EPN-V2

ELVE3610 Introduksjon til robotikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Robotics
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Pernille Stornæss Skotte

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:

  • hvordan ulike perspektiver på individ, familie, institusjon og samfunn henger sammen i praktisk utførelse av arbeid i barnevernfeltet
  • hvordan makt og maktformer, som kjennetegner moderne velferdssamfunn, kommer til uttrykk i møte mellom barnevernspedagoger og klienter
  • organisering og forvaltning av velferdsstaten generelt, og av barnevernet, spesielt, samt betydningen av brukermedvirkning i velferdsstaten
  • velferdspolitikk innen relevante områder for barnevernfeltet, inkludert levekår
  • hvordan sosial ulikhet påvirker barn og unges oppvekstvilkår
  • flerkulturelle forståelser og misforståelser, inkluderings- og ekskluderingsmekanismer, herunder diskriminering og rasisme
  • grunnleggende kulturpsykologiske ideer og teorier
  • kjønn- og seksualitetsmangfold
  • barnelovens regler
  • forvaltningslovens saksbehandlingsregler, særlig reglene for enkeltvedtak
  • menneskerettigheter, særlig om asylbarn
  • barns rettigheter i familien og i samfunnet
  • samspill mellom barnevern og media

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • anvende sentrale begreper og perspektiver i analyse av sosiale forhold
  • gjenkjenne prinsipielle spørsmål man vil møte som barnevernspedagog i et flerkulturelt samfunn
  • forstå og formidle sentrale begreper i sosiologi og sosialantropologi
  • bistå barn, slik at deres rettigheter blir reelle
  • delta i samfunnsdebatt om barnevernsarbeid på en kritisk og reflektert måte
  • identifisere mulige menneskerettsbrudd mot barn i Norge
  • identifisere områder i norsk rett som kan være problematisk i forhold til internasjonale menneskerettigheter
  • foreta saksbehandling i henhold til forvaltningsloven

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • anvende sine kunnskaper og bruke dem i kritisk tenkning og analytisk refleksjon
  • anvende sine kunnskaper for å foreta faglige vurderinger og vurdere konsekvenser av disse
  • løse faglige utfordringer på en kritisk reflekterende måte, alene og i samspill med andre

Arbeids- og undervisningsformer

I samfunnsfaglige temaer er forelesninger og gruppearbeid de viktigste arbeidsmåtene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er del av mappelevering og må derfor bli godkjent for å bestå kurset:

  • 4 laboratorieøvinger i gruppe på 2-4 studenter
  • 4 oppgaver gitt ut i løpet av semesteret

Vurdering og eksamen

Eksamen er en mappevurdering som består av følgende:

  • Resultatene fra fire oppgaver som blir gitt ut i løpet av semesteret
  • Rapportene fra laboratorieøvinger
  • Prosjektrapport skrevet i grupper av 2-4 studenter. Rapporten skal være på 20-30 sider, inkludert innholdsfortegnelse og referanseliste
  • Video-presentasjon av prosjektet.

Hver students arbeid vil bli vurdert samlet som én mappeinnlevering med individuell karakter på slutten av semesteret. Alle deler av mappen må være vurdert som ‘bestått’ for at studenten skal kunne bestå kurset.

Eksamen kan påklages. Hvis en student stryker mappevurderingen vil de få muligheten til å levere på nytt.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamen bli benyttet. Dersom muntlig eksamen benyttes kan eksamensresultatet ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer.

(Ekstern sensor brukes jevnlig)