Programplaner og emneplaner - Student
ELI2900 Anatomi og fysiologi for ingeniører Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Anatomy and fysiology for engineers
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentenes ansvar for egen læring forutsetter aktiv deltakelse. I studiet blir det i tillegg til forelesninger benyttet ulike studentaktive læringsformer som skriftlige oppgaver, gruppearbeid, muntlige framføringer, seminarer etc.
Anbefalte forkunnskaper
Gradert skala A-F.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- modellering av første og andre ordens fysiske systemer (f.eks. mekaniske-, elektriske-, fysiologiske-, termiske- og fluidsystemer) som ordinære differensialligninger.
- Unilateral Laplace-transformasjon og dens egenskaper samt Laplacetransformasjon ev enkle funksjoner.
- invers Laplace-transformasjon vha. delbrøkoppspalting og finne tidsresponsen til systemet.
- Stabilitetsanalyse basert på transferfunksjoner
- Frekvensresponsanalyse av stabile systemer.
- Fouriertransformen og dens egenskaper.
- Filterdesign av lavpass-, høypass-, båndpass- og båndstopp-filter og hvordan de påvirker signaler, både i frekvensdomenet og tidsdomenet.
Ferdigheter
Studenten kan:
- sette opp matematiske modeller av enkle fysiske systemer
- Løse ordinære differensiallikninger med den ensidige Laplacetransformen.
- Finne tidsresponsen til lineære tidsinvariante systemer som impulserespons og sprangrespons.
- Finne frekvensinnholdet i signaler med Fouriertransformen.
- Designe filtre og finne deres frekvensrespons.
- Identifisere første og andre ordens systemer basert på deres respons i tid og frekvens.
- Bruke MatLab til å løse relevante problemer.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Sette opp matematiske modeller for fysiske systemer i form av differensialligninger og løse dem ved bruk av Laplacetransformen.
- Analyse av lineære systemer både i frekvens og tidsdomenet.
- Designe filtre for å begrense frekvensinnholdet i signaler.
Læringsutbytte
Vurdering og sensur foregår i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr.15 om universiteter og høyskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Vurderingsformene varierer fra emne til emne, og omfatter skriftlig skoleeksamen, hjemmeeksamen, prosjektoppgave, utredning og semesteroppgave. Vurderingsformen er beskrevet i den enkelte emneplan.
Tillatte hjelpemidler og bruk av kalkulator ved eksamen
Tillatte hjelpemidler til eksamen vil fremgå av emneplanene.
Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:
· Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
· Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
· Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
· Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
· Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se universitetets regler om fusk/forsøk på fusk.
Alle emner bortsett fra praksis har graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Praksis vurderes med bestått/ikke bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og selvstudium. Et onlinekurs i anatomi og fysiologi, er tilgjengelig via OsloMetX, digitale hjelpemidler, anbefales i selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The learning outcomes are achieved by means of different learning methods adapted to each individual course. The work and teaching methods in the program include lectures, practical laboratory and computer laboratory, project work, written presentation in form of a report, and oral presentations. These methods intend to promote the individual and team-work skills required when interacting with others in the field, whether they are researchers, representatives of business organizations or fellow students, to mention a few.
The program focuses on problem solving, which is important for mechanical engineers. Laboratory work forms an essential part in problem solving for mechanical engineers. This includes both computer laboratory (simulations) and physical laboratories with prototype experimentation. The ability to manufacture parts with, for instance, 3D printers, allows for sophisticated design ideas to be put forward and evaluated in a creative environment.
Teamwork also plays a key part in the learning activities of the program. Working in groups helps students developing collaborative skills, exchanging knowledge, and training the ability to formulate and discuss what they have learned. Furthermore, the output of group work is presented in the form of written reports and/or oral presentations. This helps students perfecting their academic writing, as they are required to read published literature and produce text following common academic standards.
The master’s thesis is an independent research project. In this project, students are challenged to put into use all the general competence, skills and knowledge obtained in the program. An internal supervisor ensures that the work is of sufficient quality and that it lives up to ethical standards. Discussions with supervisors and fellow students also contribute to the professional development of students during this assignment.
Vurdering og eksamen
The program is taught in English, with regards to both instruction and literature used. In addition, students are given the opportunity to take the entire third semester abroad, at one of our partner institutions which include Queensland University of Technology and Michigan Technological University.
Furthermore, OsloMet and the Faculty of Technology, Art and Design have several exchange agreements which are suitable for the program. Within the Erasmus + program, the faculty has long lasting agreements with Avans University of Applied Science in the Netherlands and ESIEE Paris in France, both of which allow for exchange of students in this program.
The faculty has a dedicated web page with information about student exchanges: https://student.oslomet.no/utveksling-tkd
See also: How to apply for exchange
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.
Sensorordning
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Emneoverlapp
Quality assurance
The purpose of OsloMet's quality assurance system is to strengthen students' learning outcomes and development by raising the quality at all levels. Cooperation with the students, and their participation in the quality assurance work, is decisive to the overall learning outcome. Among the overall goals for the quality assurance system is to ensure:
- that the educational activities, including practical training and the learning and study environment, maintain a high level of quality
- that the study programmes are relevant for the professional fields
- that the quality development continues to improve
For the students, this entails, among other things, student evaluations in the form of:
- course evaluations
- annual student surveys for all of OsloMet
More information about the quality assurance system is available here: https://student.oslomet.no/regelverk#etablering-studium-evaluering-kvalitetssystem
Programme supervisor scheme
The programme supervisor scheme is part of the quality assurance of each individual study programme. A programme supervisor is not an examiner, but someone who supervises the quality of the study programmes. All study programmes at OsloMet shall be subject to supervision by a programme supervisor, but there are different ways of practising the scheme. Reference is made to the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer