Programplaner og emneplaner - Student
ERGO2000 Psykisk helse og samfunnsdeltakelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mental Health and Participation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Psykisk helse, sosiale forhold, livet i storbyen og et multikulturelt miljø påvirker menneskers mulighet for deltakelse i aktivitet, i sosiale grupper og i samfunnsliv. Deltakelse har stor betydning for menneskets psykiske helse og sosiale integrasjon. I et samfunn i rask endring trenger marginaliserte grupper og deres rett til aktivitet og deltakelse spesiell oppmerksomhet. På dette området bistår ergoterapeuter mennesker som møter psykiske og sosiale utfordringer i mestring av hverdagen og med å delta i samfunnet.
I dette emnet deltar studentene i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER1200, «Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres», som gir en felles faglig plattform for alle involverte profesjonsstudenter. Deler av arbeidet gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper. For mer informasjon om Interact, se: https://interact.hioa.no/
Læringsutbyttebeskrivelser markert med * ivaretar INTER1200.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
- Idé, teori og erfaringsgrunnlag 1.
- Forskning og utvikling innen ergoterapi 1.
- Helsefremmende og forebyggende arbeid 1.
- Rehabiliterende arbeid 1.
- Behandlende arbeid 1.
- Sykdom og funksjonshemning 3.
- Sosiologi og sosialantropologi 3.
- Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid 3.
- Etikk 1.
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan anvende samfunnsvitenskapelig teori til å belyse hvordan sosiale, kulturelle og samfunnsmessige forhold kan innvirke på personers psykisk helse og deres deltakelse i aktivitet og samfunn
- har kunnskap om barn og unges rett til deltakelse og den faglige nødvendigheten av å samarbeide med barn, unge og familiene deres*
- har kunnskap om utforskende tilnærminger i samarbeidet med barn, unge og familiene deres*
- har kunnskap om kommunikasjon med barn, unge og familiene deres*
- kan gjøre rede for forhold som fremmer og begrenser deltakelse i aktivitet og samfunn blant utsatte grupper
- kan gjøre rede for vanlige psykiske lidelser
- kan gjøre rede for konsekvenser av psykiske lidelser og kriser for aktivitet og deltakelse
- kan vise til nyere ergoterapirelevant forskning innen psykisk helse
- kan begrunne og diskutere ergoterapeutiske intervensjoner som sikter mot å fremme psykisk helse
- kan gjøre rede for aktuelle arbeidsområder for ergoterapeuter innenfor feltet psykisk helse
- kan gjøre rede for kommunikasjonsteori som anvendes i psykisk helsearbeid
- kan beskrive ergoterapiens historie innenfor psykisk helse
Ferdigheter
Studenten kan:
- utforske barns, unges og familiers hverdagsliv og deres meningsdanning*
- utforske barns, unges og/eller familiers behov for tverr-/profesjonell støtte i samarbeid med dem det gjelder*
- anvende ergoterapeutiske begrepsmodeller og aktuelle teorier for å forstå aktivitet og hverdagsliv blant personer med psykiske helseproblemer
- finne, vurdere, presentere og henvise til aktuell teori og forskning for å belyse en problemstilling
- anvende ulike metoder for kartlegging og vurdering av aktivitet og deltakelse blant mennesker med psykiske lidelser, individuelt og i grupper
- planlegge, tilrettelegge og prøve ut terapeutiske aktiviteter som intervensjon for personer med psykiske helseproblemer, individuelt og i gruppe
- anvende ekspressive uttrykksformer som terapeutisk virkemiddel
- vise ferdigheter i terapeutisk kommunikasjon
Generell kompetanse
Studenten
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
- kan identifisere, diskutere og reflektere over etiske utfordringer innen psykisk helsearbeid
- kan presentere og diskutere etiske problemstillinger i lys av yrkesetiske retningslinjer
- kan reflektere over egen kommunikasjon og samhandling
- kan utvise ansvar, initiativ, samarbeidsevne og selvstendighet
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisnings- og arbeidsformer består av forelesninger, seminarer og ferdighetstrening kombinert med studentarbeid i grupper og individuelt. I studentarbeidet inngår skriftlige mappeoppgaver, og gruppearbeid med kasuseksempler som legges frem og diskuteres på seminarer. Gruppene får veiledning av faglærer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet, ferdighetstrening, veiledning, seminarer og obligatorisk gruppearbeid.
I tillegg er det knyttet særskilte arbeidskrav knyttet til gjennomføring av INTER1200, se https://interact.hioa.no/files/2018/05/INTER1200-1.pdf
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må alle arbeidskrav være godkjent
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen, tre dager, maksimum 4000 ord.
Tidspunkt: 3. semester
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor vurderer 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av én intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.