EPN-V2

ELTS2600 Signalbehandling og lineære systemer Emneplan

Engelsk emnenavn
Signal Processing and Linear Systems
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, uttrykt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap       

Studenten har

  • inngående kunnskap om eksisterende teorier, modeller og strategier for vurderinger og tiltak i fysioterapi for barn med problemer relatert til bevegelse og funksjon
  • inngående kunnskap om psykologisk og sosial teori for å analysere faktorer som kan fremme og hemme barns bevegelse, funksjon, sosial deltakelse, helse og livskvalitet
  • kunnskap om familiesentrert tilnærming og betydningen av nettverk og omgivelser.

Ferdighet

Studenten kan

  • anvende kunnskap om biologiske, psykologiske og sosiale forhold for å fremme utvikling, læring og barns deltakelse
  • drøfte ulike faglige, metodiske og etiske forhold som har betydning for barnefysioterapipraksis
  • anvende kunnskap om betydningen av familiesamarbeid for tjenesteyting
  • integrere forskningsbasert kunnskap med klinisk erfaring, barnets og familiens preferanser og kontekstuelle faktorer.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere etiske dilemmaer ved vurdering, intervensjon og evaluering i fysioterapi for barn
  • veilede, diskutere og samarbeide med pasienter og pårørende om faglige problemstillinger
  • formidle faglige spørsmål, analyser, forskningsresultater og konklusjoner innen fagfeltet barnefysioterapi til spesialister og ikke-spesialister
  • utfordre og drøfte tradisjonelle kliniske tilnærminger.

Læringsutbyttene er konkretisert i form av læringsutbytte for hvert av de to emnene.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på emnene MEK1000 Matematikk 1000 og ELPE1300 Elektriske kretser.

Forkunnskapskrav

FYSBA6010 avsluttes med eksamen før emne FYSBA6110 starter.

Undervisningen er organisert i fem fellessamlinger à ca. én ukes varighet. FYSBA6010 har fire samlinger, mens FYSBA6110 har én. Samlingene er jevnt fordelt over året. Hvert emne avsluttes med eksamen.

Læringsutbytte

Obligatorisk tilstedeværelse regnes som arbeidskrav. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i enkelte deler av studiet. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil faglærer så langt det er mulig, angi krav til arbeid som kan kompensere for fraværet. Dersom kompensasjon ikke er mulig, må studenten gå ned til neste kull.

Obligatorisk tilstedeværelse som må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger. Det gis også regneøvinger og laboratorieoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Seks regneøvinger.
  • Fire laboratorieoppgaver.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.