EPN-V2

EMTS2600 Inneklima og måleteknikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Indoor climate and measurement technology
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Gjennom dette emnet vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap om inneklima i bygninger. De skal kunne vurdere inneklimakvalitet i et bygg og foreslå tiltak for å oppnå et godt inneklima. De vil også lære prinsipper for måleteori, gjennom forelesninger og praktisk måling av inneklimaparametere, samt måling i ventilasjonsanlegg.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Ingen utover opptakskrav, men en fordel med grunnleggende kunnskaper i kjemi og fysikk

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav, men en fordel med grunnleggende kunnskaper i kjemi og fysikk

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • forstå grunnleggende måleteori
    • kjenne til ulike typer epidemiologiske spørreundersøkelser
    • gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima
    • beskrive termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
    • kjenne sammenhengen mellom temperatur, luftbevegelser, metabolisme, bekledning og menneskets komforttilstand i et bygg
    • forstå betydningen av fuktig luft i inneklima
    • forstå grunnleggende massebalanser for luftmengder og forurensninger i bygninger
    • gjøre rede for inneklimaforhold som påvirker vekst av helseskadelige mikroorganismer.
    • forstå bakgrunnen for valg av miljøriktige byggematerialer
    • forstå forhold rundt renhold ved bygging og drift
    • gjøre rede for risiko for legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere usikkerhet i alle typer målinger av inneklimaparametere og sette opp et usikkerhetsbudsjett
    • lage spørreundersøkelser om inneklima ved hjelp av «Ørebroskjemaet» og tolke resultatet.
    • utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet, termiske, akustiske og aktiniske forhold inkludert radon og sammenlikne dem med myndighetskrav
    • bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft
    • beregne nødvendige luftmengder ut ifra massebalanser basert på forurensningskilder og varme/kjølebehov.
    • anvende programvare for inneklimasimuleringer
    • vurdere materialbruken med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
    • foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, med hensyn på muggsopp og bakterier
    • designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • planlegge og utføre inneklimaanalyser
    • vurdere og presentere resultater av en inneklimaundersøkelse skriftlig og muntlig
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, prosjektarbeid

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 5 laboratorieoppgaver i gruppe
    • 4 skriftlige øvinger av 2-3 trykte sider

    Formålet med arbeidskravet er å gi studentene et faglig grunnlag for skriftlig eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av to-deler:

    1. En prosjektoppgave i gruppe, som inkluderer en skriftlig rapport på omkring 50 sider om inneklimaet i et bygg og en muntlig presentasjon av dette. Tilsammen teller dette 30 %. Mulighet for individuell karaktersetting hvis ulik arbeidsinnsats kan dokumenteres, eller ulikt kunnskapsnivå om rapportens innhold fremgår av presentasjonen.

    2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer som teller 70 %.

    Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt på prosjektet

    Alle skrevne og trykte hjelpemidler og kalkulator, på den skriftlige eksamen

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Universitslektor Bente Hellum.