EPN-V2

EMPE1500 Fysikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Physics
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Mange vil hevde at vi nå ser en ny teknologisk revolusjon i emning - den andre kvanterevolsjonen. En revolusjon som kan komme til å endre verden på flere måter. I den forbindelse kan man stille seg flere spørsmål, for eksempel:

    • Hvordan vil denne revolusjonen påvirke oss?
    • Hva er den første kvanterevolusjonen?
    • Og hva er egentlig kvantefysikken, som ligger til grunn for kvanteteknologien?

    I dette kurset vil vi prøve å gi svar på disse spørsmålene. Og vi ønsker å gi dem på en måte som ikke legger til grunn at man kan avansert matematikk - eller har dyp kunnskap innen fysikk - fra før. Det holder med interesse og nysgjerrighet.

    Gjennom semesteret vil vi, både gjennom teori, simulering og praksis, komme innom følgende tema - og undertema:

    • Hvordan kvantefysikken ble til
      • Plancks strålingslov og fotoelektrisk effekt
      • Partikkel/bølge-dualitet - for lys og materie
      • Materie som bølger
    • Bølgefunksjonen
      • Bølgemekanikk, tunnelering
      • Tolkning av bølgefunksjonen
      • Kollaps av bølgefunksjonen
      • Stasjonære tlistander - kvantisering
    • Spinn og polarisering
      • Stern-Gerlach-eksperimentet
      • Et eksempel på kollaps: Lys gjennom polariseringsfilter
      • Samanfiltring og EPR (Einstein, Podolsky, Rosen)-paradokset
    • Den første kvanterevolusjonen
      • Tunneleringsmikroskop
      • Kjermemagnetisk resonans - og spin 1/2-systemer
      • Spektroskopi
      • Laseren
    • Den andre kvanterevolusjonen
      • Kvante-bits, "qubits" - eksemplifisert gjennom spin 1/2-system
      • Eksempel på kvantefordeler innan informasjonsbehandling
      • Kvantedatamaskiner og kvantealgoritmer
      • Digital og analog kvanteregning
  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Ingen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for hovedtrekkene i den historiske utviklinga av kvantefysikken.
    • har en viss forståelse for at materie må oppfattes som både bølger og partikler.
    • kjenner til fenomen som er spesifikke for kvanteverdenen - som ikke har noen paralleller i den verden vi ser til daglig.
    • vet hvordan visse enkle algoritmer for kvanteinformasjonsbehandling fungerer.

    Ferdigheiter

    Studenten

    • kan vise til eksempel på hvordan kvantefenomener som tunnellering, kvantisering og sammenfiltring kan utnyttes teknologisk.
    • kjenner til hovedforskjellene mellom hvordan en vanlig, klassisk datamaskin og en kvantedatamskin fungerer.
    • er i stand til å sette opp og kjøre enkle kvante-program - enten på simulatorer eller på faktiske kvantedatamskiner.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • behersker - til en viss grad - begrepsapparatet knyttet til kvantefysikk og -teknologi.
    • kan bidra konstruktivt i faglige samtaler som har med kvanteteknologi å gjøre.
    • evner å diskutere og problematisere aspekt ved tolkninga av kvantefysikken.
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Undervisninga vil bli lagt opp som klasseromsundervisning - på dagtid. Det vil være snakk om økter på tre timer, én gang i uka gjennom omtrent to måneder.

    Deltakerne vil bli kjent med stoffet gjennom ulike tilnærminger:

    • Presentasjon av stoff
    • Praktiske demonstrasjoner av enkle kvante- og bølgefenomener
    • Tilrettelagte simuleringer
    • Kjøring av egne, små program på faktiske kvantedatamaskiner
    • Gjesteforelesninger
    • Diskusjoner og samtaler

    Vi vil legge til rette for høy grad av student-deltagelse ved undervisinga. Det vil bli rikelig med rom for å stille spørsmål, komme med undring og diskutere ulike, til dels ikke-intuitive, aspekter ved kvantefysikk og -teknologi.

    Det vil i liten grad bli lagt opp til arbeid på egenhånd mellom undervisningsøktene - ut over det å lese relevant litteratur.

  • Vurdering og eksamen

    Undervisinga vil bli lagt opp som klasseromsundervising - på dagtid. Det vil vere snakk om økter på tre timar, éin gong i veka gjennom omtrent to månader.

    Deltakarane vil bli kjend med stoffet gjennom ulike tilnærmingar:

    • Presentasjon av stoff
    • Praktiske demonstrasjonar av enkle kvante- og bølgefenomen
    • Tilrettelagte simuleringar
    • Køyring av eigne, små program på faktiske kvantedatamaskinar
    • Gjesteførelesingar
    • Diskusjonar og samtalar

    Vi vil legge til rette for høg grad av student-deltaking ved undervisinga. Det vil bli rikeleg med rom for å stille spørsmål, komme med undring og diskutere ulike, til dels ikkje-intuitive, aspekt ved kvantefysikk og -teknologi.

    Det vil i liten grad bli lagt opp til eige arbeid mellom undervisingsøktene - ut over det å lese relevant litteratur.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Obligatorisk oppmøte

    Det kreves at studenten møter opp på minst halvparten (50%) av undervisingsøktene for å kunne framstille seg for eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Individuell muntlig eksamen på 30 minutter.

  • Sensorordning

    Individuell munnleg eksamen på 30 minutt.