EPN-V2

DTK6200 Digital teknologi og undervisningsdesign i tilpasset opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital tools and teaching design in adapted education
Studieprogram
Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet legger vekt på å anvende digitale verktøy innenfor eget utdanningsprogram og å utvikle læringsoppgaver og undervisningsopplegg for å imøtekomme elevenes ulike behov. Sentralt i dette emnet er tilrettelegging gjennom digitale verktøy som fremmer likeverdig opplæring og inkludering. I emnet skal studenten planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Forkunnskapskrav

Det er krav om at DTK6100 er fullført og bestått for å kunne starte på DTK6200

Læringsutbytte

Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om formidling gjennom digital teknologi med lyd, bilde og video
  • har kunnskap om tilgjengelighetsfunksjoner og universell utforming
  • har kunnskap om undervisningsstrategier og opplæring som fremmer dybdelæring
  • har kunnskap om personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og anvende multimodale læringsressurser til bruk i fag- og yrkesopplæringen
  • kan planlegge, anvende og evaluere bruken av digitale verktøy i tilpasset opplæring
  • kan utvikle undervisningsopplegg basert på omvendt undervisning og blandet læring
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge opplæringen for en mangfoldig elevgruppe ved bruk av digitale verktøy
  • kan kritisk reflektere over opplæring og bruk av digitale verktøy i tilpasset opplæring
  • kan anvende undervisningsprinsipper i produksjonen av multimodalt innhold og digital opplæring

Innhold

  • Digitalt undervisningsdesign i tilpasset opplæring
  • Omvendt undervisning og undervisningsdesign
  • Utviklingsarbeid og evaluering av opplæring
  • Klasseledelse i et teknologirikt undervisningsrom
  • Universell utforming og tilgjengelighetsfunksjoner
  • Personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Refleksjonsoppgave om profesjonsfaglig digital kompetanse og undervisningsdesign. Individuell oppgave som dokumenteres i form av skriftlig oppgave på 1500 ord +/-10%.
  2. Utarbeidelse av et digitalt undervisningsopplegg til bruk i egen undervisning. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
  3. Gjennomføre et utviklingsarbeid, med påfølgende deling av erfaringer og oppdagelser i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 4-6 minutter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10%

Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.