EPN

ERGO2000 Psykisk helse og samfunnsdeltakelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Mental Health and Participation
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Psykisk helse, sosiale forhold, livet i storbyen og et multikulturelt miljø påvirker menneskers mulighet for deltakelse i aktivitet, i sosiale grupper og i samfunnsliv. Deltakelse har stor betydning for menneskets psykiske helse og sosiale integrasjon. I et samfunn i rask endring trenger marginaliserte grupper og deres rett til aktivitet og deltakelse spesiell oppmerksomhet. På dette området bistår ergoterapeuter mennesker som møter psykiske og sosiale utfordringer i mestring av hverdagen og med å delta i samfunnet.

I dette emnet deltar studentene i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER1200, «Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres», som gir en felles faglig plattform for alle involverte profesjonsstudenter. Deler av arbeidet gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper. For mer informasjon om Interact, se: https://interact.hioa.no/

Læringsutbyttebeskrivelser markert med * ivaretar INTER1200.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

  • Idé, teori og erfaringsgrunnlag 1.
  • Forskning og utvikling innen ergoterapi 1.
  • Helsefremmende og forebyggende arbeid 1.
  • Rehabiliterende arbeid 1.
  • Behandlende arbeid 1.
  • Sykdom og funksjonshemning 3.
  • Sosiologi og sosialantropologi 3.
  • Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid 3.
  • Etikk 1.

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten 

  • kan anvende samfunnsvitenskapelig teori til å belyse hvordan sosiale, kulturelle og samfunnsmessige forhold kan innvirke på personers psykisk helse og deres deltakelse i aktivitet og samfunn
  • har kunnskap om barn og unges rett til deltakelse og den faglige nødvendigheten av å samarbeide med barn, unge og familiene deres*
  • har kunnskap om utforskende tilnærminger i samarbeidet med barn, unge og familiene deres*
  • har kunnskap om kommunikasjon med barn, unge og familiene deres*
  • kan gjøre rede for forhold som fremmer og begrenser deltakelse i aktivitet og samfunn blant utsatte grupper
  • kan gjøre rede for vanlige psykiske lidelser
  • kan gjøre rede for konsekvenser av psykiske lidelser og kriser for aktivitet og deltakelse
  • kan vise til nyere ergoterapirelevant forskning innen psykisk helse
  • kan begrunne og diskutere ergoterapeutiske intervensjoner som sikter mot å fremme psykisk helse
  • kan gjøre rede for aktuelle arbeidsområder for ergoterapeuter innenfor feltet psykisk helse
  • kan gjøre rede for kommunikasjonsteori som anvendes i psykisk helsearbeid
  • kan beskrive ergoterapiens historie innenfor psykisk helse

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utforske barns, unges og familiers hverdagsliv og deres meningsdanning*
  • utforske barns, unges og/eller familiers behov for tverr-/profesjonell støtte i samarbeid med dem det gjelder*
  • anvende ergoterapeutiske begrepsmodeller og aktuelle teorier for å forstå aktivitet og hverdagsliv blant personer med psykiske helseproblemer
  • finne, vurdere, presentere og henvise til aktuell teori og forskning for å belyse en problemstilling
  • anvende ulike metoder for kartlegging og vurdering av aktivitet og deltakelse blant mennesker med psykiske lidelser, individuelt og i grupper
  • planlegge, tilrettelegge og prøve ut terapeutiske aktiviteter som intervensjon for personer med psykiske helseproblemer, individuelt og i gruppe
  • anvende ekspressive uttrykksformer som terapeutisk virkemiddel
  • vise ferdigheter i terapeutisk kommunikasjon

Generell kompetanse

Studenten 

  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
  • kan identifisere, diskutere og reflektere over etiske utfordringer innen psykisk helsearbeid
  • kan presentere og diskutere etiske problemstillinger i lys av yrkesetiske retningslinjer
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og samhandling
  • kan utvise ansvar, initiativ, samarbeidsevne og selvstendighet

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisnings- og arbeidsformer består av forelesninger, seminarer og ferdighetstrening kombinert med studentarbeid i grupper og individuelt. I studentarbeidet inngår skriftlige mappeoppgaver, og gruppearbeid med kasuseksempler som legges frem og diskuteres på seminarer. Gruppene får veiledning av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, ferdighetstrening, veiledning, seminarer og obligatorisk gruppearbeid.

I tillegg er det knyttet særskilte arbeidskrav knyttet til gjennomføring av INTER1200, se https://interact.hioa.no/files/2018/05/INTER1200-1.pdf

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må alle arbeidskrav være godkjent

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen, tre dager, maksimum 4000 ord.

Tidspunkt: 3. semester

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av én intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.