Programplaner og emneplaner - Student
ERGO2100 Eldres helse, aktivitet og deltakelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Occupation, Health and Older People
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler fysiske, psykiske, kognitive og sosiale aspekter ved aldring. Aldringsprosesser blir sett i et samfunnsperspektiv hvor samspillet mellom aldring og samfunnets holdninger til eldre belyses. I emnet inngår hvordan ergoterapeuter jobber med friske eldre og eldre med sammensatte problemstillinger knyttet til at helseproblemer øker med alderen. Ergoterapifaglig arbeid med systematisk kartlegging og intervensjon innen helsefremmende og rehabiliterende arbeid vektlegges for å fremme aktivitet og deltakelse.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
- Idé, teori og erfaringsgrunnlag (2 stp.).
- Forskning og utvikling innen ergoterapi (1 stp.).
- Helsefremmende og forebyggende arbeid (1 stp.).
- Rehabiliterende arbeid (3 stp.).
- Sykdom og funksjonshemming (3 stp.).
- Sosiologi og sosialantropologi (2 stp.).
- Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid (1 stp.).
- Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk (1 stp.).
- Etikk (1 stp.).
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aldringsteorier og eldre mennesker i samfunnet
- har kunnskap om aldersrelaterte sykdommer
- kan gjøre rede for aldringsprosesser og konsekvenser for aktivitet og deltakelse
- har kunnskap om velferdsteknologi og tilrettelegging av aktivitet og situasjoner for å fremme aktivitet og deltakelse
- har innsikt i tverrprofesjonelt samarbeid i arbeidet med eldre mennesker
- kan beskrive nasjonale helse- og sosialpolitiske føringer relatert til eldre mennesker
- kan beskrive relevante offentlige og private tjenester for eldre mennesker
- kan finne frem til og drøfte relevant forskning
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte sammensatte medisinske tilstander og funksjonshemninger og deres konsekvenser for
- aktivitet og deltakelse
- drøfte faktorer som påvirker eldre menneskers aktivitet og deltakelse i samfunnet
- bruke konseptuelle modeller for å utforme kartleggings- og intervensjonsstrategier i arbeidet med eldre mennesker med sammensatte utfordringer knyttet til aktivitet og deltakelse
- velge ut, demonstrere og diskutere aktuelle kartleggingsverktøy
- planlegge og gjennomføre intervju med eldre mennesker
- planlegge og implementere gruppe- og individuelle intervensjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og reflektere over etiske dilemmaer i arbeid med eldre mennesker
- samarbeide i grupper med andre studenter i feltarbeid
- beskrive og reflektere over systematisk arbeid med eldre mennesker innen helsefremmende og rehabiliterende arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene inkluderer forelesninger, ferdighetstreninger, seminarer, mappeoppgaver, workshops, feltarbeid, gruppeprosjekter, veiledning og studentpresentasjoner. Studentene arbeider individuelt og i grupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til temaer og oppgaver, seminarer, workshops, ferdighetstrening, feltarbeid, veiledning, gruppearbeid i forbindelse med mappeoppgaver og presentasjoner av studentarbeid.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen inntil 25 minutter.
Tidspunkt: 4. semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.