EPN-V2

EMPE2100 Electro technique, Measuring Technique and Statistics Course description

Course name in Norwegian
Elektroteknikk, måleteknikk og statistikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Statistikk gir sammen med de andre realfagene det fundamentale grunnlaget for ingeniørfagene. Dette emnet skal gi studenten forståelse for statistiske og sannsynlighetsteoretiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser innen eget fagfelt og ingeniørfag generelt.

Måleteknikk omhandler grunnleggende prinsipper for måleteori, måling av inneklimaparametere samt måling i ventilasjonsanlegg. Ved alle typer målinger skal studentene kunne vurdere usikkerheten ved målingen og sette opp et usikkerhetsbudsjett.

I elektroteknikk skal studentene lære det teoretiske grunnlaget for å kunne beregne strøm, spenning og effekt i elektriske kretser, forstå strukturen i elektrotekniske anlegg, forstå elektrotekniske tegninger og få kjennskap til lover og forskrifter. Emnet skal gi studentene innsikt i elektriske anlegg relatert til inneklima og optimal energibruk.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for sentrale begreper innen mengdelære, sannsynlighetsteori, parameterestimering, hypotesetestingsteori og modellvalg
  • gjøre rede for sannsynlighetsfordelingene normal, binomisk, Poisson og eksponensisal og typiske problemstillinger hvor de kan anvendes
  • gjøre rede for grunnleggende begrep og prinsipp innen måleteknikk, herunder prinsippet for måling av inneklimaparametere, prinsippet for måling av luftmengde og trykktap i ventilasjonsanlegg
  • Gjøre rede for begrepet estimering av måleresultater ved bruk av usikkerhetsbetraktninger
  • gjøre rede for grunnleggende komponenter og elkraftkomponenter i strømforsyning som transformatorer, motorer samt de ulike spenningssystemene IT, TN og TT
  • kjenne til forskrifter, vern og styresystemer

Ferdigheter:

Studenten kan

  • anvende statistiske prinsipper og begreper fra eget fagfelt
  • utføre grunnleggende sannsynlighetsregning og parameterestimering
  • sette opp konfidensintervaller og utføre hypotesetester for normalfordelte og binomisk fordelte data
  • utføre enkle korrelasjons-/regresjonsanalyser
  • sette opp et usikkerhetsbudsjett og beregne kombinert usikkerhet
  • måle inneklimaparametre i et rom, luftmengder og trykktap i ventilasjonsanlegg
  • vurdere disse målingene opp mot lover, tekniske forskrifter og norske standarder
  • beregne elektriske størrelser i både serie- og parallellkretser, enfase, trefase, DC og AC, samt utføre beregninger for transformator og motorer
  • anvende elektrotekniske tegnesymboler og tegne hovedstrøm- og styrestrømskjemaer
  • anvende skjema for bryterkarakteristikk, dimensjonere kortslutnings- og overbelastningsvern og dimensjonere kabler

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • benytte statistiske tenkemåter på ingeniørproblemstillinger og formidle disse skriftlig og muntlig
  • løse ingeniørproblemstillinger ved sannsynlighetsregning, statistisk forsøksplanlegging, datainnsamling og analyse
  • vurdere usikkerheten ved forskjellige målinger
  • foreta inneklimamålinger og målinger i ventilasjonsanlegg, som muliggjør vurdering av lokale og generelle inneklimaforhold og tilførte luftmengder i et rom
  • beregne enkle elektriske kretser, forklare prinsipp for kraftsystem og kraftkomponenter i Norge
  • relatere prosjektering og drift av elektriske anlegg til inneklima og optimal energibruk, beregne og måle energibruk

Teaching and learning methods

No requirements.

Course requirements

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student:

  • has knowledge of the historical development of building architecture in Norway and Europe, and has learnt to identify the most important architectural styles
  • has knowledge of constructional architectural history
  • has knowledge of the main characteristics of and differences between local building traditions in Norway
  • has knowledge of the historical development of urban planning and the design of street networks and outdoor spaces in built-up environments
  • has knowledge of how environmental considerations and the desire for sustainable development can be linked to the concept of building traditions in order to develop good residential environments

Skills

The student:

  • is capable of seeing a building project from the architect's perspective when designing and dimensioning a building
  • is capable of making the right choices in connection with planning and building applications by using his/her knowledge of architecture, building traditions and aesthetics, and of ensuring good adaptation to the existing built-up environment, the scenery and the surroundings
  • is capable of meeting the Planning and Building Act-s requirements for building traditions and aesthetics
  • understands how building traditions and aesthetics can be addressed in building projects, and particularly in connection with urban renewal/regeneration (balconies, retrofitting of insulation, noise barriers), densification, annexes/extensions etc.
  • has knowledge of how environmental considerations and the desire for sustainable development can be linked to the concept of building traditions

General competence

  • The student:is capable of making sensible choices in connection with planning and building applications based on an overall assessment of the many requirements for aesthetics and compliance with building tradition
  • benefits from his/her knowledge of constructional architectural history when designing buildings
  • is capable of proposing more sustainable urban development

Assessment

Lectures, assignments, city walks, excursions and inspections of building environments and building projects in Oslo. Visual architectural documentation from films, slides etc. Lectures by students. Canvas software is used as an aid.

Permitted exam materials and equipment

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:

  • 4 assignments. Individually or groups. 10-20 pages.

Grading scale

Individual written exam, three hours.

The result of the exam can be appealed.

Examiners

Aids enclosed with the exam question paper, in addition to printed and written aids.

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator's internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out..