Programplaner og emneplaner - Student
ENGA6100 Engelsk 1, trinn 5–10, emne 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers – Module 1
- Studieprogram
-
Engelsk 1, trinn 5–10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En prosjektplan på 3 - 5 sider må være godkjent før arbeidet med masteroppgaven begynner. Denne prosjektplanen skal omhandle problemstilling og opplegg for oppgaven. Prosjektplanen danner grunnlag for tildeling av veileder. Ikke-godkjent prosjektplan kan forbedres én gang. Innleveringsfrist bekjentgjøres tidlig i 3. semester.
- Arbeidskrav 2: En muntlig presentasjon av forskningsprosjektet på et masteroppgaveseminar. Presentasjonen skal være på maksimalt 15 minutter.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Forkunnskapskrav
Eksamen i emnet består av innlevering av den skriftlige masteroppgaven og muntlig eksamen.
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid som utføres i grupper på to studenter eller individuelt. Studenter oppfordres til å skrive i grupper. Masteroppgaven skal ha et omfang på 16 000 ord +/- 10 prosent. Innholdsfortegnelse, forord, sammendrag, litteraturliste og vedlegg teller ikke med når lengden beregnes.
Muntlig eksamen Dersom masteroppgaven vurderes som bestått, gjennomføres muntlig eksamen. Der to kandidater har skrevet felles masteroppgave gjennomføres felles muntlig eksamen. På muntlig eksamen får kandidatene en grundig muntlig tilbakemelding på masteroppgaven, og ellers består muntlig eksamen av en faglig samtale rundt oppgaven. Det forventes at de to studentene bidrar på lik linje under gjennomføring av muntlig eksamen. Lengden på muntlig eksamen varierer, men varer vanligvis 30-40 minutter. Den muntlige eksamen gir anledning for justering av karakteren på masteroppgaven opp eller ned én karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.
Normalt vil muntlig eksamen foregå ved fysisk tilstedeværelse ved OsloMet sine undervisningslokaler. Ved behov kan ekstern sensor delta digitalt.
Ved eventuell klage på karakter blir en ny kommisjon nedsatt for å vurdere oppgaven. Dersom karakteren blir endret, vil ny muntlig eksamen bli avholdt.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Innhold
Studiearbeidet i emne 1 er hovedsakelig knyttet til utviklingen av grunnleggende ferdigheter, med vekt på muntlig engelsk. Dette inkluderer også kunnskap om vurdering av elevenes muntlige ferdigheter når det gjelder å lytte, tale og samtale. Det er satt fokus på utvikling av studentenes språkbevissthet og evne til å formidle faglig kunnskap i forskjellige typer tekst, både muntlige og digitale, med varierende grad av formalitet. Innsikt i flerspråklighet, tilpasset opplæring, og elevaktive og digitale læringsformer gjennomsyrer arbeidet med hovedtemaene. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon.
Emne 1 fokuserer på:
- engelsk som verdensspråk og flerspråklighet
- utvikling av elevenes muntlige ferdigheter
- grunnleggende mønstre i fonetikk og grammatikk
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A - F
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet omhandler ulike perspektiver på beslutningsprosesser i offentlig sektor. Det fokuseres på hvordan offentlig politikk blir til fra dagsordensetting og politikkutforming til iverksetting og evaluering av effekter av offentlige tiltak.
Følgende spørsmål er sentrale: Hvordan kommer saker på den politiske dagsorden? Hvordan utformes offentlig politikk og hvilke virkemidler har myndighetene til rådighet? Hvorfor er noen iverksettingsprosesser vellykkede, mens andre mislykkes? Det legges vekt på hvordan flernivåsystemer påvirker beslutningsprosesser innenfor ulike politikkområder. Og hvilken betydning aktører som interessegrupper, eksperter og medier kan ha på dagsordensetting, politikkutforming og iverkseting.
Emnet har et anvendt siktemål som ivaretas gjennom presentasjon av praksisnære eksempler.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell hjemmeeksamen over én uke. Oppgaven skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10%. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatte på hjemmeeksamen.
Vurderingsuttrykk
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til studiet av offentlig politikk
- inngående kunnskap om ulike styringsvirkemidler, iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
- innsikt i hvordan politikkens innhold og kompleksitet, og sektorspesifikke forhold påvirker politiske prosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere sterke og svake sider ved ulike styringsvirkemidler i offentlig sektor
- vurdere iverksettings- og evalueringsutfordringer i offentlig sektor
- anvende kunnskapen for å analysere ulike styringsutfordringer i offentlig sektor
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og allmennheten
- analysere fag- og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for offentlig administrasjon og styring
- innhente, bruke og vurdere aktuelle faglige kilder, litteratur og annen informasjon
Sensorordning
Undervisningen gjennomføres som forelesninger, seminarer med gruppearbeid og presentasjoner, og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.
Opptakskrav
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal presentere tema og problemstilling for semesteroppgaven (jfr. Vurdering/eksamen), og opponere på én medstudents presentasjon. Den muntlige presentasjonen på maksimalt 10 minutter tar utgangspunkt i et skriftlig notat på 1-3 sider. Den muntlige opposisjonen baserer seg på medstudentens notat og presentasjon.
Formålet med arbeidskravet er å oppøve ferdigheter i å anvende kunnskap for å analysere utfordringer i offentlig sektor, og i å kommunisere faglige problemstillinger.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til ny, eller alternativ, levering innen angitt frist.