Programplaner og emneplaner - Student
EMPE2100 Electro technique, Measuring Technique and Statistics Course description
- Course name in Norwegian
- Elektroteknikk, måleteknikk og statistikk
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Statistikk gir sammen med de andre realfagene det fundamentale grunnlaget for ingeniørfagene. Dette emnet skal gi studenten forståelse for statistiske og sannsynlighetsteoretiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser innen eget fagfelt og ingeniørfag generelt.
Måleteknikk omhandler grunnleggende prinsipper for måleteori, måling av inneklimaparametere samt måling i ventilasjonsanlegg. Ved alle typer målinger skal studentene kunne vurdere usikkerheten ved målingen og sette opp et usikkerhetsbudsjett.
I elektroteknikk skal studentene lære det teoretiske grunnlaget for å kunne beregne strøm, spenning og effekt i elektriske kretser, forstå strukturen i elektrotekniske anlegg, forstå elektrotekniske tegninger og få kjennskap til lover og forskrifter. Emnet skal gi studentene innsikt i elektriske anlegg relatert til inneklima og optimal energibruk.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for sentrale begreper innen mengdelære, sannsynlighetsteori, parameterestimering, hypotesetestingsteori og modellvalg
- gjøre rede for sannsynlighetsfordelingene normal, binomisk, Poisson og eksponensisal og typiske problemstillinger hvor de kan anvendes
- gjøre rede for grunnleggende begrep og prinsipp innen måleteknikk, herunder prinsippet for måling av inneklimaparametere, prinsippet for måling av luftmengde og trykktap i ventilasjonsanlegg
- Gjøre rede for begrepet estimering av måleresultater ved bruk av usikkerhetsbetraktninger
- gjøre rede for grunnleggende komponenter og elkraftkomponenter i strømforsyning som transformatorer, motorer samt de ulike spenningssystemene IT, TN og TT
- kjenne til forskrifter, vern og styresystemer
Ferdigheter:
Studenten kan
- anvende statistiske prinsipper og begreper fra eget fagfelt
- utføre grunnleggende sannsynlighetsregning og parameterestimering
- sette opp konfidensintervaller og utføre hypotesetester for normalfordelte og binomisk fordelte data
- utføre enkle korrelasjons-/regresjonsanalyser
- sette opp et usikkerhetsbudsjett og beregne kombinert usikkerhet
- måle inneklimaparametre i et rom, luftmengder og trykktap i ventilasjonsanlegg
- vurdere disse målingene opp mot lover, tekniske forskrifter og norske standarder
- beregne elektriske størrelser i både serie- og parallellkretser, enfase, trefase, DC og AC, samt utføre beregninger for transformator og motorer
- anvende elektrotekniske tegnesymboler og tegne hovedstrøm- og styrestrømskjemaer
- anvende skjema for bryterkarakteristikk, dimensjonere kortslutnings- og overbelastningsvern og dimensjonere kabler
Generell kompetanse
Studenten kan:
- benytte statistiske tenkemåter på ingeniørproblemstillinger og formidle disse skriftlig og muntlig
- løse ingeniørproblemstillinger ved sannsynlighetsregning, statistisk forsøksplanlegging, datainnsamling og analyse
- vurdere usikkerheten ved forskjellige målinger
- foreta inneklimamålinger og målinger i ventilasjonsanlegg, som muliggjør vurdering av lokale og generelle inneklimaforhold og tilførte luftmengder i et rom
- beregne enkle elektriske kretser, forklare prinsipp for kraftsystem og kraftkomponenter i Norge
- relatere prosjektering og drift av elektriske anlegg til inneklima og optimal energibruk, beregne og måle energibruk
Teaching and learning methods
Language of instruction: Norwegian
In this course, the students will learn about the metabolism of energy and nutrients. It deals with the sources and functions of important macro and micronutrients, with emphasis on the background for recommending intake of nutrients, in addition to food groups and their content of nutrients. Students will also learn to calculate the content of nutrients in an example diet using an appropriate tool.
Course requirements
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can discuss energy metabolism and its regulation mechanisms
- can explain the function and conversion of and the need for macro and micronutrients
- can discuss common nutritional challenges in various groups of the society
Skills
The student
- can assess the nutritional content of food products and compare different food groups’ contribution to the overall diet
- can calculate and assess the content of nutrients and energy in relation to needs using appropriate tools
General competence
- The student can assess and present problems, reasoning and conclusions related to the conversion of energy and nutrients
Assessment
The course will be mainly online, except for one seminar on campus during the start of the course. The online course will involve presentations, seminars and supervision. The course will use varied, student-active working methods, individually and in groups. The student is responsible to be up-to-date on activities and academic content in the learning platforms.
Permitted exam materials and equipment
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
- A multiple choice test with a minimum of 80% correct answers by the given deadline.
Grading scale
An individual home examination over 48 hours in the form of a case assignment - written report based on a given template. Scope: 2,000 words (+/- 10%).
Examiners
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.