Programplaner og emneplaner - Student
ELPE1300 Electrical Circuits Course description
- Course name in Norwegian
- Elektriske kretser
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
On completion of the course, the students will have gained an understanding of the electrical properties of linear circuits and how basic circuits can be designed based on specifications. The course also gives a basic introduction to electromagnetics and confers 3 credits in physics.
Recommended preliminary courses
Det anvendes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Vurderingskriterier
A, fremragende: Prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært høyt kunnskapsnivå, svært god vurderingsevne og en høy grad av selvstendighet og kritisk tilnærming til fagstoffet. Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten svært god forståelse av fagstoffet, og framstillingen er presis og sammenhengende. Drøftingen viser at kandidaten på en fremragende måte kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og framstille denne kunnskapen på en selvstendig og innsiktsfull måte.
B, meget god: Meget god prestasjon. Kandidaten viser et meget godt kunnskapsnivå, meget god vurderingsevne, og selvstendighet i behandlingen av fagstoffet. Gjennom bruken av pensum og fagterminologi viser kandidaten god forståelse av kunnskapsfeltet og besvarelsen settes klart inn i en faglig sammenheng. Drøftingen viser at kandidaten på en god måte kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum og vise innsikt i forhold til fagstoffet.
C, god: Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser kunnskaper om de viktigste områdene og elementene i fagfeltet, og kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten demonstrerer forståelse av sentrale deler av fagstoffet. Drøftingen viser at kandidaten kan kombinere kunnskap fra ulike sider ved pensum, og har personlig grep om stoffet.
D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten svarer i hovedtrekk på dét det er spurt om, men bruker i liten grad stoffet selvstendig. Drøftingen viser at kandidaten kombinerer kunnskap fra ulike sider ved pensum, men besvarelsen viser lite selvstendighet i forhold til fagstoffet.
E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. Kandidaten svarer i grove trekk på sentrale deler av oppgavesettet, men reflekterer et lavt kunnskapsnivå. Drøftingen viser at kandidaten ikke kombinerer kunnskap fra ulike sider ved pensum.
F, ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten mangler kunnskap om/forståelse av sentrale sider ved eksamensstoffet. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. Innholdet i besvarelsen mangler relevans i forhold til oppgaveteksten. Besvarelser med stor grad av "avskrift" fra andre tekster gir F. Dersom avskrift ikke er markert som sitat med kildehenvisning, kan besvarelsen bli vurdert som fusk.
Required preliminary courses
No requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of:
- solving basic dc and ac circuits
- have a good knowledge of the physical laws that apply to electrical circuits
- can account for electric and magnetic fields
- have a good knowledge of methods for analyzing DC circuits
- analysing transient states in RL and RC circuits
- analysing inverting and non-inverting circuit solutions using operational amplifiers
- knowing the basic structure of electric motors and generators
- have knowledge of three-phase systems
Skills
The student is capable of:
- using instruments such as a voltmeter, ammeter and oscilloscope
- designing circuits based on diagrams and troubleshooting hardware if necessary
- explaining the function(s) of a circuit
- using manufacturer manuals and data sheets
General competence
The student is capable of:
- analysing a problem and specifying a solution method
- discussing and justifying own choices and priorities in relation to electric circuits
- explaining the historical development of the field of electricity
Teaching and learning methods
Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 5. mars 2015. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Redaksjonell endring lagt inn 27. mai 2021. Gjeldende fra høstsemesteret 2021.
Emnet Bacheloroppgave er det avsluttende emnet i graden Bachelor i tolking i offentlig sektor. Emnet er nett- og samlingsbasert, og det tilbys som deltidsstudium over ett semester.
I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskap og ferdigheter fra tidligere deler av studiet. Bacheloroppgaven skal bidra til å høyne studentenes kompetansenivå, faglige trygghet og profesjonsbevissthet.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i tolkeforskning
- har kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet innenfor tolkeyrket
- har kunnskap om sentrale praktiske og faglige utfordringer i tolkens virksomhet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven
- har kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- kan kritisk analysere relevant forskning om tolking og hvilken betydning denne kan ha for utøvelsen av yrket
- kan planlegge og delta i utviklingsarbeid knyttet til tolkefaget, og kan kritisk vurdere disse i etterkant
- kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave
- kan skrive en akademisk tekst
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen det selvvalgte temaet
- har innsikt i tolkeyrket i et komplekst og mangfoldig samfunn
- har innsikt i det selvvalgte temaets historiske og samfunnsmessige kontekst
Permitted exam materials and equipment
A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt.