Programplaner og emneplaner - Student
ERGO1300 Somatisk helse - aktivitet og deltakelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Health - Occupation and Participation
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Emnet omfatter behandling og rehabilitering av personer med aktivitetsproblemer som følge av revmatologiske, nevrologiske, ortopediske eller indremedisinske sykdommer eller skader. Ergoterapeuter kan bidra til å trene opp tapt funksjon og/eller muliggjøre aktivitet og deltakelse. Her er aktivitetsanalyse og metodisk bruk av aktivitet viktige redskaper. Fokus er på funksjonshemming, rehabilitering og klientsentrering i et mangfoldig samfunn.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
- Idé, teori og erfaringsgrunnlag 2.
- Forskning og utvikling i ergoterapi 1.
- Rehabiliterende arbeid 2.
- Behandlende arbeid 3.
- Sykdom og funksjonshemming 7.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen behandling og rehabilitering
- gjøre rede for diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og beskrive konsekvenser for aktivitet og deltakelse
- gjøre rede for kartleggingsinstrumenter som benyttes ved kognitiv funksjonsutredning
- kan begrunne kartlegging og tiltak ut fra relevant teori
- gjøre rede for forskning og utviklingsarbeid innen ortopedi, revmatologi og nevrologi som er relevant for ergoterapipraksis
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende The Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E), Model of Human Occupation (MOHO) og begrepsmodellen til Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) i behandling og rehabilitering
- bruke kartleggingsinstrumentet Canadian Occupational Performance Measure (COPM)
- planlegge og gjennomføre førstegangssamtale med brukere
- gjennomføre sensomotorisk undersøkelse ved skade i sentralnervesystemet
- anvende metoder for opptrening ved reumatologiske lidelser med fokus på ADL (aktiviteter i dagliglivet)
- anvende metoder for opptrening etter skade i sentralnervesystemet med fokus på ADL
- tilrettelegge, gradere og instruere i aktivitet ved kognitive funksjonsutfall
- kartlegge og gjennomføre opptrening av håndfunksjon
- anvende biomekanisk kunnskap i utforming av håndortoser
- anvende prinsipper for forflytning i forhold til ergonomi og trening av mobilitet
- prinsipper for tilpassing av rullestoler
- teknikker for rullestolkjøring
- veilede i utprøving av og trening i bruk av tekniske hjelpemidler
Generell kompetanse
Studenten kan
- vise innsikt i utfordringer mennesker med funksjonsnedsettelser møter i storbyen i forhold til tilgjengelighet og mulighet for deltakelse
- anvende en klientsentrert tilnærming i samtale med bruker
- redegjøre muntlig og skriftlig for systematisk arbeid med klienter
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen foregår gjennom forelesninger, seminar, ferdighetstrening på utdanningen og i praksisfeltet samt gruppearbeid med og uten veiledning. Studentene skal være opponenter ved medstudenters presentasjoner. Studentene skal arbeide med skriftlige mappeoppgaver, og faglærer gir skriftlig tilbakemelding på én av oppgavene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, introduksjoner til emnet, seminarer og veiledet gruppearbeid.
-
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Tidspunkt: 2. semester.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av alle studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.