Programplaner og emneplaner - Student
ERGO1200 Barn og unges hverdagsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Everyday Life of Children and Youth
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ergoterapi
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler barn og unges hverdagsliv og helse. Helse er knyttet til forståelse av og barn og unges rett til aktivitet og deltakelse. Barns rett til deltakelse og innflytelse, beskyttelse og tilgang til tjenester kan blant annet relateres til FNs barnekonvensjon. Kunnskap om barns utvikling er et sentralt tema.
Aktivitetsmuligheter og -begrensninger ses i et individ-, gruppe- og samfunnsperspektiv. Arenaer som kan fremme utvikling gjennom lek og læring, er hjem, barnehage, skole og fritid. Barn og unges helse påvirkes av mange forhold. Barnet kan ha en sykdom eller funksjonsnedsettelse. Andre forhold som kulturell bakgrunn, samfunnets mangel på tilrettelegging, oppvekst i et hjem med lite omsorg eller opplevelser fra et krigsherjet land, kan også påvirke aktivitet og deltakelse. Kunnskap om habiliterende arbeid hører til emnet og omhandler ergoterapeutens samarbeid med barnet/ungdommen, omsorgspersonene, det personlige og det profesjonelle nettverket.
Ergoterapeututdanningen er med i en større satsing ved OsloMet, «Interact», der målet er å møte samfunnets behov for bedre samordning av tjenester rettet mot barn og unge, bedre samhandling mellom profesjonsutøvere og bedre samarbeid mellom barn/unge og profesjonsutøverne. I dette emnet deltar studentene i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER1100, «Den samme ungen - ulike arenarer», som gir en felles faglig plattform for alle involverte profesjonssstudenter. Deler av arbeidet gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper. For mer informasjon om Interact, se: https://interact.hioa.no/
Læringsutbyttebeskrivelser markert med* ivaretar INTER1100.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
- Idé, teori og erfaringsgrunnlag: 2
- Habiliterende arbeid: 4
- Helsefremmende og forebyggende arbeid: 1
- Sykdom og funksjonshemming: 2
- Sosiologi og sosialantropologi: 1
- Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid: 4
- Etikk: 1
Forkunnskapskrav
This course features 10 weeks lectures with 10 parallel lab sessions to provide theoretical content and preliminary hands-on experience. The lab sessions will be preceded with one or two weeks of (primarily technical) preparatory sessions.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen habilitering*
- kan gjøre rede for Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E) og Canadian Practice Process Framework (CPPF)
- kan gjøre rede for hva som særpreger arbeid med barn og deres pårørende*
- kan beskrive hovedtrekkene i barn og unges psykososiale, kognitive og motoriske utvikling
- kan beskrive utvikling i barns lek og læring og identifisere faktorer i de fysiske og sosiale omgivelsene som vil kunne fremme/hemme slik aktivitet
- kan beskrive teori om nettverk, sosialisering og oppvekst i et globalt og lokalt perspektiv*
- kan gjøre rede for diagnoser som spesielt opptrer hos barn og unge, og diskutere hvilken betydning det kan ha for aktivitet og deltakelse i hverdagen
- kan gjøre rede for forskning og utviklingsarbeid innenfor fagområdet barns hverdagsliv og helse*
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende og gjøre rede for bruk av kartleggingsmetoder, systematisk observasjon og intervju av barn/unge*
- planlegge og legge til rette for barns lek og læring*
- kartlegge og vurdere tiltak rettet mot universell utforming av lekemiljø
- anvende Model of Human Occupation (MOHO) og Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E) i arbeidet med barn og unge
- velge relevant teori og aktivitetsanalyse for å kartlegge, vurdere, sette mål og planlegge tiltak rettet mot aktuelle barn/ungdom kasus
- vurdere kompenserende tiltak i form av tekniske hjelpemidler og tilrettelegging av miljø
- beskrive og prøve ut aktuelle tester knyttet til barns ADL-funksjon (aktiviteter i dagliglivet) og lek
- tilrettelegge og anvende ekspressive aktiviteter individuelt og i gruppe
Generell kompetanse
Studenten kan
- opprette kontakt, kommunisere og samarbeide med barn og unge*
- identifisere yrkesetiske problemstillinger
- undervise medstudenter fra eget aktivitetsprosjekt
Læringsutbyttebeskrivelser markert med * ivaretar INTER1100.
Arbeids- og undervisningsformer
All individual assignments must be approved.
Lab assignments must be handed in
Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one re-submission opportunity.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
1) A final project report prepared individually or in groups of 2 (or more) students, approx. 15 - 20 pages (excluding appendices, including code and calculations), weighted 60%.
2) Oral presentation and examination (individually or in the same groups as for the written part) of the project report weighted 40%.
All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) to pass the course.
Assessment parts: 1) can be appealed, 2) cannot be appealed
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må alle arbeidskrav være godkjent.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 25 minutter.
Tidspunkt: 2. semester
Hjelpemidler ved eksamen
1) All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
2) None
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.