EPN-V2

EMTS2600 Inneklima og måleteknikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Indoor climate and measurement technology
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom dette emnet vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap om inneklima i bygninger. De skal kunne vurdere inneklimakvalitet i et bygg og foreslå tiltak for å oppnå et godt inneklima. De vil også lære prinsipper for måleteori, gjennom forelesninger og praktisk måling av inneklimaparametere, samt måling i ventilasjonsanlegg.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav, men en fordel med grunnleggende kunnskaper i kjemi og fysikk

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav, men en fordel med grunnleggende kunnskaper i kjemi og fysikk

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • forstå grunnleggende måleteori
  • kjenne til ulike typer epidemiologiske spørreundersøkelser
  • gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima
  • beskrive termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
  • kjenne sammenhengen mellom temperatur, luftbevegelser, metabolisme, bekledning og menneskets komforttilstand i et bygg
  • forstå betydningen av fuktig luft i inneklima
  • forstå grunnleggende massebalanser for luftmengder og forurensninger i bygninger
  • gjøre rede for inneklimaforhold som påvirker vekst av helseskadelige mikroorganismer.
  • forstå bakgrunnen for valg av miljøriktige byggematerialer
  • forstå forhold rundt renhold ved bygging og drift
  • gjøre rede for risiko for legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere usikkerhet i alle typer målinger av inneklimaparametere og sette opp et usikkerhetsbudsjett
  • lage spørreundersøkelser om inneklima ved hjelp av «Ørebroskjemaet» og tolke resultatet.
  • utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet, termiske, akustiske og aktiniske forhold inkludert radon og sammenlikne dem med myndighetskrav
  • bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft
  • beregne nødvendige luftmengder ut ifra massebalanser basert på forurensningskilder og varme/kjølebehov.
  • anvende programvare for inneklimasimuleringer
  • vurdere materialbruken med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
  • foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, med hensyn på muggsopp og bakterier
  • designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og utføre inneklimaanalyser
  • vurdere og presentere resultater av en inneklimaundersøkelse skriftlig og muntlig

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, prosjektarbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 5 laboratorieoppgaver i gruppe
  • 4 skriftlige øvinger av 2-3 trykte sider

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene et faglig grunnlag for skriftlig eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to-deler:

1. En prosjektoppgave i gruppe, som inkluderer en skriftlig rapport på omkring 50 sider om inneklimaet i et bygg og en muntlig presentasjon av dette. Tilsammen teller dette 30 %. Mulighet for individuell karaktersetting hvis ulik arbeidsinnsats kan dokumenteres, eller ulikt kunnskapsnivå om rapportens innhold fremgår av presentasjonen.

2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer som teller 70 %.

Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt på prosjektet

Alle skrevne og trykte hjelpemidler og kalkulator, på den skriftlige eksamen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Universitslektor Bente Hellum.