Programplaner og emneplaner - Student
EMPE1500 Fysikk Emneplan
-
Innledning
Mange vil hevde at vi nå ser en ny teknologisk revolusjon i emning - den andre kvanterevolsjonen. En revolusjon som kan komme til å endre verden på flere måter. I den forbindelse kan man stille seg flere spørsmål, for eksempel:
- Hvordan vil denne revolusjonen påvirke oss?
- Hva er den første kvanterevolusjonen?
- Og hva er egentlig kvantefysikken, som ligger til grunn for kvanteteknologien?
I dette kurset vil vi prøve å gi svar på disse spørsmålene. Og vi ønsker å gi dem på en måte som ikke legger til grunn at man kan avansert matematikk - eller har dyp kunnskap innen fysikk - fra før. Det holder med interesse og nysgjerrighet.
Gjennom semesteret vil vi, både gjennom teori, simulering og praksis, komme innom følgende tema - og undertema:
- Hvordan kvantefysikken ble til
- Plancks strålingslov og fotoelektrisk effekt
- Partikkel/bølge-dualitet - for lys og materie
- Materie som bølger
- Bølgefunksjonen
- Bølgemekanikk, tunnelering
- Tolkning av bølgefunksjonen
- Kollaps av bølgefunksjonen
- Stasjonære tlistander - kvantisering
- Spinn og polarisering
- Stern-Gerlach-eksperimentet
- Et eksempel på kollaps: Lys gjennom polariseringsfilter
- Samanfiltring og EPR (Einstein, Podolsky, Rosen)-paradokset
- Den første kvanterevolusjonen
- Tunneleringsmikroskop
- Kjermemagnetisk resonans - og spin 1/2-systemer
- Spektroskopi
- Laseren
- Den andre kvanterevolusjonen
- Kvante-bits, "qubits" - eksemplifisert gjennom spin 1/2-system
- Eksempel på kvantefordeler innan informasjonsbehandling
- Kvantedatamaskiner og kvantealgoritmer
- Digital og analog kvanteregning
-
Forkunnskapskrav
Ingen.
-
Læringsutbytte
Ingen.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for hovedtrekkene i den historiske utviklinga av kvantefysikken.
- har en viss forståelse for at materie må oppfattes som både bølger og partikler.
- kjenner til fenomen som er spesifikke for kvanteverdenen - som ikke har noen paralleller i den verden vi ser til daglig.
- vet hvordan visse enkle algoritmer for kvanteinformasjonsbehandling fungerer.
Ferdigheiter
Studenten
- kan vise til eksempel på hvordan kvantefenomener som tunnellering, kvantisering og sammenfiltring kan utnyttes teknologisk.
- kjenner til hovedforskjellene mellom hvordan en vanlig, klassisk datamaskin og en kvantedatamskin fungerer.
- er i stand til å sette opp og kjøre enkle kvante-program - enten på simulatorer eller på faktiske kvantedatamskiner.
Generell kompetanse
Studenten
- behersker - til en viss grad - begrepsapparatet knyttet til kvantefysikk og -teknologi.
- kan bidra konstruktivt i faglige samtaler som har med kvanteteknologi å gjøre.
- evner å diskutere og problematisere aspekt ved tolkninga av kvantefysikken.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisninga vil bli lagt opp som klasseromsundervisning - på dagtid. Det vil være snakk om økter på tre timer, én gang i uka gjennom omtrent to måneder.
Deltakerne vil bli kjent med stoffet gjennom ulike tilnærminger:
- Presentasjon av stoff
- Praktiske demonstrasjoner av enkle kvante- og bølgefenomener
- Tilrettelagte simuleringer
- Kjøring av egne, små program på faktiske kvantedatamaskiner
- Gjesteforelesninger
- Diskusjoner og samtaler
Vi vil legge til rette for høy grad av student-deltagelse ved undervisinga. Det vil bli rikelig med rom for å stille spørsmål, komme med undring og diskutere ulike, til dels ikke-intuitive, aspekter ved kvantefysikk og -teknologi.
Det vil i liten grad bli lagt opp til arbeid på egenhånd mellom undervisningsøktene - ut over det å lese relevant litteratur.
-
Vurdering og eksamen
Undervisinga vil bli lagt opp som klasseromsundervising - på dagtid. Det vil vere snakk om økter på tre timar, éin gong i veka gjennom omtrent to månader.
Deltakarane vil bli kjend med stoffet gjennom ulike tilnærmingar:
- Presentasjon av stoff
- Praktiske demonstrasjonar av enkle kvante- og bølgefenomen
- Tilrettelagte simuleringar
- Køyring av eigne, små program på faktiske kvantedatamaskinar
- Gjesteførelesingar
- Diskusjonar og samtalar
Vi vil legge til rette for høg grad av student-deltaking ved undervisinga. Det vil bli rikeleg med rom for å stille spørsmål, komme med undring og diskutere ulike, til dels ikkje-intuitive, aspekt ved kvantefysikk og -teknologi.
Det vil i liten grad bli lagt opp til eige arbeid mellom undervisingsøktene - ut over det å lese relevant litteratur.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Obligatorisk oppmøte
Det kreves at studenten møter opp på minst halvparten (50%) av undervisingsøktene for å kunne framstille seg for eksamen.
-
Vurderingsuttrykk
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter.
-
Sensorordning
Individuell munnleg eksamen på 30 minutt.