EPN-V2

ENGA6100 English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers – Module 1 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk 1, trinn 5–10, emne 1
Study programme
English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha et godkjent arbeidskrav som består av 3 deler:

  • Del 1: Budsjett og regnskap i privat sektor
  • Del 2: Budsjett og regnskap i kommunal sektor
  • Del 3: Budsjett og regnskap i statlig sektor

Arbeidskravet skal løses individuelt.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere et kontearbeidskrav én gang.

Required preliminary courses

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på fem timer.

Learning outcomes

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Kalkulator

Kalkulatorreglement

Følgende regler gjelder for bruk av fysisk kalkulator:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen.

Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.

Content

Studiearbeidet i emne 1 er hovedsakelig knyttet til utviklingen av grunnleggende ferdigheter, med vekt på muntlig engelsk. Dette inkluderer også kunnskap om vurdering av elevenes muntlige ferdigheter når det gjelder å lytte, tale og samtale. Det er satt fokus på utvikling av studentenes språkbevissthet og evne til å formidle faglig kunnskap i forskjellige typer tekst, både muntlige og digitale, med varierende grad av formalitet. Innsikt i flerspråklighet, tilpasset opplæring, og elevaktive og digitale læringsformer gjennomsyrer arbeidet med hovedtemaene. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon.

Emne 1 fokuserer på:

  • engelsk som verdensspråk og flerspråklighet
  • utvikling av elevenes muntlige ferdigheter
  • grunnleggende mønstre i fonetikk og grammatikk

Teaching and learning methods

Gradert skala A - F

Course requirements

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Assessment

Marie Viken

Permitted exam materials and equipment

Grunnleggende matematikk inkludert prosentregning og enkle ligninger.

Grunnleggende kunnskap om bruk av regneark.

God norsk muntlig og skriftlig.

Grading scale

A-F

Examiners

The course provides a rigorous introduction to Business Analytics. Business Analytics refer to statistical and computational methods used to analyze historical data to gain new insight and improve strategic decision-making. A central theme in the course is dealing with uncertainty in decision-making situations. We will constantly emphasize the interpretation of analysis results, as well as their implications for financial management and planning.

Examples of types of decision problem:

  • How to set up an effective staffing plan when the need for labor varies over time?
  • How to design an optimal transport plan for a supply chain?
  • How to choose the location of production and warehouse in a supply chain?
  • How to set up an investment plan with requirements for expected return and diversification?
  • How to make demand forecasts based on historical data?
  • How do we seasonally adjust a house price index?
  • How can we use simulation to better understand the variation in a project's cash flow over different possible scenarios?
  • How to use statistics tools to identify patterns in large data sets (Data Mining and Big Data).

Language of instruction is English.

Admission requirements

Se programplanen.