EPN-V2

EMPE1500 Fysikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Physics
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I fysikk fokuseres det på grunnleggende mekanikk relevant for studieprogrammet. Emnet gir viktig grunnlagskunnskap som benyttes i andre emner senere i studiet. Fysikkdelen undervises i høstsemesteret.

Forkunnskapskrav

Foruten grunnleggende kunnskap og teori, gir emnet studentene nødvendige ferdigheter og erfaring med å prosjektere varmesystemer i bygninger.;Emnet bygger på emner fra først semester i første studieår i masterstudiet.

Læringsutbytte

Ingen ut over opptakskrav.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og øvinger.

I fysikkforelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.

Studentene gis også tilbud om medstudentvurdering i fysikkforelesningene. Her vil studentene vurdere hverandres arbeid og gi læringsfremmende tilbakemeldinger.

Innholdet i fysikk-øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer er tilstede og gir hjelp og veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskap om anatomi, fysiologi og motorisk utvikling er sentralt for helsepersonell. Emnet omhandler cytologi, mikrobiologi, genetikk og nevroanatomi.

Emnet gir også studenten kunnskap om de vanligste sykdommer, deres årsaker og symptomer.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • To individuelle øvinger, hver på tre til fem sider.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler høsten 2020:

Alle hjelpemidler tillatt, utenom kommunikasjon med andre.

[Hjelpemidler tidligere:]

Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Kalkulator. MATLAB hvis dette er teknisk/praktisk mulig.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har god kunnskap om helsebegrepet og helsefaglige emner i vernepleierutdanningen
  • har god kunnskap om anatomi, fysiologi og patologi
  • har kunnskap om oppbygningen av celle og ulike prosesser som er knyttet til cellens funksjoner
  • har kunnskap om ulike organsystemenes oppbygning og fysiologi, med særlig vekt på nervesystemet
  • har kunnskap om normal motorisk utvikling
  • har kunnskap om fysiske konsekvenser og endringer knyttet til høy alder
  • har kunnskap om aldersdemens
  • har kunnskap om mikrobiologi og de viktigste hygieniske prinsippene

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjenkjenne og vurdere ulike sykdomstegn

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om helsefaglige emner for å kunne identifisere avvik og sykdomstegn
  • kan bidra til at brukere får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
  • kan redegjøre for årsaker og identifisere symptomer på de vanligste sykdommer i kroppens ulike organsystemer

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • obligatorisk deltagelse i gruppearbeid, med innlevering av gruppeoppgaver
  • to tester