Programplaner og emneplaner - Student
ELVE3610 Introduction to Robotics Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til robotikk
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir grunnleggende innføring i praktisk, skapende arbeid i ulike materialer, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner. Skapende arbeid har gjennom historien og i ulike kulturer blitt synlig i produksjon av nyttegjenstander, kunstverk og i teknologisk innovasjon. Evnen til å skape, designe og uttrykke seg står også sentralt i utviklingen av et bærekraftig, demokratisk og mangfoldig samfunn.
I emnet vektlegges arbeid med harde, plastiske og myke materialer. Det fokuseres på praktiske ferdigheter, materialforståelse, kunst og designprosesser samt kulturforståelse. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, praksisopplæringen og profesjonsfag og gjennom utprøving av teoretisk og praktisk kunnskap
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om form, farge og komposisjon samt ulike materialer, redskaper og teknikker.
- har kunnskap om innovasjon, kunst- og designprosesser og estetiske læreprosesser.
- har kunnskap om ulike kunst- og kulturuttrykk lokalt og globalt, og ser sammenheng mellom samfunnsutvikling, lokale forhold og visuell- og materiell kultur.
- har innsikt i forskning og utviklingsarbeid, relevant for kunst og håndverk som skolefag.
Ferdigheter
Studenten
- behersker ulike teknikker, redskaper og materialer og viser praktisk håndlag i utførelsen av skapende arbeid.
- kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess.
- kan utvikle en ide og anvende formale og visuelle virkemidler for å skape visuelle ytringer og formuttrykk.
- kan bruke relevant faglitteratur og fagterminologi og presentere egen arbeidsprosess.
- kan vurdere og ta stilling til HMS utfordringer i verksteder.
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til å fremme innovasjon, gjenbruk og bærekraftig utvikling i egen praksis.
- kan kommunisere om og bidra til forståelse for samisk håndverk, kunst og kulturuttrykk.
- kan ta ansvar, veilede og samarbeide i felles prosjekter.
- har generell verkstedskompetanse knyttet til arbeid med ulike materialer, redskaper og maskiner.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan beregne bevegelsene til en kinematisk mekanisme
- kan finne invers kinematikk for en mekanisme
- kan beregne og forstå singulariteter som kan oppstå
- kan programmere en robot
- har kjennskap til sikkerhetsforskrifter og sikkerhet
- kjenner til bruksegenskaper til en robot i fabrikksammenheng
- har kjennskap til arbeidsområder og verktøy for en robot
- har kjennskap til sensorer og aktuatorer brukt i robotikk
Ferdigheter
Studenten kan:
- utarbeide verktøyløsninger for en robot
- benytte et designprogram for simulering av en fabrikkløsning med roboter
- simulere en robot
- programmere og teste ut den ferdige løsning på en robot
Generell kompetanse
Studenten kan:
- vurdere hensiktsmessigheten med en fabrikk-robotløsning
- drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen robotautomatisering
- har grunnleggende kunnskaper innen robotteknikk
Teaching and learning methods
Klasseromsundervisning kombinert med gruppearbeid, laboratoriearbeid, og gjesteforelesninger.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 4 laboratorieøvinger i gruppe på 2-4 studenter.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F
Grading scale
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Examiners
1) To interne sensorer.
2) En intern sensor.