Studieinfo emne DOK6300 2020 HØST
DOK6300 Arkiv i samfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Archives in society
- Studieprogram
-
Årsstudium i dokumentasjonsforvaltning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om arkivenes sekundærfunksjon, dvs. om hvordan arkivene blir bevart, beskrevet og brukt for andre formål enn arkivskaperens egne behov. Det legger vekt på teoretiske og metodiske tilnærminger til bevaring og kassasjon, beskrivelse, tilgjengeliggjøring og formidling, samt på hvordan relasjonen mellom arkivinstitusjoner og samfunn endres.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- god kunnskap om utviklingen av bevaringsteori og metodologi
- god kjennskap til det norske regelverket for bevaring og kassasjon
- kunnskap om prinsippene og standarder for arkivbeskrivelse
- kunnskap om forskjeller og likheter mellom arkivinstitusjoner og andre ABM-institusjoner (arkiv, bibliotek og museum)
- god forståelse av arkivinstitusjonenes publikumstjenester
- grunnleggende kunnskap om analog og nettbasert tilgjengeliggjøring og formidling av arkivinformasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for oppgavene til ulike aktører i arkivsektoren i Norge
- gjennomføre og begrunne en selvstendig bevarings- og kassasjonsvurdering av et arkiv
- reflektere om utfordringer ved arkivbeskrivelse
- gjøre rede for fagetiske utfordringer knyttet til bevaring og tilgjengeliggjøring av arkiv
- analysere og beskrive de ulike oppgavene og utfordringene knyttet til arkivarens rolle som mellomledd mellom arkivdokumentasjonen og brukeren
- diskutere formålene og utfordringene ved arkivformidling
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i arkivarprofesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
- har god innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
- kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangere
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene er nettbaserte forelesninger, nettbaserte diskusjoner, oppgaveløsning og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent innen fastlagt frist:
- En individuell oppgave på 3 sider om et oppgitt tema. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist.
- En aviskronikk eller lignende ikke-akademisk tekst på 3 sider om et oppgitt tema. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan studenten levere en ny og forbedret versjon innen angitt frist.
Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av emneansvarlig.
Vurdering og eksamen
Studentens læringsutbytte vil bli vurdert ved en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha en ramme på 7 sider (+/-10 %). Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor, danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.