Programplaner og emneplaner - Student
EMPE1100 Physics and Chemistry Course description
- Course name in Norwegian
- Fysikk og kjemi
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Prosessledelse av utviklingsarbeid i barnehagen
Facilitating processes of development in kindergartens/preschools
30 studiepoeng
Videreutdanning, deltid over to semester
Studieprogramkode LPLBO
Emnekode: LPLB6000
Undervisningsspråk: Norsk
Godkjent av studieutvalget 09.03.2016
Redaksjonelle endringer 12.12.2019
Godkjent av utdanningsutvalget LUI 18. november 2024
Gjeldende fra høstsemesteret 2024
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning
Recommended preliminary courses
Kjemidelen av emnet bygger på emnet Energi, miljø og kjemi eller tilsvarende kjemikunnskap
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for posisjon, fart, akselerasjon, vinkelhastighet og vinkelakselerasjon
- forklare innholdet i Newtons lover og lovenes begrensninger
- forklare hva massesenteret representerer og hvorfor massesenteret er viktig
- gjøre rede for betingelsene for statisk likevekt
- forklare hva treghetsmoment er og hvilken rolle det spiller ved rotasjonsbevegelse
- forklare konsentrasjonsendringer som funksjon av tid ved hjelp av hastighetslover og identifisere nulte-, første- og andreordens reaksjoner
- beskrive kjernekjemiske reaksjoner som nedbrytning av radioaktive stoffer
- beskrive ulike typer stråling som a, b og g stråling og skadevirkning på biologisk vev
- beregne konsentrasjoner ut ifra massebalanser for åpne systemer
- grunnlaget for risikovurderinger av kjemikalier med hensyn på helse og miljø
- redegjøre for de viktigste forurensninger i vann og luft
Ferdigheter
Studenten kan:
- identifisere krefter og beregne kraftmomenter
- anvende Newtons 2. lov og spinnsatsen på konkrete fysiske problemer
- beskrive bevegelse matematisk, blant annet ved hjelp av egnet programvare
- løse likevektproblemer for stive legemer
- avgjøre reaksjonsordener ut ifra reaksjonshastigheter og stoffkonsentrasjoner samt beregne halveringstider
- sette opp enkle kjernekjemiske reaksjoner
- beregne aktivitet i radioaktive stoffer ut fra halveringstider og mengder
- vurdere ulike typer stråling og deres skadevirkning på biologisk vev
- beregne stoffkonsentrasjoner ut ifra massebalanser for åpne systemer
- beregne helserisikoen av farlige kjemikalier
Generell kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over ulike løsningsstrategier for et konkret fysisk problem
- vurdere og tolke resultater fra analytiske og numeriske løsninger av et fysisk problem
- vurdere kvaliteten på eget og andres arbeid
- kommunisere faglig korrekt og presist
- vurdere forurensningsproblemer inneklima
- vurdere energiutbyttet
- vurdere helse- og miljøfaren ved bruk av kjemikalier
Teaching and learning methods
Forelesninger og øvinger.
I fysikkforelesningene deltar studentene i problemløsning, diskusjoner og samarbeid, i tillegg til at fagstoff blir presentert.
Studentene gis også tilbud om medstudentvurdering i fysikkforelesningene. Her vil studentene vurdere hverandres arbeid og gi læringsfremmende tilbakemeldinger.
Innholdet i fysikk-øvingene omfatter øving i problemløsing, individuelt eller i samarbeid med andre. Faglærer er tilstede og gir hjelp og veiledning.
I kjemi utføres øvinger hvor lærer og studentassisten hjelper til.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- · 4 av 5 innleveringer i kjemi
Det er ingen arbeidskrav i fysikkdelen av emnet.
Assessment
Eksamensform:
1) Individuell skriftlig eksamen på 3 timer som teller 50 % (høst).
2) Individuell skriftlig eksamen på 3 timer som teller 50 % (vår).
Begge eksamensresultatene kan påklages.
Begge deleksamener må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Eksamensdel 1) Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Kalkulator. MATLAB hvis dette er teknisk/praktisk mulig.
Eksamensdel 2) Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk.Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En intern sensor på hver eksamen. Ekstern sensor brukes jevnlig.