EPN-V2

DT3900 Bachelor Project Course description

Course name in Norwegian
Bachelorprosjekt
Study programme
Bachelor Programme in Drama and Theatre
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Bachelorprosjektet i Drama- og teaterkommunikasjon inneholder to komponenter (30 stp):

Komponent 1. Et av studentens valgemner og/eller et tydelig dramapedagogisk eller teaterfaglig prosjekt

Komponent 2. Praksis, forskningsmetode og oppgaveskriving

Utdypning komponent 1 av Bachelorprosjektet:

Bachelorprosjektet er knyttet til et av de valgte fordypningsemnene i drama- og teaterkommunikasjon (dramaturgi, figurteater, maskespill, muntlig fortellerkunst, bevegelsesteater eller regi). I bachelorprosjektet komponent 1 skal studenten gjennomføre en praksis som kan være en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid. Her vektlegges det å fokusere på samfunnsrelevansen og samfunnsoppdraget. Praksisen skal ta utgangspunkt i en valgt forskningsmetode.

Utdypning komponent 2 av Bachelorprosjektet:

I bachelorprosjektet del 2 skal studentene utforske videre et tema knyttet til et av de tidligere valgte fordypningsemnene. Gjennom arbeidet med Bachelorprosjektet del 2 skal studentene utvikle evnen til å anvende praksis i felten, akademisk refleksjon og skriftliggjøring av praksis. Skriftliggjøringen vil særlig være knyttet til samspillet mellom teori og empiri i utforskningen av drama/teaterfaglig arbeid, i og utenfor kunst- og didaktiske institusjoner. Undervisningen vil fokusere på fortolkning, etnografiske studier, forskningsetikk og bruk av estetiske referanser og dokumentasjonsformer.

I bachelorprosjektet skal studentene benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.

Emnet kan ikke tilbys som enkeltemneopptak.

Required preliminary courses

Bestått 150 studiepoeng fra emner i programmet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale temaer innenfor teaterfeltet
  • har kunnskap om og kan utforske teknikker og praksiser
  • har teaterfaglig kunnskap
  • har kunnskap om kunstens plassering i samfunnet
  • har kunnskap om estetiske virkemidler og dramaturgi
  • har kunnskap om sammenhenger mellom vitenskapelige og skapende prosesser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende forskningsmetodikk gjennom eget kunstnerisk og didaktisk arbeid
  • viser evne til å strukturere og kritisk analysere eget praktisk estetisk arbeid
  • kan dokumentere og analysere eget arbeid i kunstneriske eller didaktiske sammenhenger
  • kan arbeide selvstendig, utforme, ta i bruk og evaluere resultater for videreutvikling av sceniske uttrykksformer
  • kan bruke kilder og fagstoff nyansert slik at det belyser et tema
  • kan bidra til utvikling av god kunstnerisk praksis gjennom refleksjon og utveksling av synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet.
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utvikle selvstendige konsepter for teaterfeltet og anvende disse i en samfunnsmessig kontekst
  • har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger og kan håndtere komplekse kunstneriske sammenhenger

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan anvende etiske retningslinjer i håndtering av materiale, kilder og praksis
  • kan beherske og reflektere over formidlings former og teknikker
  • kan anvende dramaturgiske virkemidler i en didaktisk, kunstnerisk og samfunnsmessig sammenheng
  • kan anvende og formidle selvstendig teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor teaterfeltet
  • kan anvende relevant teori, og dokumentere egen kunstneriske prosess

Teaching and learning methods

Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid, egen praksis, veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsmetodisk arbeid. Studentene vil ha stort ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.

I bachelorprosjektet skal studentene gjennomføre og analysere egen kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid med tydelige estetiske knyttet til studieretningsvalget. De skal benytte seg av den kompetansen de har tilegnet seg gjennom hele bachelorløpet. De skal vise at de behersker flere deler av drama/teaterfaget og synliggjøre sitt kompetansenivå både praktisk og teoretisk.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

  • egen anvendt praksis på minimum 25 timer som må synliggjøres på et seminar for medstudenter og faglærer.
  • et muntlig framlegg av problemstilling og forskningsdesign.
  • formidle utprøving av en kunstnerisk produksjon eller dramapedagogisk arbeid i et seminar for medstudenter og faglærer.
  • Innlevering av litteraturliste over selvvalgt pensum for godkjenning.

Minimum 80% deltagelse på obligatorisk undervisning, seminar og veiledning.

Assessment

Praksislæreren skal være en ressurs for kvalitetsutvikling i praksisskoler / lærerutdanningsskoler, opplæringsbedrifter og lærerutdanningsinstitusjon. Emne to handler derfor om fordypning i teori om profesjonsveiledning, og om å veilede kolleger i forhold til kvalitetsutvikling i fag- og yrkesopplæring og i yrkesfaglærerutdanning. Søkelyset blir rettet mot å legge til rette for lærende møter og utvikling av arbeidsplassen som en lærende organisasjon. Forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til veiledning og utvikling i egen organisasjon blir vektlagt. FoU-samarbeid med bedrifter og lærerutdanningsinstitusjon er også et sentralt tema.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan anvende og videreutvikle sin kunnskap om veiledning på nye og ulike veiledningsområder i fag- og yrkesopplæring og yrkesfaglærerutdanning
  • kan analysere utfordringer i veiledning av studenter og kolleger som henger sammen med det aktuelle fagområdets historie, tradisjoner og plass i samfunnet
  • har avansert forskningsbasert kunnskap om kollegaveiledning, lærende møter, kollektiv læringog organisasjonsutvikling, relatert til profesjons- og yrkesutdanning
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende forskning, teorier og metoder innenfor veiledningsfeltet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning ut fra profesjonsetiske normer

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for kollegaveiledning og lærende møter som ledd i utvikling av skolen og bedriften som lærende organisasjon
  • kan i samarbeid med lærerutdanningsinstitusjonen bidra til å vurdere og utvikle innholdet i yrkesfaglærerutdanning ut fra praksisfeltets behov
  • kan gjennomføre og forskningsmessig dokumentere et selvstendig, avgrenset forsknings -og utviklingsprosjekt knyttet til relevante veiledningsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter, kolleger og fagfeller og delta i debatt på yrkesfagområdet
  • kan ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning innen fag- og yrkesopplæring
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen veiledning på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan samarbeide med lærerutdanningsinstitusjon og bedrifter om FoU-arbeid med grunnlag i yrkesutdanningens behov

Grading scale

Emnet skal preges av deltakende og varierte arbeidsmåter og gi studentene et erfaringsgrunnlag for å utføre veiledningsoppgaver til beste for de som får veiledning. Noen sentrale arbeidsmåter er:

  • Innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
  • Arbeid i grupper
  • Bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
  • Praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og kollegagrupper på egen arbeidsplass eller i opplæringsbedrift
  • Forsknings- og utviklingsprosjekt

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emne 2.

  1. Studentene skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere kollegaveiledning, individuelt eller i gruppe. Kollegaen(e) skal oppfordres til å gi tilbakemelding på veiledningen. I dokumentasjonen skal veiledningserfaringene relateres til relevant teori / litteratur (minst 1 kollegaveiledning). Dokumentasjonen kan gjennomføres skriftlig med et omfang på 800 ord +/- 10 %, eller som en digital historiefortelling

  1. Studentene skal i samarbeid med aktuelle deltakere planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere skriftlig over et lærende møte. Deltakerne skal oppfordres til å gi tilbakemelding på møtet. I den skriftlige refleksjonen skal erfaringene relateres til relevant teori / litteratur (minst 1 lærende møte). Omfang: 800 ord +/- 10 %

Deltakere i kollegaveiledning eller lærende møte kan være kolleger i skolen, instruktører i bedrift eller kolleger på lærerutdanningsinstitusjonen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig

Course contact person

Alle hjelpemidler er tillatt