EPN-V2

ELTS3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering samt forbindelse til andre skolefag
  • har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever på trinn 1-7
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
  • har kunnskap om vurdering i kroppsøving på trinn 1-7
  • har kunnskap om leik og bevegelsesaktiviteter i barns oppvekst
  • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven på trinn 1-7
  • har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon relevant for ulike bevegelsesaktiviteter
  • har grunnleggende kunnskap om ulike perspektiver på helse
  • har grunnleggende kunnskap om dannelsesperspektivet
  • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur, og hvordan dette påvirker elevenes bevegelsesaktivitet

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
  • kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesaktiviteter
  • kan vurdere elevenes kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper i varierte bevegelsesaktiviteter som leik, dans, nærmiljøfriluftsliv og idrettsaktivitet med tanke på begynneropplæring og undervisning i kroppsøving
  • kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
  • kan vurdere elevens kompetanse og måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
  • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan gi svømmeopplæring på trinn 1-7 og utføre livreddende førstehjelp samt livberging i vann, både inne og ute
  • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving bidrar til elevens allmenndanning
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
  • kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv

Læringsutbytte

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før skriftlig eksamen på K1 kan avlegges:

• Arbeidskrav 1. Det stilles krav om minimum 80 % deltakelse i all studentaktiv og praktisk -metodisk undervisning. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig eksamen samme studieår. Studenten må ta igjen tapt undervisning neste studieår.

• Arbeidskrav 2: 80% aktiv deltakelse på friluftslivundervisning (1-2 turer med overnatting) og inntil 4 dagers skiundervisning. Det er nødvendig med praktisk erfaring for å sikre kompetanse hos studentene. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig eksamen samme studieår. Studenten kan delta sammen med en annen klasse, hvis dette er praktisk mulig. Hvis ikke, må studenten ta igjen kurset neste studieår og gå opp til neste ordinære eksamen.

• Arbeidskrav 3: Godkjent didaktikkoppgave i planlegging. En nødvendig oppgave for en kroppsøvingslærer er å planlegge årsplan, emneplan og øktplan. Omfang på denne oppgaven er 5000 ord +/- 10% + planskjemaer. Oppgaver som ikke godkjennes, kan omarbeides og leveres på nytt inntil to ganger samme studieår. Oppgaven skal skrives i praksisgrupper.

• Arbeidskrav 4: Godkjent studentundervisning. Refleksjon over planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningsopplegg er viktig kompetanse. Nærmere beskrivelse og formelle krav til kompensatorisk arbeid ved ikke godkjent studentundervisning vil bli gitt sammen med oppgaveteksten.

• Arbeidskrav 5: Godkjent livredningsprøve. Svømming er en livbergingsaktivitet, og det er nødvendig å sikre kompetanse hos studenter i svømming. Det er krav om 80% aktiv deltakelse i svømmeundervisning. Bestått livredningsprøve dokumenteres med kompetansebevis. Ved ikke godkjent livredningsprøve har studenten krav på ett nytt forsøk i samme studieår. Dersom livredningsprøve fortsatt ikke blir godkjent, kan studenten få et tredje forsøk neste studieår ved ordinær undervisning.

• Arbeidskrav 6: Godkjent orienteringsprøve. Orientering er en livbergingsaktivitet, og det er nødvendig å sikre kompetansen hos studenter. Nærmere beskrivelse og formelle krav til kompensatorisk arbeid ved ikke godkjent orienteringsprøve vil bli gitt sammen med oppgaveteksten.

• Arbeidskrav 7: Forestilling. Studentene skal i grupper skape og fremvise egenkomponert forestilling sammensatt av flere kroppsøvingsaktiviteter der skapende, kreativ og estetisk dimensjon er sentral. Nærmere beskrivelse og formelle krav til kompensatorisk arbeid ved ikke godkjent forestilling vil bli gitt sammen med oppgaveteksten.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamensform

Eksamen i Kroppsøving 1 består av to deleksamener:

Deleksamen 1:

Skriftlig individuell eksamen under tilsyn med omfang på fire timer.

Deleksamen 2:

Praktisk-metodisk individuell eksamen med omfang på ca. 30 minutter. Forberedelsestid: 24 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamensform

Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. Eksamensdelene vektes 50/50 i samlet karakter for emnet.

Sensorordning

Deleksamen 1 vurderes av to interne sensorer.

Deleksamen 2 vurderes av intern og ekstern sensor.

En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Emneansvarlig

Se fagplanen.