Programplaner og emneplaner - Student
DLT6100 Digital Teaching and Learning Tools for Adapted Education Course description
- Course name in Norwegian
- Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring
- Study programme
-
Digital Teaching and Learning Tools for Adapted EducationDigital Teaching and Learning Tools for Adapted Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bruk av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet i skole og opplæring. Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del av opplæringen og læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer. Digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan være et viktig bidrag for å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever i skolen. Gjennom god pedagogisk anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler i opplæringen kan flere elever oppleve tilhørighet og inkludering i den ordinære opplæringen. Erfaring og forskning viser at elever med utfordringer knyttet til språk, kommunikasjon, lesing og skriving kan ha spesielt god nytte av digitale verktøy i læringsarbeidet. Digitale lære- og hjelpemidler kan dermed være viktige bidrag i opplæringens spesialpedagogiske tilbud.
Økende digital praksis i opplæringen forutsetter digitale ferdigheter hos den enkelte lærer og i skolen som organisasjon. Lærere og rådgivere i pedagogisk psykologisk tjeneste vil i økende grad ha behov for kunnskaper om god pedagogisk bruk av digitale verktøy som favner alle elever. Digital kompetanse blir dermed en fremtredende egenskap ved hver enkelt ansatt tilknyttet opplæringen og i ulike opplæringsarenaer. I studieemnet «Digitale lære- og hjelpemidler i tilpasset opplæring» får studentene blant annet innsikt i ulik programvare til bruk i opplæring, produksjon av digitalt innhold, prinsipper for opplæring og digital undervisning, samt utviklingsarbeid i organisasjoner.
Studentene må ha PC og nettbrett med relevante applikasjoner tilgjengelig.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kjennetegn ved gode applikasjoner og digitale ressurser som fremmer elevenes læringsutbytte og likeverdig opplæring
- har kunnskap om språk-, lese- og skriveutvikling og tiltak for å utvikle ferdigheter og eventuelt kompensere for vansker
- har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider
- kan drive utviklingsarbeid, veiledning og gi opplæring i bruk av digitale lære- og hjelpemidler på individ- og systemnivå
- kan produsere multimodalt innhold på en formålstjenlig måte som kan anvendes i opplæring og veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler må forankres i ledelse og i skolen som organisasjon har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)
- kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot grupper og i skolen som organisasjon
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Teaching and learning methods
Multimedial produksjon II bygger på Multimedial produksjon I. Emnet viderefører og utdyper kunnskap om og ferdigheter i produksjon av audiovisuelle fortellinger på flere ulike plattformer. I tillegg vektlegges kommunikasjon med definerte publikumsgrupper og brukere.
Emnet foregår på norsk og gis i samarbeid med Medieseksjonen ved OsloMet.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav
Assessment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har utdypet kunnskap om prosjektorganisering og produksjonsarbeid
- har utdypet kunnskap i produksjonsplanlegging av en audiovisuell produksjon innen fakta eller fiksjon
- har kunnskap om arbeidsdeling og ulike roller innen flermediale produksjoner
- har grunnleggende kunnskap om manusskriving og grunnelementer i storytelling
- har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon på tvers av medieplattformer
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen flermedial produksjon.
Ferdigheter
Studenten
- kan produsere en reportasje for nett og tv
- har trening i ideutvikling, manusskriving og produksjonsplanlegging av en audiovisuell fortelling innen fakta eller fiksjon
- kan planlegge og gjennomføre vanlige medieproduksjoner fra idé til ferdig produkt på en effektiv måte med tanke på organisering, samarbeid, produksjonsprosess og teknikk med hensyn til flermedialitet og ulike distribusjonsplattformer.
- kan ta i bruk kreative og håndverksmessige delkunnskaper, bringe med seg medieteoretiske perspektiver i arbeidet med, og tilpasse teknisk gjennomføring i henhold til innholdsmessige fortellergrep i en medieproduksjon
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan planlegge og gjennomføre en flermedial produksjon og kommunikasjon som involverer både web og en visuell produksjon.
- kan drøfte sentrale problemstillinger knytta til flermedial produksjon
Permitted exam materials and equipment
Undervisning og veiledning gis dels i plenum og dels i mindre produksjonsgrupper/-team.
I løpet av semesteret skal studentene lage en flermedial produksjon med tilhørende nettside og kommunikasjonsplan som et prosjektarbeid i grupper på normalt 4-6 studenter. Prosjektarbeidet skal resultere i et medieprodukt og en teoretisk del knyttet til produksjonen (se vurdering).
I arbeidet med den teoretiske delen knyttet til medieproduktet stilles det krav om:
- en avgrenset teoretisk problemstilling knyttet til prosjektarbeidet
- definert målgruppe
- en redegjørelse for idé, research og produksjon
- en prosjektplan
- en egenevaluering av sluttproduktet og vurdering av gruppeprosessen på til sammen ca. 10 sider
- som vedlegg: siste versjon manus og prosjektplan
Grading scale
Emnet har to arbeidskrav. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studenten skal gjennomføre minst to av fem mulige produksjoner tilrettelagt i løpet av semesteret. Nærmere informasjon om produksjoner og frister framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
- Formål: Studenten skal beherske utstyr og ferdigheter tilknyttet medieproduksjon i flere format.
- Arbeidskrav 2: Prosjektplan for eksamensprosjekt inkludert kommunikasjonsplan, produksjonsplan, manusskisse og gruppepresentasjon. Prosjektplanen skal være 1300-2000 ord pluss skisser, bilder ol. Prosjektplanen skal inneholde Strategi for prosjektet, definert målgruppe, mål for valgte medieplattformer. Plan for filmproduksjon skal inneholde manus eller manusskisse, storyboard, skyteplan. Plan for andre plattformer skal inneholde manus eller manusskisse og visuell plan. Gruppepresentasjonen er en 10 minutters presentasjon foran klassen og faglærer med oppfølgingsspørsmål og tilbakemelding.
- Formål: Studenten skal lære å lage og presentere en plan som en del av en produksjonsgruppe. Planen skal deretter gjennomføres mot som gruppebasert eksamensoppgave.
Prosjektplan og gruppepresentasjon må godkjennes av faglærer. Hvis planen ikke blir godkjent kan gruppa få levere på nytt én gang. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved sykdom eller annen tvingende grunn til fravær ved innlevering eller presentasjon kan studenten avtale en egen frist med faglærer.
Frister for og nærmere detaljer om innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Examiners
Avsluttende vurdering i emnet består av to deler.
Eksamensdel 1: Prosjektet. Gruppas medieproduksjon inkludert teoretisk del leveres inn for vurdering. Det gis en felles vurdering for gruppa. Eksamen i emnet er en medieproduksjon. Omfanget av produksjonen variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer.
Eksamensdel 2: Individuell muntlig høring med varighet 20 minutter. Kandidaten eksamineres både i prosjektoppgava og relevante deler av pensum fra det første studieåret. Karakteren fra eksamensdel I kan justeres ett trinn opp eller ned.
Alle eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter. Klagefrist løper etter at sensur har falt på eksamensdel 2.