre mennesker
  • planlegge og implementere gruppe- og individuelle intervensjoner

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over etiske dilemmaer i arbeid med eldre mennesker
  • samarbeide i grupper med andre studenter i feltarbeid
  • beskrive og reflektere over systematisk arbeid med eldre mennesker innen helsefremmende og rehabiliterende arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene inkluderer forelesninger, ferdighetstreninger, seminarer, mappeoppgaver, workshops, feltarbeid, gruppeprosjekter, veiledning og studentpresentasjoner. Studentene arbeider individuelt og i grupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

All

Vurdering og eksamen

A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade for the overall thesis. If one of the articles do not achieve the pass grade, F grade is given for the overall thesis.

Hjelpemidler ved eksamen

One internal and one external examiner

Vurderingsuttrykk

Defining a research question, collecting empirical data, reading relevant literature and writing the thesis under supervision.

Replicating the research of others is a legitimate and acceptable basis for theses.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.