EPN-V2

EMPE1300 Kjemi og miljø Emneplan

Engelsk emnenavn
Chemistry and Environment
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Forkunnskapskrav

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive utviklingen av vernepleie som egen profesjon
    • kan gjøre rede for vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner
    • kan gjøre rede for funksjonshemmedes rettigheter og sentral lovgivning for vernepleierens profesjonsutøvelse
    • kan gjøre rede for FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne
    • kan beskrive sentrale etiske teorier og kjerneverdier for miljøterapeutisk arbeid
    • kan gjøre rede for inkludering, likestilling og ikke-diskriminering for å sikre likeverdige tjenester for alle
    • kan beskrive sentrale ferdigheter innen kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og hvordan språk og kultur påvirker dette
    • kan gjøre rede for retningslinjer for å forebygge risiko og truende hendelser, inkludert seksuelle overgrep
    • kan gjøre rede for vernepleierens arbeidsmodell
    • kan beskrive de mest vanlige diagnoser og syndromer som profesjonen møter på
    • kan gjøre rede for de vanligste konsekvensene av utviklingshemming og diagnoesr i dagliglivet
    • kan beskrive sentrale relasjonelle ferdigheter for vernepleierens yrkesutøvelse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vise relasjonelle ferdigheter i gruppe som fremmer samarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere og reflektere over relevante faglige og etiske utfordringer i vernepleierens yrkesutøvelse
  • Læringsutbytte

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, selvstudium, ekskursjoner, hverandrevurderinger, gruppearbeid og ulike fremføringer. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, og deler av tiden på universitetet vil bli benyttet til oppgaveløsning og gruppearbeid.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: en individuell skriftlig oppsummering av de viktigste tankene og konklusjonene i en pensumtekst på 5 sider (+/- 10%, ekskl. forside, innholdsfortegnelse og referanseliste). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal fordype seg i og kritisk analysere og drøfte en akademisk tekst.
    • Arbeidskrav 2: muntlig presentasjon av arbeidskrav 1 ca. 15 minutter, etterfølgt av diskusjon i plenum eller gruppe. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kunne formidle innholdet i en pensumtekst og bidra til faglig diskusjon kring emnets tematikker.

    Arbeidskravene kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist før studenten kan framstille seg til eksamen Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Vurdering og eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gradert skala A-F

  • Vurderingsuttrykk

    Alle besvarelser vurderes av én sensor.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

  • Sensorordning

    10 stp. overlapp med VERN1110/VERD1110/VERNL1110

  • Emneansvarlig

    Problemstilling for bacheloroppgaven utarbeides på grunnlag av et kunnskapsbasert prosjektarbeid, opplærings- og/eller omsorgstiltak i samarbeid med tjenestemottaker og andre som ble gjennomført i praksisemnet VERPRA35. Problemstillingen og prosjektbeskrivelse godkjennes i løpet av VERPRA35. Bacheloroppgaven er en faglig fordypning innen selvvalgt tema og problemstilling. Bacheloroppgaven skal dokumentere at studentene har tilegnet seg sentrale og grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i prosjektarbeid, omsorgs- og/eller endringsarbeid, eventuelt kvalitetsforbedrende tiltak.

    Arbeidet med bacheloroppgaven går på heltid over åtte uker.

  • Emneoverlapp

    For å begynne på emnet må arbeidskrav i VERPRA35 være godkjent. Del 2 i VERPRA20, VERB3100 og VERPRA35 må være bestått før bacheloroppgaven leveres til vurdering.