EPN-V2

ELVE3610 Introduction to Robotics Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til robotikk
Study programme
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir grunnleggende innføring i praktisk, skapende arbeid i ulike materialer, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner. Skapende arbeid har gjennom historien og i ulike kulturer blitt synlig i produksjon av nyttegjenstander, kunstverk og i teknologisk innovasjon. Evnen til å skape, designe og uttrykke seg står også sentralt i utviklingen av et bærekraftig, demokratisk og mangfoldig samfunn.

I emnet vektlegges arbeid med harde, plastiske og myke materialer. Det fokuseres på praktiske ferdigheter, materialforståelse, kunst og designprosesser samt kulturforståelse. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, praksisopplæringen og profesjonsfag og gjennom utprøving av teoretisk og praktisk kunnskap

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om form, farge og komposisjon samt ulike materialer, redskaper og teknikker.
  • har kunnskap om innovasjon, kunst- og designprosesser og estetiske læreprosesser.
  • har kunnskap om ulike kunst- og kulturuttrykk lokalt og globalt, og ser sammenheng mellom samfunnsutvikling, lokale forhold og visuell- og materiell kultur.
  • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid, relevant for kunst og håndverk som skolefag.

Ferdigheter

Studenten

  • behersker ulike teknikker, redskaper og materialer og viser praktisk håndlag i utførelsen av skapende arbeid.
  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess.
  • kan utvikle en ide og anvende formale og visuelle virkemidler for å skape visuelle ytringer og formuttrykk.
  • kan bruke relevant faglitteratur og fagterminologi og presentere egen arbeidsprosess.
  • kan vurdere og ta stilling til HMS utfordringer i verksteder.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til å fremme innovasjon, gjenbruk og bærekraftig utvikling i egen praksis.
  • kan kommunisere om og bidra til forståelse for samisk håndverk, kunst og kulturuttrykk.
  • kan ta ansvar, veilede og samarbeide i felles prosjekter.
  • har generell verkstedskompetanse knyttet til arbeid med ulike materialer, redskaper og maskiner.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan beregne bevegelsene til en kinematisk mekanisme
  • kan finne invers kinematikk for en mekanisme
  • kan beregne og forstå singulariteter som kan oppstå
  • kan programmere en robot
  • har kjennskap til sikkerhetsforskrifter og sikkerhet
  • kjenner til bruksegenskaper til en robot i fabrikksammenheng
  • har kjennskap til arbeidsområder og verktøy for en robot
  • har kjennskap til sensorer og aktuatorer brukt i robotikk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utarbeide verktøyløsninger for en robot
  • benytte et designprogram for simulering av en fabrikkløsning med roboter
  • simulere en robot
  • programmere og teste ut den ferdige løsning på en robot

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vurdere hensiktsmessigheten med en fabrikk-robotløsning
  • drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen robotautomatisering
  • har grunnleggende kunnskaper innen robotteknikk

Teaching and learning methods

Klasseromsundervisning kombinert med gruppearbeid, laboratoriearbeid, og gjesteforelesninger.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 4 laboratorieøvinger i gruppe på 2-4 studenter.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Examiners

1) To interne sensorer.

2) En intern sensor.