EPN-V2

DTV3100 Art of Storytelling Course description

Course name in Norwegian
Fortellerkunst
Study programme
Bachelor Programme in Drama and Theatre
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Både i grunnskole og videregående skole fokuseres det på å kunne uttrykke seg muntlig. Det offentlige rommet søker i stadig større grad mennesker som kan iscenesette seg selv innenfor ulike kontekster på en troverdig og levende måte. Emnet legger vekt på at studenten skal prøve ut, se mulighetene av og utvikle seg i både den håndverksmessige og teoretiske siden av faget.

Fortellerkunst er en faglig fordypning i fortelle i skolen fra emnet DT1000 Drama og teaterkommunikasjoneller Muntlig fortelling 2 . Studiet tar sikte på å utvikle studentens egen kunstfaglige kompetanse og utforske mulighetene for bruk av muntlig formidling i grunnskolen og i videregående opplæring.

Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT4A-11 Drama og teaterkommunikasjon - Fortellerkunst. Ved ledig kapasitet kan emnet kan tilbys som enkeltemneopptak.

Required preliminary courses

Bestått DT1000 Drama og teaterkommunikasjon (eller halvårsstudiene muntlig fortelling 1 og 2 på til sammen 60 stp.) og DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for ulike typer fortelling
  • kan med utgangspunkt i fantasi, livsfortelling, muntlig overlevering og/eller en nedskrevet fortelling, kunne bearbeide disse med henblikk på fremføring i grunnskolen og andre offentlige rom
  • kan redegjøre for fortellerkunstens ulike tradisjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan framføre fortelling i ulike kontekster
  • kan ta i bruk dramaturgi i sammensetning av et fortellerprogram beregnet på en målgruppe i grunnskolen og eventuelt i andre institusjoner
  • kan veilede og organisere forløp med henblikk på ulike målgrupper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere behov som kan imøtekommes ved bruk av muntlig fortellerkunst
  • kan veilede barn og unge i arbeid med fortellinger og andre muntlige fremføringer
  • kan arbeide selvstendig og produksjonsrettet
  • kan se sammenhenger og ulikheter mellom ulike uttrykksformer
  • kan arbeide selvstendig og produksjonsrettet

Content

Emnet inneholder følgende tre hovedområder:

  • Praktisk øving i fortellerteknikk.
  • Framføring.
  • Teori.

Praktisk øving i fortellerteknikk

  • Grunntrening og kommunikasjon.
  • Identifisering av ulike målgruppers behov og valg av tema gjerne med et flerkulturelt perspektiv.
  • Fortellertrening.

Framføring

  • Instruksjon og veiledning.
  • Utprøving og gjennomføring av fortellersituasjoner i grunnskolen.
  • Organisering og administrering av prosess og progresjon.
  • Dokumentasjon og vurdering.

Teori

  • Den muntlige fortellerkunstens tradisjon og stil.
  • Kunnskap om ulike typer fortellinger.
  • Fortellerfunksjoner.

Teaching and learning methods

Emnet er i stor grad basert på at læringen foregår sammen med andre. En slik læreprosess krever samvær og samarbeid over tid. Det forutsettes derfor - selv om det ikke er noe generelt krav om tilstedeværelse i undervisningen - at studentene i hovedsak er til stede og er kjent med kunnskapsinnholdet i undervisningen. Studiet er i stor grad prosessorientert og bygger på studentenes egenaktivitet.

Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted og seminar med selvstendig drøfting og utprøving av ideer. Studentene tar selv ansvar for utvikling av fortellerstunder og fortellerforestillinger. Forelesninger og innlegg knyttes til teoristoffet. Det knyttes praktiske øvelser til utvikling av eget uttrykk.

Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Overvære fem profesjonelle fortellerforestillinger, hvorav to vurderes skriftlig.
  • Gjennomføre to fortellerstunder i en offentlig sammenheng.
  • Utarbeide et refleksjonsnotat med fokus på bearbeiding og med utgangspunkt i en av fortellerstundene.
  • Utarbeide et skriftlig utkast til en fagartikkel som diskuterer erfaringer rundt praksis opp mot teori.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og deltakelse:

  • Fem arrangement med profesjonelle fortellere, gjerne med annen kulturell bakgrunn.
  • Ferdighetstrening i fortellerteknikk.
  • ¿Åpen dag¿-arrangement eller tilsvarende.
  • Et utvalg av medstudenters framføringer.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.

Assessment

Eksamen i emnet er tredelt:

1. Gruppeeksamen (kan gjennomføres i praksisfeltet)

Studentene arbeider i gruppe og gruppens samlede prestasjon blir vurdert. Det gis to ukers forberedelsestid. Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

  • Studentenes evne til samspill under gjennomføring.
  • Studentenes evne til kommunikasjon under gjennomføring.
  • Studentenes evne til å foreta valg av stoff, og dramaturgi i forhold til en gitt målgruppe.

Vurdering av gruppeeksamen teller 30 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

2. Individuell vurdering av studenten i en gruppeeksamen med etterfølgende muntlig samtale

Studentene arbeider i gruppe, men det er den enkeltes fortellerprestasjon som vurderes. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur. Det gis tre ukers forberedelsestid. Vurderingen gjøres på grunnlag av følgende kriterier:

  • Studentens dyktighet som forteller.
  • Studentens evne til å kommunisere med publikum.
  • Oppbygningen og helheten i fortellingen.
  • Fortellermåte, bruk av pauser, fokus, tempo og intensitet.
  • Studentens evne til å reflektere rundt sine valg

Individuell vurdering av gruppeeksamen teller 50 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages.

3. En skriftlig fagartikkel

Fagartikkelen skal drøfte et emne innenfor faget kandidaten finner relevant. I artikkelen skal studenten drøfte sin erfaring fra studiet opp mot teori.

Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur. Vurdering av oppgaven teller 20 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

I enkelte tilfeller kan praktisk/muntlige gruppeeksamener avvikles som individuell eksamen.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger én eller flere deleksamener som inngår i ordinær eksamen, eller som får vurderingen F på én eller flere deler som inngår i slik eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen i del 1 leveres hjemmeeksamen som til ordinær eksamen. Ved fremstilling til ny eksamen i del 1 skal oppgaven være vesentlig bearbeidet/forbedret - for eksempel på bakgrunn av begrunnelsen for karakteren.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 2 avlegges slik gruppeeksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis tre ukers forberedelsestid. Studentene er selv ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

Ved fremstilling til ny/utsatt eksamen i del 3 avlegges slik gruppeeksamen etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen. Det gis to ukers forberedelsestid. Studentene er selv ansvarlig for å ta kontakt med administrasjonen.

Grading scale

I forbindelse med vurdering i læringsløpet og avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

1. Gruppeeksamen (kan gjennomføres i praksisfeltet)

Vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

2. Individuell vurdering av studenten i en gruppeeksamen med etterfølgende muntlig samtale

Vurderes av intern og ekstern sensor.

3. En skriftlig fagartikkel

Vurdering av artikkelen gjøres av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.