Programplaner og emneplaner - Student
EMPE1300 Chemistry and Environment Course description
- Course name in Norwegian
- Kjemi og miljø
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I det valgfrie emnet MJ4800 Vitenskapelig assistent tilknyttes studenten et forskningsprosjekt ledet av en vitenskapelig ansatt ved institutt for journalistikk og mediefag, og deltar i gjennomføringen av dette. Deltagelsen skal munne ut i en relevant faglig produksjon. Emnet kan kun tas én gang.
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i utviklingen av et forskningsprosjekt
- har spesialisert kunnskap om ulike teorier relevant for studieretningen og forskningsprosjektet
- har avansert innsikt i kvantitative og/eller kvalitative metoder og kunnskap om hva som styrer metodevalg
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor relevant faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
- kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og har evnen til kritisk tenkning og refleksjon, også metodisk rundt egen forskerrolle
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer for vern av kilder og kildemateriale
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet kompetanse til selvstendig forskningsarbeid
- har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of
- describing the structure of atoms and molecules
- understanding chemical equations and stoichiometry
- explaining the periodic table
- explaining the physical properties of gases
- explaining chemical bonding and the molecular structure of solids (metals, semiconductors, polymers, crystalline substances)
- defining the first, second and third laws of thermodynamics
- defining energy concepts, internal energy, enthalpy,;entropy and Gibb’s energy
- understanding chemical equilibria (gas equilibria, precipitation, acid-base equilibria)
- describing electrochemistry (galvanic cells, corrosion and electrolytic cells)
- describing environmental aspects (use of resources, emissions, waste etc.)
- describing life-cycle assessments and environmental labelling
- describing standards for environmental work
Skills
The student is capable of
- carrying out simple chemical calculations in stoichiometry
- carrying out calculations using the equation of state for ideal gases
- defining energy concepts, internal energy, enthalpy, Gibb’s energy and entropy
- performing simple electrochemical calculations, such as calculations of cell potentials and simple calculations of current, and consumption and production of chemicals by electrolysis
- performing simple calculations of reactants and products present in chemical equilibrium
- carrying out LCA assessments
General competence
The student is capable of
- communicating with chemists on topics relating to chemistry and environment
- searching for specialist literature and compiling reference lists in accordance with the applicable template
Teaching and learning methods
Ingen arbeidskrav
Course requirements
Eksamen er en individuell semesteroppgave bestående av en rapport på ca. 10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Rapporten skal inneholde følgende komponenter: Innledning, presentasjon av tema, presentasjon av arbeidsoppgave og faglig produksjon, metode, metoderefleksjoner, potensielle funn og refleksjoner over utfordringer med arbeidet. Rapporten kan også redegjøre for hvilken type publikasjon arbeidet har tatt sikte på å inngå i eller realiseres som, enten dette gjelder bidrag til publikasjoner fra prosjektet, eller som en selvstendig publikasjon (for eksempel en egen artikkel), der det er relevant.
Assessment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Bestått/Ikke bestått
Grading scale
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Examiners
The most important content of the course is the pedagogical interaction between the staff's academic personnel and the student. The student will conduct a scientific work more closely agreed upon under the supervision of an academic member of staff. Through empirical studies and critical reflection the student will acquire insight and skills to carry out an academic work that maintains a good scientific standard. The course will provide the student with both practical skills, which are useful for later work on the master¿s thesis, and provide theoretical and practical competence that is useful for ongoing research in the expert community at the Department of Journalism and Media Studies.
Course contact person
Assistant professor Bente Hellum
Overlapping courses
BYPE1300 Energy, environment and chemistry are equivalent (over 10 credits) with EMPE1300, FO051A, FO051B, FO051E, FO051G, FO051M and FO051K. By practicing the 3-threads rule of having signed up for the exam counts abandoned used in equivalent courses.