Programplaner og emneplaner - Student
DTK6200 Digital teknologi og undervisningsdesign i tilpasset opplæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital tools and teaching design in adapted education
- Studieprogram
-
Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet legger vekt på å anvende digitale verktøy innenfor eget utdanningsprogram og å utvikle læringsoppgaver og undervisningsopplegg for å imøtekomme elevenes ulike behov. Sentralt i dette emnet er tilrettelegging gjennom digitale verktøy som fremmer likeverdig opplæring og inkludering. I emnet skal studenten planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.
Forkunnskapskrav
Det er krav om at DTK6100 er fullført og bestått for å kunne starte på DTK6200
Læringsutbytte
Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om formidling gjennom digital teknologi med lyd, bilde og video
- har kunnskap om tilgjengelighetsfunksjoner og universell utforming
- har kunnskap om undervisningsstrategier og opplæring som fremmer dybdelæring
- har kunnskap om personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og anvende multimodale læringsressurser til bruk i fag- og yrkesopplæringen
- kan planlegge, anvende og evaluere bruken av digitale verktøy i tilpasset opplæring
- kan utvikle undervisningsopplegg basert på omvendt undervisning og blandet læring
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge opplæringen for en mangfoldig elevgruppe ved bruk av digitale verktøy
- kan kritisk reflektere over opplæring og bruk av digitale verktøy i tilpasset opplæring
- kan anvende undervisningsprinsipper i produksjonen av multimodalt innhold og digital opplæring
Innhold
- Digitalt undervisningsdesign i tilpasset opplæring
- Omvendt undervisning og undervisningsdesign
- Utviklingsarbeid og evaluering av opplæring
- Klasseledelse i et teknologirikt undervisningsrom
- Universell utforming og tilgjengelighetsfunksjoner
- Personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Refleksjonsoppgave om profesjonsfaglig digital kompetanse og undervisningsdesign. Individuell oppgave som dokumenteres i form av skriftlig oppgave på 1500 ord +/-10%.
- Utarbeidelse av et digitalt undervisningsopplegg til bruk i egen undervisning. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
- Gjennomføre et utviklingsarbeid, med påfølgende deling av erfaringer og oppdagelser i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 4-6 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10%
Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.