EPN-V2

ENGC6120 English 1 for Primary School Teachers - Module 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk 1, trinn 1-7 Emne 2
Study programme
English 1 for Primary School Teachers
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Arbeidskravet består av to deler: Seminarframlegg i gruppe. Framlegget skal knyttes til pensum og perspektiver. Framlegget skal ha en lengde på 10 - 15 minutter. Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 5-10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.
  2. Innlevering av notat på 400 ord +/- 10% med kort redegjørelse for tema, problemstilling og fagstoff knyttet til fagartikkelen (hjemmeeksamen).

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Required preliminary courses

Eksamensform

En individuell 5 dagers skriftlig hjemmeeksamen der studenten skal levere en fagartikkel på 4500 ord +/- 10 %. I fagartikkelen skal kandidaten drøfte et flerfaglig tema som blir trukket fem virkedager før innlevering. Studenten skal selv utarbeide en problemstilling innenfor temaet, og benytte kunnskapsstoff fra pensum (felles og selvvalgt), både fra skolefag norsk/matematikk og pedagogikk. Valgfri målform.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Content

Emne 2 er en innføring i engelsk språk med vekt på arbeid i klasserommet med de grunnleggende ferdighetene å kunne lese og skrive engelsk. Utvikling av ordforrådet og evnen til å bruke mer komplekse setningsmønstre står sentralt og utviklingen av lese- og skrivestrategier. Grunnleggende grammatikk har en sentral plass. Et gjennomgående tema i dette, som i emne 1, er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et rikt utvalg tekster i ulike sjangere, læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.

Emne 2 fokuserer på

  • grunnleggende ferdigheter med vekt på skriftlig språkbruk (literacy)
  • utvikling av ordforråd og grammatiske strukturer
  • vurdering av elevenes læringsutbytte
  • kunnskap om lese- og skrivestrategier og tilpasset opplæring
  • varierte arbeidsformer og metoder i opplæringen
  • nasjonal prøve i engelsk på barnetrinnet
  • læringsressurser (dikt, fortellinger, eventyr, barnebøker)

Teaching and learning methods

Studiearbeidet i emne 2 består av selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav til egen professional journal i høgskolens digitale læringsplattform og deltakelse i forumdiskusjoner. På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid blir avsatt til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Det blir rikelige anledninger til å øve opp sine skriftlige språkferdigheter i begge emnene.

I løpet av vårsemestret arbeider grupper på inntil tre studenter med et engelskfaglig utviklingsprosjekt. Utviklingsprosjektet danner grunnlag for muntlig eksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamensform og sensorordning. Vurderingsuttrykk»). Gruppene velger selv et tema som har tilknytning til minst én av de grunnleggende ferdighetene i faget. De samarbeider om å planlegge, begrunne og vurdere erfaringene i prosjektet, men studentene må individuelt prøve ut opplegget i egen klasse.

Praksis

Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 2, men det forutsettes at deltakerne prøver ut sin del av utviklingsprosjektet som de samarbeider om i grupper.

Course requirements

Det benyttes intern(e) og ekstern sensor.

Assessment

Aktuelle fagdidaktiske perspektiver:

  • Begynneropplæring for det lekende og lærende barnet som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk- estetiske og utforskende perspektiver, praktisk- estetiske og utforskende perspektiver
  • Tilrettelegging for sosial og faglig kontinuitet i overgangen barnehage-skole og for begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk.
  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring sett i en flerspråklig, flerkulturell og internasjonal sammenheng.
  • Kommunikasjon og klasseromskultur.
  • Faglig tilrettelegging for utforskende samtaler, didaktisk refleksjon, meningsskaping og dialog.
  • Organisering, klasseledelse og improvisasjon i begynneropplæringen

Permitted exam materials and equipment

Det er tillatt å medbringe egen rapport fra utviklingsprosjektet, læreplanen i engelskfaget (LK06) og et ark med notater til muntlig eksamen.

Grading scale

Vurderingsuttrykk er gradert karakter A-F.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke godkjent): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven, som har en klart definert ramme for form og innhold.