Programplaner og emneplaner - Student
EMTS2600 Inneklima og måleteknikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Indoor climate and measurement technology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom dette emnet vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap om inneklima i bygninger. De skal kunne vurdere inneklimakvalitet i et bygg og foreslå tiltak for å oppnå et godt inneklima. De vil også lære prinsipper for måleteori, gjennom forelesninger og praktisk måling av inneklimaparametere, samt måling i ventilasjonsanlegg.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav, men en fordel med grunnleggende kunnskaper i kjemi og fysikk
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav, men en fordel med grunnleggende kunnskaper i kjemi og fysikk
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forstå grunnleggende måleteori
- kjenne til ulike typer epidemiologiske spørreundersøkelser
- gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima
- beskrive termisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
- kjenne sammenhengen mellom temperatur, luftbevegelser, metabolisme, bekledning og menneskets komforttilstand i et bygg
- forstå betydningen av fuktig luft i inneklima
- forstå grunnleggende massebalanser for luftmengder og forurensninger i bygninger
- gjøre rede for inneklimaforhold som påvirker vekst av helseskadelige mikroorganismer.
- forstå bakgrunnen for valg av miljøriktige byggematerialer
- forstå forhold rundt renhold ved bygging og drift
- gjøre rede for risiko for legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere usikkerhet i alle typer målinger av inneklimaparametere og sette opp et usikkerhetsbudsjett
- lage spørreundersøkelser om inneklima ved hjelp av «Ørebroskjemaet» og tolke resultatet.
- utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet, termiske, akustiske og aktiniske forhold inkludert radon og sammenlikne dem med myndighetskrav
- bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft
- beregne nødvendige luftmengder ut ifra massebalanser basert på forurensningskilder og varme/kjølebehov.
- anvende programvare for inneklimasimuleringer
- vurdere materialbruken med hensyn på inneklimakvalitet og miljøbelastning
- foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, med hensyn på muggsopp og bakterier
- designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i varmtvannssystemer og kjøletårn
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og utføre inneklimaanalyser
- vurdere og presentere resultater av en inneklimaundersøkelse skriftlig og muntlig
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, øvinger, laboratoriearbeid, prosjektarbeid
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 5 laboratorieoppgaver i gruppe
- 4 skriftlige øvinger av 2-3 trykte sider
Formålet med arbeidskravet er å gi studentene et faglig grunnlag for skriftlig eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to-deler:
1. En prosjektoppgave i gruppe, som inkluderer en skriftlig rapport på omkring 50 sider om inneklimaet i et bygg og en muntlig presentasjon av dette. Tilsammen teller dette 30 %. Mulighet for individuell karaktersetting hvis ulik arbeidsinnsats kan dokumenteres, eller ulikt kunnskapsnivå om rapportens innhold fremgår av presentasjonen.
2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer som teller 70 %.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt på prosjektet
Alle skrevne og trykte hjelpemidler og kalkulator, på den skriftlige eksamen
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Universitslektor Bente Hellum.