Programplaner og emneplaner - Student
ERGO1300 Somatisk helse - aktivitet og deltakelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Health - Occupation and Participation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omfatter behandling og rehabilitering av personer med aktivitetsproblemer som følge av revmatologiske, nevrologiske, ortopediske eller indremedisinske sykdommer eller skader. Ergoterapeuter kan bidra til å trene opp tapt funksjon og/eller muliggjøre aktivitet og deltakelse. Her er aktivitetsanalyse og metodisk bruk av aktivitet viktige redskaper. Fokus er på funksjonshemming, rehabilitering og klientsentrering i et mangfoldig samfunn.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
- Idé, teori og erfaringsgrunnlag 2.
- Forskning og utvikling i ergoterapi 1.
- Rehabiliterende arbeid 2.
- Behandlende arbeid 3.
- Sykdom og funksjonshemming 7.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen behandling og rehabilitering
- gjøre rede for diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og beskrive konsekvenser for aktivitet og deltakelse
- gjøre rede for kartleggingsinstrumenter som benyttes ved kognitiv funksjonsutredning
- kan begrunne kartlegging og tiltak ut fra relevant teori
- gjøre rede for forskning og utviklingsarbeid innen ortopedi, revmatologi og nevrologi som er relevant for ergoterapipraksis
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende The Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E), Model of Human Occupation (MOHO) og begrepsmodellen til Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) i behandling og rehabilitering
- bruke kartleggingsinstrumentet Canadian Occupational Performance Measure (COPM)
- planlegge og gjennomføre førstegangssamtale med brukere
- gjennomføre sensomotorisk undersøkelse ved skade i sentralnervesystemet
- anvende metoder for opptrening ved reumatologiske lidelser med fokus på ADL (aktiviteter i dagliglivet)
- anvende metoder for opptrening etter skade i sentralnervesystemet med fokus på ADL
- tilrettelegge, gradere og instruere i aktivitet ved kognitive funksjonsutfall
- kartlegge og gjennomføre opptrening av håndfunksjon
- anvende biomekanisk kunnskap i utforming av håndortoser
- anvende prinsipper for forflytning i forhold til ergonomi og trening av mobilitet
- prinsipper for tilpassing av rullestoler
- teknikker for rullestolkjøring
- veilede i utprøving av og trening i bruk av tekniske hjelpemidler
Generell kompetanse
Studenten kan
- vise innsikt i utfordringer mennesker med funksjonsnedsettelser møter i storbyen i forhold til tilgjengelighet og mulighet for deltakelse
- anvende en klientsentrert tilnærming i samtale med bruker
- redegjøre muntlig og skriftlig for systematisk arbeid med klienter
Arbeids- og undervisningsformer
The course will use varied,;student-active work methods to stimulate life-long-learning.
The teaching will consist of physical and digital lectures, groups work and exercises during seminars, oral presentations, peer assessment, exercises and supervision in the use of ststistical software and conducting an interviews/focus groups, independent groups work to solve assignedtasks, and self-study
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
- An oral presentation in groups of up to four students, subject to given criteria
- A peer assessment of a written assignment and/or a presentation in groups of up to four students, subject to given criteria
Vurdering og eksamen
Supervised individual written examination, five hours, comprising calculation and analysis tasks, interpretation tasks and a multiple choice test.
If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).
Hjelpemidler ved eksamen
A calculator prepared by the university is the only permitted examination aid.;
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F.
Sensorordning
All examination papers are assessed by two examiners. A minimum of 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students.