EPN-V2

ERGO1300 Somatisk helse - aktivitet og deltakelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Health - Occupation and Participation
Studieprogram
Bachelorstudium i ergoterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of the methodology of participatory design
  • can apply knowledge on participatory design and action research to new application areas and user groups

Skills

The student

  • can initiate, organize and perform participatory design projects
  • can analyse existing theories and models in order to organize a participatory design project

General competence

The student

  • can analyse relevant challenges of participatory design as a method for system development
  • can apply achieved knowledge on action research in relation to participatory design
  • can communicate theories and challenges of participatory design and action research both to researchers and other communities

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen behandling og rehabilitering
  • gjøre rede for diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og beskrive konsekvenser for aktivitet og deltakelse
  • gjøre rede for kartleggingsinstrumenter som benyttes ved kognitiv funksjonsutredning
  • kan begrunne kartlegging og tiltak ut fra relevant teori
  • gjøre rede for forskning og utviklingsarbeid innen ortopedi, revmatologi og nevrologi som er relevant for ergoterapipraksis

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende The Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E), Model of Human Occupation (MOHO) og begrepsmodellen til Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) i behandling og rehabilitering
  • bruke kartleggingsinstrumentet Canadian Occupational Performance Measure (COPM)
  • planlegge og gjennomføre førstegangssamtale med brukere
  • gjennomføre sensomotorisk undersøkelse ved skade i sentralnervesystemet
  • anvende metoder for opptrening ved reumatologiske lidelser med fokus på ADL (aktiviteter i dagliglivet)
  • anvende metoder for opptrening etter skade i sentralnervesystemet med fokus på ADL
  • tilrettelegge, gradere og instruere i aktivitet ved kognitive funksjonsutfall
  • kartlegge og gjennomføre opptrening av håndfunksjon
  • anvende biomekanisk kunnskap i utforming av håndortoser
  • anvende prinsipper for forflytning i forhold til ergonomi og trening av mobilitet
  • prinsipper for tilpassing av rullestoler
  • teknikker for rullestolkjøring
  • veilede i utprøving av og trening i bruk av tekniske hjelpemidler

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vise innsikt i utfordringer mennesker med funksjonsnedsettelser møter i storbyen i forhold til tilgjengelighet og mulighet for deltakelse
  • anvende en klientsentrert tilnærming i samtale med bruker
  • redegjøre muntlig og skriftlig for systematisk arbeid med klienter

Arbeids- og undervisningsformer

The exam is an individual written report from the project, according to given criteria. Length: 3750 words +/- 10 %.

New/postponed;exam

New/postponed exam will be organized in the same way as the ordinary exam. A revised report can be submitted.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, introduksjoner til emnet, seminarer og veiledet gruppearbeid.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

Tidspunkt: 2. semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av alle studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.