EPN-V2

EMTS2400 Energi og inneklima Emneplan

Engelsk emnenavn
Energy and Indoor Climate
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir studenten et grunnlag for å kunne vurdere inneklimakvalitet og hvordan klimaanlegg skal designes for å oppnå et tilfredsstillende inneklima. Studenten skal lære å ta del i prosjektering, utførelse, drift og vedlikehold av klimatekniske anlegg i bygg, slik at det tilrettelegges for riktig inneklima med rett bruk av energi.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten kan

  • gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
  • gjøre rede for bygningers effekt- og energibehov og budsjetter ved bruk av NS 3031 og NS 12831
  • grunnlaget for energimerking av bygg
  • beskrive sammenhengen mellom bygning og ytre klima, uteklima, solstråling, vind, bygningsdesign, beliggenhet, varmetap og varmetilskudd m.m., beskrivetermisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
  • velge miljøriktige byggematerialer
  • beskrive menneskets optimale komforttilstand med hensyn til metabolisme og bekledning i et bygg
  • gjøre rede for betydning og tiltak om fuktig luft
  • redegjøre om forhold rundt renhold ved bygging og drift
  • gjøre rede for bakgrunn for legionellavekst i kjøletårn og varmtvannssystemer
  • gjøre rede for årsaker for mikroorganismer som bakterier og muggsopp i forhold til inneklima
  • gjøre rede for sammenhengen mellom inneklima og sykdom og helse

Ferdigheter:

Studenten kan

  • utføre energimerking av bygg
  • utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
  • utføre spørreundersøkelser om inneklima og behandle dem statistisk
  • utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet samt termiske forhold og lysforhold
  • vurdere usikkerhet i målinger av inneklima og sammenlikne dem med myndighetskrav
  • vurdere materialbruken med hensyn inneklimakvalitet og miljøbelastning
  • strukturere en prosjektrapport og søke etter faglitteratur og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, spesielt med hensyn på muggsopp
  • bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft
  • designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i kjøletårn og varmtvannssystemer
  • bruke «Ørebro»-spørreskjema samt bearbeide og tolke resultat

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • vurdere en bygnings energibruk
  • planlegge og utføre en inneklimaanalyse i en bygning og presentere resultatet skriftlig og muntlig
  • designe våtrom

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, øvinger, laboratorie- og prosjektarbeid

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • · 4 øvinger a 2-3 trykte sider
  • · 5 laboratorieoppgaver i gruppe. Det er obligatorisk tilstedeværelse på laboratoriet.

Vurdering og eksamen

Eksamensform:

1) Individuell skriftlig eksamen på 5 timer, som teller 70 %

2) Prosjektarbeid i gruppe som teller 30 %. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes

Hjelpemidler ved eksamen

1) Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen..

2) Alle

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

Sensorordning:

1) En intern sensor.

2) To interne sensorer.

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.

Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet. Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.