EPN-V2

ERGO1300 Somatisk helse - aktivitet og deltakelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Health - Occupation and Participation
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omfatter behandling og rehabilitering av personer med aktivitetsproblemer som følge av revmatologiske, nevrologiske, ortopediske eller indremedisinske sykdommer eller skader. Ergoterapeuter kan bidra til å trene opp tapt funksjon og/eller muliggjøre aktivitet og deltakelse. Her er aktivitetsanalyse og metodisk bruk av aktivitet viktige redskaper. Fokus er på funksjonshemming, rehabilitering og klientsentrering i et mangfoldig samfunn.

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:

    • Idé, teori og erfaringsgrunnlag 2.
    • Forskning og utvikling i ergoterapi 1.
    • Rehabiliterende arbeid 2.
    • Behandlende arbeid 3.
    • Sykdom og funksjonshemming 7.
  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • gjøre rede for ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen behandling og rehabilitering
    • gjøre rede for diagnoser innen nevrologi, ortopedi, revmatologi og indremedisin og beskrive konsekvenser for aktivitet og deltakelse
    • gjøre rede for kartleggingsinstrumenter som benyttes ved kognitiv funksjonsutredning
    • kan begrunne kartlegging og tiltak ut fra relevant teori
    • gjøre rede for forskning og utviklingsarbeid innen ortopedi, revmatologi og nevrologi som er relevant for ergoterapipraksis

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende The Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E), Model of Human Occupation (MOHO) og begrepsmodellen til Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) i behandling og rehabilitering
    • bruke kartleggingsinstrumentet Canadian Occupational Performance Measure (COPM)
    • planlegge og gjennomføre førstegangssamtale med brukere
    • gjennomføre sensomotorisk undersøkelse ved skade i sentralnervesystemet
    • anvende metoder for opptrening ved reumatologiske lidelser med fokus på ADL (aktiviteter i dagliglivet)
    • anvende metoder for opptrening etter skade i sentralnervesystemet med fokus på ADL
    • tilrettelegge, gradere og instruere i aktivitet ved kognitive funksjonsutfall
    • kartlegge og gjennomføre opptrening av håndfunksjon
    • anvende biomekanisk kunnskap i utforming av håndortoser
    • anvende prinsipper for forflytning i forhold til ergonomi og trening av mobilitet
    • prinsipper for tilpassing av rullestoler
    • teknikker for rullestolkjøring
    • veilede i utprøving av og trening i bruk av tekniske hjelpemidler

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vise innsikt i utfordringer mennesker med funksjonsnedsettelser møter i storbyen i forhold til tilgjengelighet og mulighet for deltakelse
    • anvende en klientsentrert tilnærming i samtale med bruker
    • redegjøre muntlig og skriftlig for systematisk arbeid med klienter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen foregår gjennom forelesninger, seminar, ferdighetstrening på utdanningen og i praksisfeltet samt gruppearbeid med og uten veiledning. Studentene skal være opponenter ved medstudenters presentasjoner. Studentene skal arbeide med skriftlige mappeoppgaver, og faglærer gir skriftlig tilbakemelding på én av oppgavene.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det kreves minimum 80 prosent obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, introduksjoner til emnet, seminarer og veiledet gruppearbeid.

  • Vurdering og eksamen

    For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

    Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.

    Tidspunkt: 2. semester.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av alle studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.