Programplaner og emneplaner - Student
EMPE2000 Matematikk 2000 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics 2000
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
Innledning
Ved å arbeide med emnet vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt i modellering av tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp inngår i ingeniørutdanninger over hele verden og er nødvendige for effektiv og presis kommunikasjon mellom ingeniører. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på EMFE1000 Matematikk 1000.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare hvordan tallfølger kan framkomme ved sampling (måling), ved bruk av formler og som løsning av differenslikninger
- gjøre rede for interpolasjonsproblemet, og bruke metoder for å bestemme interpolerende polynom og interpolerende splinefunksjon
- gjøre rede for minste kvadraters metode for tilpasning av funksjoner til gitte data
- løse differenslikninger med konstante koeffisienter av grad mindre eller lik to, både analytisk og ved simulering
- forklare hva som menes med en rekke og hva det vil si at en rekke konvergerer
- gjøre rede for taylorrekka som eksempel på potensrekke, og kunne derivere og integrere leddvis
- regne ut taylorpolynomer og beregne feilen ved bruk av restledd
- gjøre rede for hvordan funksjoner kan approksimeres ved fourierrekker
- gjøre rede for ulike metoder for framstilling av funksjoner av to variable grafisk, og diskutere fordeler og ulemper ved disse metodene
- regne ut partielt deriverte av første og høyere orden
- forklare hva verdien av den første ordens partielt deriverte betyr
- gjøre rede for den geometriske tolkningen av gradient og retningsderivert
- forklare hvordan man bruker ekstremalverdisetningen
- forklare hva som menes med differensialet til en funksjon av to variable
- beregne usikkerhet og relativ usikkerhet i en størrelse som avhenger av flere variable
Ferdigheter
Studenten kan:
- diskutere metoder for interpolasjon og tilpasning av funksjoner
- drøfte hvordan funksjoner kan approksimeres ved rekker
- diskutere hvordan en funksjon av to variable kan approksimeres ved en lineær funksjon som så kan brukes til å bestemme usikkerhet i målinger
- diskutere en metode for å bestemme og klassifisere stasjonære punkter, og for å bestemme ekstremalverdier til funksjoner av flere variable
Generell kompetanse
Studenten kan:
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses analytisk og/eller numerisk
- vurdere, for et gitt problem, om det er mest hensiktsmessig å bestemme en analytisk eller en numerisk løsning
- vurdere kvaliteten på numeriske løsninger, for eksempel ved å beregne feilskranker eller sammenlikne med analytiske løsninger
- anvende programmeringselementene tilordning, for-løkker, if-tester, while-løkker og liknende i numerisk løsning av matematiske problemer
- vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter, hvor studentene øver på fagstoff som blir presentert («forelest»). Øvingene omfatter problemløsing, diskusjoner, samarbeid og individuelt arbeid. Bruk av numerisk programvare vil inngå.
I de timeplanlagte arbeidsøktene får studentene tilbud om å delta i «medstudentvurdering». Her vil studentene vurdere hverandres arbeid og gi læringsfremmende tilbakemeldinger.
Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt og/eller i grupper med oppgaveregning og øving på bruk av numerisk programvare.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler.Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Stikkprøver kan foretas.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.