EPN-V2

ENGA6100 English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers – Module 1 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk 1, trinn 5–10, emne 1
Study programme
English 1 for Upper Primary and Lower Secondary School Teachers
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Avsluttende vurdering i praksisopplæringen uttrykkes med karakterene Bestått/ Ikke bestått.

Required preliminary courses

Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder

Learning outcomes

Ingen.

Content

Studiearbeidet i emne 1 er hovedsakelig knyttet til utviklingen av grunnleggende ferdigheter, med vekt på muntlig engelsk. Dette inkluderer også kunnskap om vurdering av elevenes muntlige ferdigheter når det gjelder å lytte, tale og samtale. Det er satt fokus på utvikling av studentenes språkbevissthet og evne til å formidle faglig kunnskap i forskjellige typer tekst, både muntlige og digitale, med varierende grad av formalitet. Innsikt i flerspråklighet, tilpasset opplæring, og elevaktive og digitale læringsformer gjennomsyrer arbeidet med hovedtemaene. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon.

Emne 1 fokuserer på:

  • engelsk som verdensspråk og flerspråklighet
  • utvikling av elevenes muntlige ferdigheter
  • grunnleggende mønstre i fonetikk og grammatikk

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge fra forhistorisk tid til i dag
  • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
  • har kunnskap om og kan bruke samfunnsvitenskapelige grunnbegreper
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter, demokrati og deltakelse
  • har kunnskap om norsk og internasjonal politikk og samfunnsinstitusjoner
  • har innsikt i de historiske forutsetningene for utviklingen av det norske demokratiet
  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • kjenner til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kunnskap om samfunnsinstitusjoner, nære fellesskap og ulike kulturer
  • har kunnskap om landskapsformene i dagens Norge og om hvordan man kan bruke slik kunnskap i opplæringen
  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
  • har innsikt i sentrale begreper og forhold knyttet til mangfold og identitet i det flerkulturelle Norge

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring på 1.-7. trinn, tilpasset ulike grupper elever
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
  • kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial bakgrunn og kulturell bakgrunn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • har innsikt i barns forståelse av faget

Course requirements

Se fagplanen.

Assessment

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell hjemmeeksamen over én uke. Oppgaven skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10%. Eksamensspråket er engelsk.;

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatte på hjemmeeksamen.

Grading scale

K-06 og inntil 30 paginerte sidere egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, ekskursjoner og litteraturlesing kan benyttes.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

Admission requirements

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.