EPN-V2

EMPE2500 Building Simulation Course description

Course name in Norwegian
Bygningssimulering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en grunnleggende innføring i teorien bak, og anvendelse av, digitale verktøy for simulering og evaluering av bygningers energibruk og inneklima. Emnet gir også en helhetlig forståelse av forholdet mellom ytre klima, bygningsfysikk (varme- og lufttransport), arkitektonisk utforming, og tekniske installasjoner, energiforsyning, og energibruk, for å oppnå optimale løsninger for inneklima og miljømål. Hensikten er å utruste studentene med nødvendig teoretisk og digital kompetanse for å velge, dimensjonere og analysere løsninger for nye bygg, og ved oppgradering av eksisterende bygg.

  • Recommended preliminary courses

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har gode kunnskaper om kildekritikkens faglige tradisjoner og utvikling i en digital kontekst
    • har kjennskap til relevante kildekritiske metoder og verktøy 
    • har kjennskap til bruk av ulike typer digitale informasjonssystemer, for eksempel bibliografiske databaser
    • har innsikt i hvordan søkemotorer, ulike typer algoritmer og kunstig intelligens påvirker kildeutvalg og brukereksponering   
    • har grunnleggende innsikt i hvordan informasjonssøk og kildekritikk relaterer til sentrale begreper som relevans, troverdighet og desinformasjon 

    Ferdigheter

    Studenten

    • har grunnleggende ferdigheter i søketeknologi, søkestrategi og søketeknikker 
    • kan vurdere et søkeresultat i forhold til informasjonsbehovet 
    • kan kritisk evaluere digitale og analoge kilder, både de man oppsøker og kilder til informasjon man ellers blir eksponert for
    • kan anvende ulike typer digitale informasjonssystemer på en effektiv og hensiktsmessig måte 

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan bidra aktivt i samarbeid og anvende relevante digitale og analoge verktøy i faglige arbeider
    • Kan analysere og vurdere informasjon basert på avsenders agenda, relevans og dens samfunnsmessige kontekst.
    • Kan evaluere kilder og har forståelse for etiske aspekter ved kildebruk 
  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten får grunnleggende kunnskap om:

    • krav, forskrifter, og standarder relatert til kontrollberegning av energibruk og inneklima i bygg
    • anvendt bygningsfysikk
    • bygningers effekt- og energibehov og budsjetter, ved bruk relevante standarder
    • definisjon og dokumentasjon av relevante inndata for bygningssimulering, inkludert egenskapene til fasadene, tekniske installasjoner, energiforsyning og bruk av bygget
    • simulering av energiforsyning med fornybar energi, og plusshus
    • sammenhengen mellom bygning og ytre klima (inkludert sol- og langbølget stråling, vind, temperatur, og lokalklimatiske forhold), bygningsform, konstruksjon, passive tiltak, varmetap og varmetilskudd
    • energipriser og tariffer: kilder og anvendelse
    • grunnleggende energibruksanalyse for vurdering av ENØK-tiltak

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • utføre grunnleggende beregninger av varmetransport (U-verdier, kuldebro, infiltrasjon) og av effekt- og energibehovs, med enkle formelverk
    • håndtere bygningsinformasjonsmodeller (BIM), deriblant overføre data til programvare for simulering og miljøvurdering.
    • utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av simuleringsprogrammer som SIMIEN, TEK-sjekk, eller tilsvarende
    • utføre energimerking av bygg
    • vurdere inneklima (termisk komfort og dagslysforhold) utfra beregningene

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • vurdere og velge riktig digitalt verktøy for hver type prosjekteringsoppgave
    • jobbe tverrfaglig for å prosjektere optimale løsninger med hensyn til inneklima, energikostnader, og miljømål
    • formidle resultater fra bygningssimulering muntlig, visuelt og skriftlig
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, gruppearbeid i laboratorium (Active Learning Classroom) og øvinger.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent:

    • Obligatoriske øvinger (utføres individuelt) må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
  • Assessment

    Individuell elektronisk eksamen under tilsyn på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Hjelpemidler som formelark vedlagt eksamensoppgaven. Kalkulator.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Vi omgis av enorme mengder informasjon, det meste i digital form. Informasjonen er ofte tilgjengelig gjennom algoritmestyrte plattformer, kunstig intelligens og infrastrukturer som opererer utenfor vår kontroll. Evnen til selvstendig og kritisk forståelse av forholdet mellom informasjon, fakta og kilder på den ene siden og en helhetlig kultur- og samfunnsforståelse er viktigere enn noensinne. Ferdigheter i å finne frem til, vurdere og formidle det som er relevant og troverdig har derfor fått en fornyet samfunnsmessig aktualitet. Gjennom emnet tilegner kandidatene seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som setter dem i stand til å navigere og håndtere dette digitale informasjonslandskapet. Det innebærer å både kunne søke etter, vurdere søkeresultatet på en kritisk måte og finne fram til relevant og troverdig informasjon og kunnskap. Emnet diskuterer kildekritikk fra ulike perspektiv, blant annet opprinnelsen i historiefaget, forståelse av kildekritikk som interessekamp, referansetradisjoner innenfor vitenskapelig publisering og kritisk tekstlesing. Samtidige utfordringer knyttet til desinformasjon, feilinformasjon, falske nyheter og algoritmenes potensielle slagsider vektlegges. 

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Course contact person

    Ingen forkunnskapskrav