EPN-V2

DTV3301 Muntlig fortellerkunst Emneplan

Engelsk emnenavn
Art of oral storytelling
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Den muntlige fortellerkunsten er en kunstnerisk uttrykksform som skaper indre bilder i tilhørernes fantasi fremfor å vise eller dramatisere synlige bilder. Muntlig fortellerkunst foregår som et åpent og direkte samspill mellom forteller og tilhørere. Målet for studiet er å gi en grunnleggende innføring i den muntlige forteller­kunstens håndverk, teori, tradisjon samt dens funksjon i samtidens medieuttrykk. Dette emnet egner seg for alle som ønsker å uttrykke seg muntlig, enten det er kunstnerisk eller anvendt. Muntlig fortellerkunst er et praksisnært emne.

    Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak.

  • Anbefalte forkunnskaper

    For studenter i bachelorprogrammet:

    Bestått DTV1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • kjenner til bruk av muntlig fortellerkunst i ulike kontekster
    • har kunnskap om sjangertrekk og tradisjon
    • kjenner til fagets egenart og muligheter i ulike medier
    • har kunnskap om bruk av teknologi inn i fagområdet
    • kjenner til internasjonalt forsknings - og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan beherske relevante faglige verktøy som framføring, veiledning og organisering av muntlig fortellerkunst i ulike kontekster for ulike målgrupper
    • kan inspirere barn, unge og voksne med ulike forutsetninger (interesser, kulturell bakgrunn osv) til å fortelle
    • kan anvende relevant forskning
    • kan dokumentere og evaluere eget kunstnerisk arbeid
    • kan ta i bruk ulike medier og teknologi i samspill med fortelling

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i bruken av muntlig fortellerkunst som metode ut fra pedagogiske, etiske og estetiske kriterier
    • kan planlegge og gjennomføre en prosess med henblikk på et kunstuttrykk
    • kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og digitalt
  • Innhold

    Emnet er delt inn i tre hovedområder der det legges stor vekt på utvikling av studentens kunstneriske og faglige profesjonalitet i muntlig fortellerkunst.

    Disse områdene er:

    • praktisering av fortellerteknikk (12 studiepoeng)
    • framføring (12 studiepoeng)
    • teori (6 studiepoeng)

    Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert av områdene.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Læringen er basert på at den foregår sammen med andre. Det forutsetter derfor at studenten i hovedsak er tilstede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen. Emnet er i stor grad prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet.

    Emnet legger vekt på den praktiske siden av faget ved at studenten skal kunne fortelle og legge til rette for fortellersituasjoner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

    Arbeidskrav

    • planlegging, gjennomføring og presentasjon av fortellerpraksis på ti timer, gjennomføres individuelt
    • åtte uformelle fortellerstunder i nærmiljøet og én kort logg fra de åtte fortellerstundene presentert gjennom et digitalt medium.
    • gjennomføre tre fortellerstunder/fortellerforestillinger i en offentlig sammenheng
    • utarbeide skriftlig notat hvor man reflekterer og drøfter egen erfaring og observasjon av fortellere opp mot sentral teori

    Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjente arbeidskrav kan forbedres og fremstilles for ny vurdering.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

    Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse. Herunder:

    • fem fortellerforestillinger med profesjonelle fortellere
    • ferdighetstrening i fortellerteknikk
    • fortellerkvelder med gruppearbeid

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning og veiledning.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er todelt:

    1. Et muntlig framlegg

    Det muntlige framlegget har en varighet på 15 minutter og skal drøfte et emne innenfor faget som kandidaten finner relevant. I det muntlige framlegget skal studenten drøfte sin erfaring fra studiet opp mot teori.

    Vurderingen teller 20 prosent av sluttkarakteren.

    2. Individuell vurdering av studenten i en fortellerforestilling med etterfølgende muntlig høring

    Det gis tre ukers forberedelsestid. Det kunstneriske uttrykket har en varighet på 20 minutter. Den muntlige høringen varer i 10 minutter.

    Eksamen er definert som muntlig/praktisk eksamen og kan derfor ikke påklages. Vurderingen av det kunstneriske solouttrykket med muntlig høring teller 80 prosent av sluttkarakteren.

    Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få sluttkarakter. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

    Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis en ukes forberedelsestid.

    Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges denne etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid.

    Studentene selv er ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied With.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Deleksamen 1) Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

    Deleksamen 2) Vurderes av intern og ekstern sensor.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    For studenter som tar emnet som enkeltemne:

    Opptakskravet er generell studiekompetanse, samt et motivasjonsbrev som legges ved søknaden. Motivasjonsbrevet skal være på 400 - 500 ord. I motivasjonsbrevet gjør studenten rede for egen bakgrunn og hvordan de tenker seg bruk at fagområdet inn i sitt (framtidige) yrkesliv og hvorfor dette fagområdet egner seg for studenten. Motivasjonsbrevet vurderes på grunnlag av:

    • Relevans - hvordan ser søkeren for seg bruk av emnet i sitt arbeidsliv
    • Nødvendighet - hvorfor er det viktig for søkeren å ha dette emnet i sin portefølje

    Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse. Søknad om opptak må da dokumentere generell studiekompetanse.

  • Emneoverlapp

    Emnet er 100% faglig overlapp med emnet ZMF1 Muntlig fortelling og DTV3100 Fortellerkunst og DTV3300 Muntlig fortellerkunst.