EPN-V2

ELPE3800 Teknologiledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Technology Management
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert forståelse av teknologirelatert læringsteori og teknologihistorie, og forholdet mellom digital teknologi og læring fra et historisk, samfunnsmessig og praktisk perspektiv
  • har inngående kunnskap om perspektiver som kjønn, den flerkulturelle skolen, digital dømmekraft og utvikling i forhold til digital teknologi

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier og metoder innen fagområdet, og arbeide selvstendig med problemløsning med digitale verktøy
  • kan anvende søkeverktøy på en avansert måte, analysere og forholde seg kritisk til kilder og anvende disse i akademiske tekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante vitenskapelige tekster
  • har oversikt over vitenskapsteorietiske retninger
  • kan formidle eget arbeid gjennom muntlige presentasjoner og akademiske tekster
  • kan bidra til nytenkning i forhold til bruk av digital læringsdesign
  • kan kommunisere vitenskapelig om digital læringsdesign med akademikere så vel som allmennheten

Forkunnskapskrav

Emnet bør tas i begynnelsen av studiet. Emnet er organisert som forelesninger, studentpresentasjoner og skriveverksteder.

Det vil bli stilt krav om egenpresentasjon via internett, utvikling av plan for eget masterstudium, etablering av eget nettsted samt deltakelse i nettbaserte diskusjoner med presentasjoner, innlegg og kommentarer.

Studentens nettsted, som etableres i fellesemnet, forutsettes brukt og videreutviklet gjennom hele studiet.

Læringsutbytte

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

  • Muntlig presentasjon av pensumlitteratur for medstudenter. Omfang: ca. 20 minutter
  • Faglig tekst skrevet i gruppe (3-5 personer), relatert til emnets pensum. Gruppeinndeling fastsettes av emnets lærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.

Arbeids- og undervisningsformer

Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet 7 dager. Omfang: ca. 2000 ord (+/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen blir organisert på samme måte som ordinær eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurdering og eksamen

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått. Se generelle vurderingskriterier for karaktersetting i programplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til universitetets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Vurderingsuttrykk

Følgende inngår i Fellesemne i digital læringsdesign:

  • Digital kompetanse
  • Teknologirelatert læringsteori, teknologihistorie og trender i digital læringsdesign
  • Introduksjon til vitenskapsteoretiske emner
  • Teknologi, inkludering, likestilling og demokrati
  • IKT og utvikling
  • Aktuelle prosjekter i digital læringsdesign

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.