EPN-V2

DTV3100 Fortellerkunst Emneplan

Engelsk emnenavn
Art of Storytelling
Studieprogram
Bachelorstudium i drama og teaterkommunikasjon
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Både i grunnskole og videregående skole fokuseres det på å kunne uttrykke seg muntlig. Det offentlige rommet søker i stadig større grad mennesker som kan iscenesette seg selv innenfor ulike kontekster på en troverdig og levende måte. Emnet legger vekt på at studenten skal prøve ut, se mulighetene av og utvikle seg i både den håndverksmessige og teoretiske siden av faget.

Fortellerkunst er en faglig fordypning i fortelle i skolen fra emnet DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller Muntlig fortelling 2. Studiet tar sikte på å utvikle studentens egen kunstfaglige kompetanse og utforske mulighetene for bruk av muntlig formidling i grunnskolen og i videregående opplæring.

Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått DT1000 Drama og teaterkommunikasjon (eller halvårsstudiene muntlig fortelling 1 og 2 på til sammen 60 stp.) og DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende.

Forkunnskapskrav

Se anbefalte forkunnskaper.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan redegjøre for ulike typer fortelling
  • kan drøfte og reflektere over bruk av muntlig fortellerkunst i ulike kontekster
  • kan redegjøre for fortellerkunstens ulike tradisjoner

Ferdigheter

Studenten:

  • kan framføre muntlig fortellerkunst i ulike kontekste
  • kan ta i bruk dramaturgi i sammensetning av et fortellerprogram beregnet på ulike målgrupper
  • kan veilede og organisere forløp med henblikk på ulike målgrupper

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere behov som kan imøtekommes ved bruk av muntlig fortellerkunst
  • kan veilede barn og unge i arbeid med fortellinger og andre muntlige fremføringer
  • kan arbeide selvstendig og produksjonsrettet
  • kan se sammenhenger og ulikheter mellom ulike uttrykksformer

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor - selv om det ikke er noe generelt krav om tilstedeværelse i undervisningen - at studentene i hovedsak er til stede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen. Studiet er i stor grad prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet.

Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted og seminar med selvstendig drøfting og utprøving av ideer. Studentene tar selv ansvar for utvikling av fortellerstunder og fortellerforestillinger. Forelesninger og innlegg knyttes til teoristoffet. Det knyttes praktiske øvelser til utvikling av eget uttrykk.

Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • overvære fem profesjonelle fortellerforestillinger, hvorav to vurderes skriftlig
  • gjennomføre to fortellerstunder i en offentlig sammenheng.
  • utarbeide et refleksjonsnotat med fokus på bearbeiding og med utgangspunkt i en av fortellerstundene.
  • utarbeide et skriftlig utkast til en fagartikkel som diskuterer erfaringer rundt praksis opp mot teori

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse:

  • fem arrangement med profesjonelle fortellere, gjerne med annen kulturell bakgrunn
  • ferdighetstrening i fortellerteknikk
  • "åpen dag"-arrangement eller tilsvarende
  • et utvalg av medstudenters framføringer

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Gruppeeksamen (kan gjennomføres i praksisfeltet)

Studentene arbeider i gruppe og gruppens samlede prestasjon blir vurdert. Det gis to ukers forberedelsestid. Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

  • Studentenes evne til samspill under gjennomføring
  • Studentenes evne til kommunikasjon under gjennomføring
  • Studentenes evne til å foreta valg av stoff, og dramaturgi i forhold til en gitt målgruppe.

Vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur. Vurdering av gruppeeksamen teller 30 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

2. Individuell vurdering av studenten i en gruppeeksamen med etterfølgende muntlig samtale

Studentene arbeider i gruppe, men det er den enkeltes fortellerprestasjon som vurderes. Det gis tre ukers forberedelsestid. Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

  • studentens dyktighet som forteller
  • studentens evne til å kommunisere med publikum
  • oppbygningen og helheten i fortellingen
  • fortellermåte, bruk av pauser, fokus, tempo og intensitet
  • studentens evne til å reflektere rundt sine valg

Individuell vurdering av gruppeeksamen teller 50 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

3. En skriftlig fagartikkel

Fagartikkelen skal drøfte et emne innenfor faget kandidaten finner relevant. I artikkelen skal studenten drøfte sin erfaring fra studiet opp mot teori.

Vurdering av oppgaven teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med vurdering i læringsløpet og avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

1. Gruppeeksamen (kan gjennomføres i praksisfeltet)

Vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

2. Individuell vurdering av studenten i en gruppeeksamen med etterfølgende muntlig samtale

Vurderes av intern og ekstern sensor.

3. En skriftlig fagartikkel

Vurdering av artikkelen gjøres av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Emneoverlapp

Emnet er 100% faglig overlapp med emne ZDT4A-11 Drama og teaterkommunikasjon -Fortellerkunst.