Programplaner og emneplaner - Student
ELTS3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, før bacheloroppgaven tildeles.
Krav til forprosjekt
Prosjektskisse (eget skjema) skal være godkjent innen 15. november. Studentene er selv ansvarlige for å:
- danne prosjektgruppe bestående av fire medlemmer
- ta kontakt og avtale samarbeid med en bedrift for gjennomføring av bacheloroppgaven
- definere problemformulering og løsningsskisse for bacheloroppgaven
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende og videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter fra flere av fagområdene i bachelorstudiet til løsning av en realistisk ingeniøroppgave
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre et større prosjekt innen sitt fagområde
- kan lede prosjektmøter og kommunisere løsninger både skriftlig og muntlig
- har praktisk erfaring med grunnleggende prinsipper for vitenskapelig arbeidsmetode, herunder søk etter, vurdering og bruk av faglitteratur samt skriving av en faglig rapport
- kan søke etter og vurdere faglig relevant litteratur og skrive teoridelen av en vitenskapelig rapport basert på dette
Generell kompetanse
Studenten:
- kan omsette sin kunnskap i praktiske løsninger
- kan utføre, på en selvstendig og systematisk måte, en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
- kan formidle elektrofaglig kunnskap både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk
- behersker å arbeide selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av et større ingeniørfaglig prosjekt
- kan vise en ansvarlig og etisk holdning til sin yrkeskompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
Tildeling av bacheloroppgave skjer etter de retningslinjene som gjelder for fakultetet og studieprogrammet. Oppgaven gjøres fortrinnsvis i samarbeid med næringsliv eller forskningsmiljø. Det blir utnevnt en veileder ved studieprogrammet. For prosjekter som utføres i samarbeid med en bedrift eller offentlig virksomhet, blir det også utnevnt en ekstern veileder.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- to forelesninger (oppstart og om rapportskriving)
- forprosjekt (et nettskjema med prosjektplan må fylles ut før 15. november)
- et møte med emneansvarlig
- en muntlig presentasjon
Oppgaven kan kreves skrevet på engelsk.
Vurdering og eksamen
Vurdering av bacheloroppgaven i gruppe på 3-4 studenter vil skje på grunnlag av gjennomføringen av prosjektet, rapport, poster og den muntlige presentasjonen.
- Gjennomføringen, muntlig presentasjon med demovideo og poster på engelsk teller 40 % og vurderes ut fra vanskelighetsgraden av prosjektet, planlegging og framdrift, initiativ, vurderingsevne og selvstendighet samt utbytte av prosjektet for veileder/oppdragsgiver.
- Rapporten teller 60 % og vurderes ut fra problemforståelse, grundighet i dokumentasjon, diskusjon, kritisk vurdering, oversiktlighet, systematikk, henvisninger, referanser og grad av selvstendighet i skriveprosessen. Hele gruppen blir vurdert til en felles karakter på rapporten.
Kun eksamensresultat på rapporten kan påklages. Eksamensresultat på gjennomføring og muntlig presentasjon kan ikke påklages. Det vil være mulighet for individuell karakter på den muntlige delen.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Vurderingsuttrykk
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Sensorordning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetoder innenfor radiografifaget
Ferdighet
Studenten kan
- utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tidsplan og hvordan bachelorprosjektet skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
- formulere en tydelig problemstilling som er mulig å besvare innenfor prosjektets ramme
- utdype problemstillingens relevans for radiografi, og som bakgrunn for prosjektet, redegjøre for kunnskapsstatus og kunnskapshull innenfor det tematiske området problemstillingen er relatert til
- formulere konkrete forskningsspørsmål med utgangspunkt i problemstillingen og inkludere tidligere relevant forskningsresultater som skal brukes i drøftingen
- besvare problemstillingen i en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og tidligere relevant forskningsfunn i drøftingen av problemstillingen/forskningsspørsmålene
- begrunne valg av metode for datainnsamling og valg av kilder (databaser/litteratur), og dokumentere systematiske litteratursøk eller andre metoder for innhenting av data
- gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
- drøfte persondatabehandling med veileder og gjennomføre risikovurdering av datahåndteringen dersom persondata skal håndteres
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for konklusjonens implikasjoner for radiografers fagutøvelse, reflektere over kunnskapsbehovet innenfor feltet, og presentere problemstillinger for fremtidige prosjekter innenfor det tematiske området
- formidle prosjektet i skriftlig akademisk form og i tråd med gjeldende kriterier for åpenhet om den metodiske gjennomføringen av prosjektet
- reflektere over styrker og svakheter ved anvendelse av valgte metoder i prosjektgjennomføringen
- dokumentere gjennomføring av prosjektet og refleksjoner over samarbeidet i en prosjektlogg
Emneansvarlig
Studenten gjennomfører et praksisnært og tverrfaglig bachelorprosjekt der profesjonsfag, yrkesfaglig bredde og yrkesfaglig dybde er integrert. Studenten velger selv tema og forskningsmetode, og oppgaven skal bidra til innsikt i hvordan dagens og/eller fremtidens utfordringer innen yrkesopplæring til helse- og oppvekstfag kan møtes.