Programplaner og emneplaner - Student
DOK6100 Forvaltnings- og arkivrett Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Administrative and records management law
- Studieprogram
-
Forvaltnings- og arkivrettÅrsstudium i dokumentasjonsforvaltning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeidskrav 20 YF/PF Refleksjonsnotat med henvisning til helhetlige læringsutbytte-beskrivelsene i rammeplanen og programplanen.
- Arbeidsform: omfang 2000-2500 ord. Refleksjonsnotatet danner grunnlaget for muntlig eksamen og må være innlevert og godkjent før studenten kan gå opp til muntlig. Studenten skal legge ved litteraturliste for hele studiet tilsvarende ca. 10800 sider (se avsnitt vedrørende arbeidskrav i programplandelen).
Krav til deltakelse
- Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.
Forkunnskapskrav
Ingen hjelpemidler tillatt
Læringsutbytte
Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
- Muntlig eksamen (YF/PF)
- Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
- Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
- Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
- Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
- Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
- Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
- Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
- Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
- Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
- Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
- Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
- Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
- Opplæringssystemenes historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
- Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
- Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
- Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
- Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
Vurdering og eksamen
Eksamen er en hjemmeeksamenen av 6 timers varighet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Herbjørn Andresen