Programplaner og emneplaner - Student
EMFE1200 Byggfaglig innføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Building Professions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - energi og miljø i bygg
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gjøre studentene kjent med ingeniørers arbeidsmåter med tanke på samarbeid, organisering, muntlig, skriftlig og visuell (3D) kommunikasjon - alt med en byggfaglig forankring. Studentene får kunnskap om og utvikler ferdigheter i å analysere, designe, implementere og anvende byggetekniske løsninger.
Forkunnskapskrav
Foruten grunnleggende kunnskap og teori, gir emnet studentene nødvendige ferdigheter og erfaring med å prosjektere varmesystemer i bygninger. Emnet bygger på emner fra først semester i første studieår i masterstudiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- bygningsfysiske temaer som innemiljø, varmeisolering, fukt, lydisolering og brannsikring
- bæresystemer og konstruksjonsprinsipper for trehus
- metoder for muntlig, skriftlig og visuell kommunikasjon og presentasjon
Ferdigheter
Studenten kan:
- samarbeide i gruppeprosjekt
- foreta faktainnsamling, analysere, designe, implementere og anvende de teknologier som trengs for å løse konkrete tverrfaglige oppgaver
- planlegge og prosjektere enkle konstruksjoner i trehus
- utføre enkle varme- og fukttransportberegninger for bygningsdeler
- fremstille enkle byggetekniske tegninger ved hjelp av BIM-verktøy.
- presentere resultater ved hjelp av tegninger, skriftlige rapporter og muntlige presentasjoner.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- samarbeide med og ha respekt for andre profesjoners roller i en prosjekteringsprosess
- finne frem til regelverk, anvisninger og dokumentasjon
- identifisere bærekraftig utførelse av egen profesjon, med vekt på energi og miljø
- kommunisere via og tolke enkle 2- og 3D tegninger
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, prosjektarbeid og datalab i modellering ved hjelp av BIM-verktøy.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- produksjon av energi, bruk av energi og design av varmeforsyningssystemer
- kjeler, kjelkoblinger, varmepumper, solvarme, fjernvarme, gass med mer for konvertering og overføring av energi
- lover og regler, energidirektiv og energimerking
- forbrenningsanlegg (bioenergi, kull, olje, gass) og forbrenningsprosesser
- fjernvarmeanlegg; produksjon, distribusjon og abonnentsentraler
- dampsystemer; temperatur, trykk, materialer og systemoppbygning
- varmelegemer; radiatorer, aerotempere med mer
- vannbårne anlegg, herunder ekspansjonssystemer, trykkforhold, sikkerhetsinnretninger
- analysere lønnsomhet, tariffer, driftstid, investeringer, energipriser
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre varmebehovsberegninger
- vurdere energibehov for bygning relatert til ytre klima med hensyn til uteklimaet, energibevisst arkitektur, varmetransport, varmeisolering, lufttetthet og infiltrasjonstap, internt varmetilskudd og solenergi
- vurdere bygningers effekt og energimønster; belastningsmålinger, typisk energiforbruksmønster
- beregne og vurdere riktig regulerings- og styringssystemer
- analysere anlegg mht. energibruk, økonomi og miljøbelastning
- vise hvordan tradisjonelle energiformer utnyttes, og de belastninger bruk av slike energikilder fører til for miljøet
- designe oppvarmingsanlegg; beregne oppvarmingssystemer og energiproduksjonsanlegg; oppvarmingssystemer, kjøleanlegg til luftkondisjonering og varmepumper, ventilasjonssystemer, varmtvannsforsyning og komponenter
- innregulere vannbårne anlegg
- dimensjonere rørnett for vannbåren energi
Generell kompetanse
Studenten kan
- beregne, designe og konstruere varmeproduserende anlegg, distribusjonsanlegg og oppvarmingsanlegg slik at miljøet ikke blir belastet unødvendig
- kan formulere og analysere problemstillinger ved bruk av vitenskapelige metoder i prosjektarbeid
Vurdering og eksamen
Forelesninger, øvinger og prosjektarbeid.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- To individuelle øvinger, hver på tre til fem sider.
Vurderingsuttrykk
Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.
Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på tre til fem studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes. Mulighet for individuell vurdering
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.
Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.
Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Sensorordning
Eksamensdel 1: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2: Alle.
Emneansvarlig
Gradert skala A-F.
Emneoverlapp
Overlapp Emnet BYFE1201 Byggfaglig innføring er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: BYFE1200 og EMFE1200.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.